Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starten na langdurige stilstand

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Starten na langdurige stilstand

Omdat ik momenteel niet zo vaak in mijn 912 rijd, heeft hij meestal een paar maanden stilgestaan als ik hem start. Daarbij vraag ik mij het volgende af:

1) Ik moet vrij lang doorstarten voordat de motor aanslaat, en dan nog slaat hij de eerste paar keer af. Ik denk dat het zo lang duurt i.v.m. het aanzuigen van benzine. Is hier een oplossing voor, bijvoorbeeld in de vorm van een handpompje in de leiding? Heeft iemand tips?

2) Alle olie in de motor zal na een paar maanden wel naar beneden zijn gezakt, waardoor de motor relatief "droog" start wat extra slijtage betekent. Iemand tips om dit te beperken?

Alvast bedankt.

Groeten,
    Stefan

quote:Originally posted by sclv

Omdat ik momenteel niet zo vaak in mijn 912 rijd, heeft hij meestal een paar maanden stilgestaan als ik hem start. Daarbij vraag ik mij het volgende af:

1) Ik moet vrij lang doorstarten voordat de motor aanslaat, en dan nog slaat hij de eerste paar keer af. Ik denk dat het zo lang duurt i.v.m. het aanzuigen van benzine. Is hier een oplossing voor, bijvoorbeeld in de vorm van een handpompje in de leiding? Heeft iemand tips?

2) Alle olie in de motor zal na een paar maanden wel naar beneden zijn gezakt, waardoor de motor relatief "droog" start wat extra slijtage betekent. Iemand tips om dit te beperken?

Alvast bedankt.

Groeten,
    Stefan

Wat je kan doen is eerst de startmotor laten draaien zonder gas te geven, hierdoor wordt er al snel oliedruk opgebouwd zonder dat de motor aanslaat. Daarna even twee / drie keer het gaspedaal even helemaal intrappen, en daarna ietsjes ingedrukt houden. De motor zal nu snel moeten gaan draaien, anders is er iets niet goed.

Comment

Starten - Dat de motor moeilijk start na een lange periode van stilstand is normaal bij een 912. De benzine loopt langzaam terug naar de tank en de vlotterkamers lopen (verdampen) ook langzaam leeg. De praktijk is dat je eerst een paar keer moet pompen en starten voordat de auto aanslaat.

Een eventuele oplossing is een elektriche benzinepomp i.p.v. de originele mechanische (die pas gaat langzaam pompen tijdens het starten) Je zet de auto op het contact, laat hem 10 sec. op deze stand staan (de pomp zuigt de benzine aan en vult de carburateurs) en gaat dan starten. De auto zal gelijk starten.

Zelf heb ik in de ene 912 de ouderwetse mechanische pomp, in de andere de elektrische. Geef mij maar de originele. (mits de accu goed geladen is bij een start na lange stilstand )

Olie - Als de auto stilstaat (hoeft niet langdurig te zijn, een paar uur is genoeg) zakt alle olie naar het carter. Als je dan start loopt de motor even zonder smering! Dit is het moment dat de meeste slijtage optreedt bij de 356 en 912 motor.

Een ander "zwak" punt is de capaciteit van de oliepomp. Als de motor stationair draait (bij koude start loopt de motor vaak iets te langzaam), krijgt de motor iets te weinig oliedruk voor een optimale smering. Gevolg is onnodige slijtage!

Als de motor niet warm gereden wordt, zal de motorolie water bevatten.
      Water is immers een afval produkt van de verbranding (denk aan de sludge onder de olievuldop) Mits de motor niet warmgereden wordt zal de olie niet optimaal smeren omdat deze water bevat, gevolg is onnodige slijtage!

Als de motor alleen even gestart wordt tijdens de stallingsperiode en men niet met de 912 gaat rijden (dit doen veel mensen een paar maal per maand) wordt de smeerolie uit de cilinders gewassen en draaien de zuigers even zonder smering in de cilinders: gevolg is onnodige slijtage!

De moraal van het verhaal: Voorkom onnodige slijtage en start de motor niet tijdens langdurige stalling. Tijdens zo'n periode moet je af en toe met sleutel 30 op de krukaspoelie een paar slagen ronddraaien. De zuiger gaan dan heen en weer mét smering zonder benzine.

Als je de 912 start, ga dan het liefst gelijk rijden en laat de motor niet onnodig koud stationair draaien. Als je gaat rijden rij dan minimaal 30 km, er zal zich dan weinig water in de motorolie ophopen.

Veel rijplezier!
      www.deklassieke912.nl

Comment

quote:Originally posted by Marcel

Starten - Dat de motor moeilijk start na een lange periode van stilstand is normaal bij een 912. De benzine loopt langzaam terug naar de tank en de vlotterkamers lopen (verdampen) ook langzaam leeg. De praktijk is dat je eerst een paar keer moet pompen en starten voordat de auto aanslaat.

Een eventuele oplossing is een elektriche benzinepomp i.p.v. de originele mechanische (die pas gaat langzaam pompen tijdens het starten) Je zet de auto op het contact, laat hem 10 sec. op deze stand staan (de pomp zuigt de benzine aan en vult de carburateurs) en gaat dan starten. De auto zal gelijk starten.
        En een handpompje in de leiding dichtbij de motor, waarmee je de leiding vult voor het starten. Is dat een oplossing?

Groeten,
        Stefan

Comment

Ernst heeft zo'n pompje.
          Was van een Citroen Xara en hij is er heel tevreden over...
          Het zat net voor het benzine filtertje in de motorruimte.

Ik zit er ook over te denken als tijdelijk Maleise oplossing.

Comment

Een balgje, klinkt inderdaad heel logisch, heeft mijn buitenboordmotor van de boot ook ...
            www.deklassieke912.nl

Comment

quote:Originally posted by Marcel

Een balgje, klinkt inderdaad heel logisch, heeft mijn buitenboordmotor van de boot ook ...
              Ik heb inmiddels even op internet gezocht en kwam inderdaad van dat soort balg pompjes tegen voor buitenboordmotoren.
              Dat lijkt me wel wat.
              Iemand ervaring hiermee (behalve op zijn buitenboordmotor :-) )?

Stefan

Comment

quote:Originally posted by sclv
                Iemand ervaring hiermee
                Moet ik nu echt mijn post van twee berichten eerder geen herhalen?
                Of is het niet genoeg?
                Koop gewoon zo'n ding, stop het er tussen en kijk of je er tevreden over bent. Kost bijna niets en alles is in 10 minuten weer terug te fabrieken naar standaard.

Comment

quote:Originally posted by Barwaut

Of is het niet genoeg?
                  Koop gewoon zo'n ding, stop het er tussen en kijk of je er tevreden over bent. Kost bijna niets en alles is in 10 minuten weer terug te fabrieken naar standaard.

Comment

quote:Originally posted by Barwaut
                    Nee hoor, inmiddels heeft Marcel me op het spoor gebracht van de zgn. balg pompje die ik nog niet kende, waarvoor dank. Er van uitgaande dat zo'n Xsara pompje ook een balgpompje is klinkt het als een goede optie.
                    Ik zal het eens proberen.

Groeten,
                    Stefan

Comment

Ik weet dat taxateur Walther de Munnik ook van die balg pompjes in zijn 912 en 356 heeft en die is er erg tevreden over... Doen dus. Mijn advies is overigens gewoon regelmatig rijden!! Zodra het een weekendje droog is, even een leuk doel bedenken en gassen maar!!

Groeten David
                      Gr. David
                      \'67 rules

Comment

Ik weet dat taxateur Walther de Munnik ook van die balg pompjes in zijn 912 en 356 heeft en die is er erg tevreden over... Doen dus. Mijn advies is overigens gewoon regelmatig rijden!! Zodra het een weekendje droog is, even een leuk doel bedenken en gassen maar!!

Groeten David
                        Gr. David
                        \'67 rules

Comment

Working...
                        X