Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblemen

    Ik heb sinds kort (2 maanden geleden) een 912 uit 1967 gekocht. En ben nu erg veel over de auto aan het lezen, maar ben nog steeds een "groentje". Vandaar dat mijn vraag misschien een beetje dom is, maar goed...hier gaat ie:
    Mijn auto wil opeens niet meer starten. Ik heb de de vorige week nog prima mee gereden. De accu is nog goed. Ook met startkabels starten heeft geen zin. Aanduwen lukt overigens wel, en dan meteen na het stilzetten van de motor weer starten heeft geen resultaat. Het lijkt alsof de startmotor kapot is. Hoe kun je dit testen? Heeft iemand een tip wat het zou kunnen zijn?

  • #2
    Hee Paulie,

    Wat bedoel je precies met dat je 912 niet meer wil starten...
    Bedoel je helemaal niets meer en dan bedoel ik dat de startmotor niet aanslaat?....Hoor je dan wel een klik?
    Of is het dat de startmotor wel rond draait, maar de motor slaat niet aan.

    In het eerste geval kan je met een hamer een kleine/ grote tik op de startmotor geven. Meestal slaat hij dan weer in het rond.
    Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat werd een revisie startmotor.
    Zoals ik het van jou lees....is het de startmotor.

    En nee domme vragen bestaan niet ..Alleen domme antwoorden


    Mike[8D]

    Comment


    • #3
      Hoi Mike,

      Dank voor je antwoord. Het lijkt er inderdaad op dat de startmotor kapot is. Hij doet helemaal niks als ik het contact omdraai. Het enige is een hele korte tik. Ik heb gisteren de ANWB laten komen om zeker te zijn dat het niet de accu was. En die man zei ook dat het de startmotor was. Maar je kunt er niet makkelijk bijkomen om op te tikken...
      Kun je me zeggen waar je de startmotor hebt laten reviseren? En kun je die er gemakkelijk af halen? Of is dit meer een karwei voor een specialist?

      gr. Paulie.

      Comment


      • #4
        Hee Paulie,

        Ik neem aan dat je weet waar de startmotor zich bevind?
        Dit is dus rechtsachter thv het rechterachterwiel.
        Je moet er wel onder gaan liggen en de startmotor is OP ZICH met de juiste gereedschap goed te verwijderen.

        De startmotor hangt vast aan 2 inbusbouten (als ik mij niet vergis).
        1 er van loopt door naar de motorruimte en komt daar uit als moer.
        Als je met je hand achter de koeltunnel gaat voelen dan voel je daar een moer zitten.
        Naar de startmotorkant is het een inbus. Deze moet je loshalen middels ratel en inbussleutel. (zet dus een steeksleutel op de moer in de motorruimte tegen het loos draaien)
        Het is wat lastig omdat je een kleine inbussleutel en kleine ratel moet hebben, anders past het er net niet tussen. Het zit namelijk op een lastige plaats en als je onder de startmotor ligt is de inbus niet te zien. Het zit dus boven de startmotor. Je moet dus voelen en passen.
        Als je deze 2 los heb moet je uitkijken dat de startmotor niet op je gezicht valt. Deze is namelijk zwaar.
        Ik weet niet waar je woont, maar ik heb de startmotor laten repareren in Den Haag. Ik was er net op tijd bij, omdat de lagers ook waren versleten en als ik nog even doorstartte dan kon ik de startmotor weggooien. Doe slim en start niet meer.
        Als je wilt weten waar ik de startmotor heb laten repareren dan kijk ik het voor je na.
        Op de site van Dave staat het ook beschreven met foto, maar in het Engels. Het is heel goed te doen en je leert er ook van..

        Comment


        • #5
          Hoi Mike,

          Ik ga het proberen! Zoals je het beschrijft is het best goed te doen.
          Ik woon overigens in R'dam. Dus zou ik het fijn vinden als je me kunt zeggen waar je het werk hebt laten doen.

          In ieder geval zeer veel dank. Ik laat je weten of het is gelukt.

          Paul.

          Comment


          • #6
            Ik dacht op de Beeklaan in Den Haag.
            Ik loop het even na en je hoort van mij.

            Mike[8D]

            Comment


            • #7
              Ok Paulie,

              Ik heb het even voor je opgezocht.

              Het is dus Rietveld BV Auto Electricien AVS

              Beeklaan 374
              2562BG 's-Gravenhage
              Tel: 070 3451275

              Mike[8D]



              Comment


              • #8
                En Paulie.
                Is het nog gelukt?

                Mike

                Comment


                • #9
                  Hoi Mike,

                  Helaas nog niet gelukt. Bij die van mij zijn het geen inbussen, maar dikke bouten die ik moeilijk los krijg. En zeker de tweede bout is lastig omdat die niet aan de motorruimte vastzit maar aan het motorblok. Ik moet dus wat gaan verzinnen om daar bij te komen. Probleem is gewoon het gebrek aan ruimte.

                  Paulie.

                  Comment


                  • #10
                    Hee Paulie,

                    Ik bedoelde in 1e instantie dat het 2 inbusbouten zijn. 1 lange die in het blok vast zit geschroefd en redelijk met een inbussleutel er uit te halen is... en 1 lange inbusbout die moeilijk te bereiken is.
                    De inbussleutel moet klein zijn en deze plaats je in de inbusbout.
                    ga dan naar de motorruimte. Daar achter het koelhuis moet je op de tast naar een moer gaan voelen.
                    Deze zit tegen het schotplaat van je carosserie. Die draai je los en de inbussleutel onder je auto loopt vanzelf ergens aan vast. Zo kan je de moer er afdraaien.
                    Ik dacht in 1e instantie dat er ook geen moet zat in de motorruimte, maar die zit er echt.

                    Mike

                    Comment


                    • #11
                      Hoi Mike,

                      Het is gelukt. Ik heb de startmotor er uit gekregen.
                      Nu op naar Den Haag om hem te laten reviseren.

                      Nogmaals dank voor je hulp!

                      Paulie.

                      Comment


                      • #12
                        Great....
                        Op naar het terugplaatsen maar weer.

                        Mike

                        Comment


                        • #13
                          Het is gelukt!
                          Toen ze hem in de werkplaats in Den Haag open maakten bleek dat de startmotor compleet versleten was. Gelukkig was hij nog te reviseren en het terugplaatsen was een stuk eenvoudiger dan het er uit halen.
                          Nu loopt hij weer als een zonnetje

                          Hij loopt zelfs beter dan ooit, raar maar waar.

                          Comment


                          • #14
                            Nou ben ik blij dat ik je heb kunnen helpen.

                            Mike

                            Comment


                            • #15
                              Mike/Paulie,

                              Ik ben vandaag ook aan deze exercitie begonnen, ik ben echter wel een beetje geschrokken van waar de startmotor zich bevind. Even voor een beginnende sleutelaar, moet ik de wagen opkrikken en rechterachterwiel verwijderen? En zijn er andere onderdelen die ik eerst moet verwijderen alvorens ik kan beginnen aan het losschroeven van de startmotor?

                              Groet,
                              Arnoud

                              Comment

                              Working...
                              X