Op diverse sites zie je moderne bypass systemen aangeboden voor extra oliekoeling van de 356/912 motor. B.v. op de site van B.A.S. Ahnendorp http://www.ahnendorp.com/porsche1.html
<center>
</center>
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te raden? Groet Marcel.
Jan Balder : Veelal zitten de org. oliekoelers luchtzijdig gewoon dichtgebakken met zand enz. Als ze schoon zijn, zijn ze volledig op hun taak berekend. Competitie uitgezonderd.
Bij het getoonde systeem wordt de org. koeler verwijderd, hetgeen op zich al een verstoring geeft in de verdeling van de koellucht naar cil.3-4 en 1-2. Verder komt,door de lagere persdruk, de karakteristiek van de ventilator buiten het door de Prof. berekende werkgebied te liggen. Verder zit er nogal wat meters slang aan, met de nodige koppelingen en klemmen die ieder op zich weer voor storingen kunnen zorgen.
Het op druk komen van het systeem na de start zal er niet beter op worden, en daar is het verslijt het meest. Dus: alleen voor de racerij.
De firma Ahnendord is verder een prima adres, met vastgestelde prijzen voor alle werkzaamheden. Ik heb er mijn derde carterdeel laten modificeren voor een full flow filter.
Ook niet echt nodig voor ons gebruik, als je vaak olie ververst.
<center>
</center>
<center>
</center>
<center>
</center>
<center>
</center>
<center>
</center>
Je moet het derde carterdeel( engine cover),dus wat je op de foto ziet ,schoon aanleveren. Het oorspronkelijke perskanaal wordt in de oliepomp afgedicht met een alu prop. Verder wordt er een ander gat geboord dat in de pers van de pomp uitkomt, dit wordt dus de toevoer naar het filter.Aan de linker zijkant van het derde deel komt de olie dan vanaf het filter weer binnen in het oorspronkelijke perskanaal, achter de prop dus.
Het is een behoorlijk groot filter van Audi/VW, met overstort en voetklep,het loopt dus niet leeg via de pomp. Groet, Jan.
Het oliefilter van Jan moet -neem ik aan- gemonteerd worden in de wielkast linksachter. Het filter hierboven ziet er ook goed uit. Heeft het dezelfde kwaliteiten? Waar is het te verkrijgen?
Groet Marcel.
Dit filter van Precision Matters(Ron Ladow) heeft als belangrijk nadeel dat het gedeeltelijk onder het carter uitsteekt en zodoende het laagste punt van de auto is op de banden na : putdekselsyndroom.
Ook is het een klein filtertje en alleen geschikt voor el. toerenteller. Voordeel : geen leidingen e.d. Prijs rond $ 600.
Het filter van mij zit inderdaad achter het L.A.wiel met nog een beschermplaat tegen steenslag . Als ik het nog eens moest doen zou ik kiezen voor een oliepompdeksel van Shasta Eng.(Douane Spencer),of van Skirmonts Ent.. waardoor de persslang wat hoger zit,minder kwetbaar en minder in de weg met andere dingen. Ook is dan de schade aan het derde deel niet onomkeerbaar.
In ieder geval is het noodzakelijk het derde deel te demonteren van het blok, dit kan met de motor in de auto, maar is erg onhandig.
Ik deed het in komb. van een grondige kopp. update met behulp van VW bus onderdelen. Het vereist wat draaiwerk aan het vliegwiel maar daarna heb je ook iets veel beters voor veel minder geld. Het balanceerwerk aan vliegwiel en drukgroep is trouwens ook bij Ahnendorp gedaan, Euri 76 en klaar terwijl U wacht.
Groet, Jan.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's (die ik per mail kreeg) Ik zal er mijn voordeel mee doen! Vriendelijke groet, Marcel.
<center>

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te raden? Groet Marcel.
Jan Balder : Veelal zitten de org. oliekoelers luchtzijdig gewoon dichtgebakken met zand enz. Als ze schoon zijn, zijn ze volledig op hun taak berekend. Competitie uitgezonderd.
Bij het getoonde systeem wordt de org. koeler verwijderd, hetgeen op zich al een verstoring geeft in de verdeling van de koellucht naar cil.3-4 en 1-2. Verder komt,door de lagere persdruk, de karakteristiek van de ventilator buiten het door de Prof. berekende werkgebied te liggen. Verder zit er nogal wat meters slang aan, met de nodige koppelingen en klemmen die ieder op zich weer voor storingen kunnen zorgen.
Het op druk komen van het systeem na de start zal er niet beter op worden, en daar is het verslijt het meest. Dus: alleen voor de racerij.
De firma Ahnendord is verder een prima adres, met vastgestelde prijzen voor alle werkzaamheden. Ik heb er mijn derde carterdeel laten modificeren voor een full flow filter.
Ook niet echt nodig voor ons gebruik, als je vaak olie ververst.
<center>

<center>

<center>
<center>
<center>
</center>
Je moet het derde carterdeel( engine cover),dus wat je op de foto ziet ,schoon aanleveren. Het oorspronkelijke perskanaal wordt in de oliepomp afgedicht met een alu prop. Verder wordt er een ander gat geboord dat in de pers van de pomp uitkomt, dit wordt dus de toevoer naar het filter.Aan de linker zijkant van het derde deel komt de olie dan vanaf het filter weer binnen in het oorspronkelijke perskanaal, achter de prop dus.
Het is een behoorlijk groot filter van Audi/VW, met overstort en voetklep,het loopt dus niet leeg via de pomp. Groet, Jan.
Het oliefilter van Jan moet -neem ik aan- gemonteerd worden in de wielkast linksachter. Het filter hierboven ziet er ook goed uit. Heeft het dezelfde kwaliteiten? Waar is het te verkrijgen?
Groet Marcel.
Dit filter van Precision Matters(Ron Ladow) heeft als belangrijk nadeel dat het gedeeltelijk onder het carter uitsteekt en zodoende het laagste punt van de auto is op de banden na : putdekselsyndroom.
Ook is het een klein filtertje en alleen geschikt voor el. toerenteller. Voordeel : geen leidingen e.d. Prijs rond $ 600.
Het filter van mij zit inderdaad achter het L.A.wiel met nog een beschermplaat tegen steenslag . Als ik het nog eens moest doen zou ik kiezen voor een oliepompdeksel van Shasta Eng.(Douane Spencer),of van Skirmonts Ent.. waardoor de persslang wat hoger zit,minder kwetbaar en minder in de weg met andere dingen. Ook is dan de schade aan het derde deel niet onomkeerbaar.
In ieder geval is het noodzakelijk het derde deel te demonteren van het blok, dit kan met de motor in de auto, maar is erg onhandig.
Ik deed het in komb. van een grondige kopp. update met behulp van VW bus onderdelen. Het vereist wat draaiwerk aan het vliegwiel maar daarna heb je ook iets veel beters voor veel minder geld. Het balanceerwerk aan vliegwiel en drukgroep is trouwens ook bij Ahnendorp gedaan, Euri 76 en klaar terwijl U wacht.
Groet, Jan.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's (die ik per mail kreeg) Ik zal er mijn voordeel mee doen! Vriendelijke groet, Marcel.
Comment