Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modificatie motor 356/912 met oliekoeler

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Modificatie motor 356/912 met oliekoeler

Op diverse sites zie je moderne bypass systemen aangeboden voor extra oliekoeling van de 356/912 motor. B.v. op de site van B.A.S. Ahnendorp http://www.ahnendorp.com/porsche1.html

<center></center>
    Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te raden? Groet Marcel.

Jan Balder : Veelal zitten de org. oliekoelers luchtzijdig gewoon dichtgebakken met zand enz. Als ze schoon zijn, zijn ze volledig op hun taak berekend. Competitie uitgezonderd.
    Bij het getoonde systeem wordt de org. koeler verwijderd, hetgeen op zich al een verstoring geeft in de verdeling van de koellucht naar cil.3-4 en 1-2. Verder komt,door de lagere persdruk, de karakteristiek van de ventilator buiten het door de Prof. berekende werkgebied te liggen. Verder zit er nogal wat meters slang aan, met de nodige koppelingen en klemmen die ieder op zich weer voor storingen kunnen zorgen.
    Het op druk komen van het systeem na de start zal er niet beter op worden, en daar is het verslijt het meest. Dus: alleen voor de racerij.
    De firma Ahnendord is verder een prima adres, met vastgestelde prijzen voor alle werkzaamheden. Ik heb er mijn derde carterdeel laten modificeren voor een full flow filter.
    Ook niet echt nodig voor ons gebruik, als je vaak olie ververst.
    <center></center>
    <center></center>
    <center></center>
    <center></center>
    <center>
    </center>
    Je moet het derde carterdeel( engine cover),dus wat je op de foto ziet ,schoon aanleveren. Het oorspronkelijke perskanaal wordt in de oliepomp afgedicht met een alu prop. Verder wordt er een ander gat geboord dat in de pers van de pomp uitkomt, dit wordt dus de toevoer naar het filter.Aan de linker zijkant van het derde deel komt de olie dan vanaf het filter weer binnen in het oorspronkelijke perskanaal, achter de prop dus.
    Het is een behoorlijk groot filter van Audi/VW, met overstort en voetklep,het loopt dus niet leeg via de pomp. Groet, Jan.

Het oliefilter van Jan moet -neem ik aan- gemonteerd worden in de wielkast linksachter. Het filter hierboven ziet er ook goed uit. Heeft het dezelfde kwaliteiten? Waar is het te verkrijgen?
    Groet Marcel.

Dit filter van Precision Matters(Ron Ladow) heeft als belangrijk nadeel dat het gedeeltelijk onder het carter uitsteekt en zodoende het laagste punt van de auto is op de banden na : putdekselsyndroom.
    Ook is het een klein filtertje en alleen geschikt voor el. toerenteller. Voordeel : geen leidingen e.d. Prijs rond $ 600.
    Het filter van mij zit inderdaad achter het L.A.wiel met nog een beschermplaat tegen steenslag . Als ik het nog eens moest doen zou ik kiezen voor een oliepompdeksel van Shasta Eng.(Douane Spencer),of van Skirmonts Ent.. waardoor de persslang wat hoger zit,minder kwetbaar en minder in de weg met andere dingen. Ook is dan de schade aan het derde deel niet onomkeerbaar.
    In ieder geval is het noodzakelijk het derde deel te demonteren van het blok, dit kan met de motor in de auto, maar is erg onhandig.
    Ik deed het in komb. van een grondige kopp. update met behulp van VW bus onderdelen. Het vereist wat draaiwerk aan het vliegwiel maar daarna heb je ook iets veel beters voor veel minder geld. Het balanceerwerk aan vliegwiel en drukgroep is trouwens ook bij Ahnendorp gedaan, Euri 76 en klaar terwijl U wacht.
    Groet, Jan.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's (die ik per mail kreeg) Ik zal er mijn voordeel mee doen! Vriendelijke groet, Marcel.
    www.deklassieke912.nl

Trof een pagina over dit onderwep op de site van het Amerikaanse 356 Registry.

1966 Karmann Coupe

Comment

Wie heeft er meer ervaring met het full flow systeem van Ahnendorp. Mogelijk zit ik hier aan te denken daar mijn oloepomp versleten is. Is het aan te raden of niet nodig?

Comment

Mike,

Ik ben het met Jan eens. Ik denk niet dat een full flow filter echt noodzakelijk is. We rijden weinig km's met onze karretjes en verwisselen de olie toch om de 3500 km...toch?
        Verder HET grote nadeel, tragere oliedruk opbouw, weegt te zwaar t.o.v. de voordelen voor gewoon weggebruik. De grootste slijtage aan je motor ontstaat wanneer de oliedruk het laagst is. (Starten)
        Ik heb een full flow filter liggen van Ron La Dow (Precision Matters) maar heb het nog niet gemonteerd. Het steekt niet zo ver uit naar beneden dat het storend zou worden. Ben het daar dus niet met Jan eens...
        Heb nu twee afgezaagde bochtjes aan mijn uitlaat hangen bij de 356A (dus niet meer door de rozetten gevoerd) Dit zag er eerst gevaarlijk uit. Ze zijn immers nu het laagste punt onder de auto en steken het verst naar achteren.... maar dat bleek helemaal geen probleem te zijn. Die paar mm die RLD's filter uitsteekt is geen probleem.
        Vaak olie verversen... das de truc voor een lange levensduur.

Gr. P

Comment

Volgens Kraan is het niet nodig. We hebben hierover gesproken tijdens de meeting in April j.l. Zij hebben gemeten bij circuit gebruik en constateerden dat er nauwelijks temperatuurverschillen waren. Zij hebben er zelfs een hekel aan omdat het Mahle filter er regelmatig af schijnt te knallen ... Als je de details wilt weten zal je Kraan even moeten opbellen.
          www.deklassieke912.nl

Comment

Het is belangrijk dat het juiste type filter wordt gebruikt, met overstortklep, dan kan dat niet gebeuren.
            Deze filters van Audi/VW zijn moeilijk verkrijgbaar en dan wordt er maar wat opgeschroefd.
            Ook zijn er oliepompdeksels te koop met extra overstortklep en uitgang ri. oliefilter.( Shasta,Skirmonts )
            Met de ervaringen die ik met dit systeem heb zou dat nu mijn eerste keus zijn.

Jan.

Comment

Accoord. Ik denk dat het dan maar gewoon de oude oliepomp gaat worden. Wel een interessant onderwerp.

Comment

Ik geloof dat we niet allemaal over hetzelfde praten?
                Willen we de temperatuur van de olie verlagen of willen we beter filteren?
                Ik kan me inderdaad voorstellen dat het temperatuursverschil met een full flow filter marginaal verschilt tov het partial standaard filter... maar dat is te verwachten... het is immers geen oliekoeler...
                Willen we koelen of filteren?

Mijn antwoord hierboven ging over filteren.

Koelen ... is volgens mij ook niet nodig..je moet het ECHT gek maken wil je je olie te heet maken!

Comment

Bij mij gaat het om het filteren en ik dacht dat Kraan het over koelen had.

Comment

quote:Originally posted by Petwin

Ik geloof dat we niet allemaal over hetzelfde praten?
                    Willen we de temperatuur van de olie verlagen of willen we beter filteren?
                    Ik kan me inderdaad voorstellen dat het temperatuursverschil met een full flow filter marginaal verschilt tov het partial standaard filter... maar dat is te verwachten... het is immers geen oliekoeler...
                    Willen we koelen of filteren?

Mijn antwoord hierboven ging over filteren.

Koelen ... is volgens mij ook niet nodig..je moet het ECHT gek maken wil je je olie te heet maken!
                    Inderdaad Petwin, je hebt gelijk, ik haal 2 dingen door elkaar. Ik heb met Kraan gesproken over een externe oliekoeler én een bypassfilter.

Hij was van mening dat een externe oliekoeler voor een 356/912 geen zin heeft. Ze hebben zoals eerder aangeven, metingen gedaan en geconstateerd dat de olie dan niet goed op temperatuur kwam. Zelfs niet tijdens intensief circuit gebruik.

Over dat externe filter was hij, zoals gezegd, niet positief. Wél kan ik me goed voorstellen dat het bypassfilter van de 356/912 niet voldoende is en het systeem voor verbeteringen (modernisering) vatbaar is.
                    www.deklassieke912.nl

Comment

Hoi Marcel,

Ok... duidelijk nu. Koelen zie ik ook niet zitten. Beter filteren wel. Liever geen langere slangen en het compromis qua plaatsing...Ben dus benieuwd naar het full flow filter van Precision Matters...

Comment

Hallo,

Ik durf te zeggen dat ik enorm veel navraag heb gedaan en veel ge-experimenteerd heb met betrekking tot dit onderwerp.

In ieder geval is het zo dat een full flow systeem de levensduur van de motor aanzienlijk verlengd! Niet voor niets rijden auto's al jaren met een oliefilter en het ontwerp van de 356 motor met een bypass filter was behoorlijk gedateerd. Oliekoeling (extra) is in ons land niet nodig.

Ik heb veel getest (ik heb een peilstok met olie temp meter) om alles te controleren; op de snelweg; in de stad, vol gas 4000-7000 RPM op Zandvoort etc. Ik heb een Full flow systeem waarbij de olie bij koude start eerst naar de viatel delen wordt gepompt. (krukas, nokkenas etc)

De olie gaat vanuit oliepomp eerst naar de draaiende delen (zoals origineel) zodra de oliedruk afdoende is gaat de klep open (originele drukklep) en gaat de olie naar het filter. Dit systeem is het beste voor mij omdat de auto ook vaak langere tijd stil staat. Ik heb de leidingen bewust kort gehouden en het filter in de motorruimte om zodoende de temp optimaal te houden. Te koude olie is namelijk net zo slecht als te heet... Originele oliekoeler funstioneert prima! Maar door deze aanpassing wordt de olie die ik overigens ook elke 3000 km ververs, maximaal gefiltert.

Ik heb hier meerdere fotos van maar kon ze niet uploaden...

Groeten Sander

Comment

Hee Sander,
                          Je mag mij al je foto's ook per mail sturen zodat ik het kan bekijken.
                          Wat kost dat systeem van jou bij elkaar. Mijn blok ligt nu toch open, dus misschien is het ook wat voor mij. Of kan het ook achteraf worden gemonteerd.
                          Als jij om de 3000 kilometer je olie vervest is het dan eigenlijk zo'n ververssysteem wel nodig dan. Ik bedoel is het niet dubbel op?
                          Voorkomt dit systeem ook de sludge?

Comment

Mike,

Dit systeem kost aan materiaal zo'n 300 euro maar de kosten zitten hem in het prepareren van het carter. Er moeten 2 gaten worden geboord en schroefdraad worden getapt in het 3e deel en bovenin naast de verdeler voor de retour leiding. Verder wordt een oliekanaal afgedicht middels een stop.
                            Wat wel zo is dat een full flow systeem, ook met frequente oliewissels, de levensduur met zo'n 50% wordt verlengd. Het is dus niet dubbelop. Niet voor niets hebben alle auto's al tientallen jaren een full flow filter systeem. Je hebt simpelweg schonenere olie door je motor die continue wordt gefilterd.

Ik heb het systeem gekocht bij Prill in de UK. Gr Sander

Comment

Verder heeft de sludge hier niets mee te maken. Die komt voor onder je olie vuldop en in het olievul tankje omdat nu eenmaal alle vocht die vrijkomt tijdens de warmtewisselingen naar boven gaat. Na een rit sávonds dop open dus..

Comment

Working...
                              X