De feiten over de stroomverdelers (ontsteking) op een rijtje:
De 912’s tot 1968 hadden een BOSCH stroomverdeler met het typenummer 0231 129 022 (foto onder) In 1968 kwam er een vervanger (met cenrifugaalgewichtjes en vacuümvervroeging) de BOSCH 0231 129 061
<center>
</center>
Deze 022 stroomverdeler werkt met centrifugaalgewichtjes en een contactpuntje. Deze 022 heeft de ideale vervroegingscurve (van plm. 30 graden bij 3000 toeren) voor de 912.
Deze stroomverdelers zijn tegenwoordig niet meer nieuw leverbaar en PORSCHE heeft een vervangende BOSCH stroomverdeler (BOSCH 031) die plm. 900 euro kost (met inruil van de oude)
<center>
</center>
Veel Porsche liefhebbers kiezen daarom tegenwoordig voor de Bosch 009 (foto boven) Deze ontsteking is eigenlijk bedoeld voor een opgevoerde kever 1600 met dubbele webers. Deze vervroegingscurve van max. 10 graden hoort echter niet bij een Porsche 912. Negatief: moeizaam starten en backfire (knallen) i.v.m. te veel voorvervroeging op lage toeren, op hogere toeren geen kracht. Positief: lage aanschafwaarde van 150 euro
<center>
</center>
Ook vaak zie je BOSCH 050 stroomverdeler gemonteerd (foto boven) Positief : goed starten, lage aanschafprijs van 158 euro. Negatief : geen kracht op lage toeren.
Het beste is om een goede originele stroomverdeler te kopen (zonder speling/slijtage) en deze te laten reviseren.
Ook hoor je steeds meer over de 123 ignition, een moderne elektronische stroomverdeler met het uiterlijk van de conventionele. Dus geen (niet originele) kastjes en extra bedrading in de motorruimte. Wie heeft ervaring met deze nieuwe stroomverdeler?
De 912’s tot 1968 hadden een BOSCH stroomverdeler met het typenummer 0231 129 022 (foto onder) In 1968 kwam er een vervanger (met cenrifugaalgewichtjes en vacuümvervroeging) de BOSCH 0231 129 061
<center>

Deze 022 stroomverdeler werkt met centrifugaalgewichtjes en een contactpuntje. Deze 022 heeft de ideale vervroegingscurve (van plm. 30 graden bij 3000 toeren) voor de 912.
Deze stroomverdelers zijn tegenwoordig niet meer nieuw leverbaar en PORSCHE heeft een vervangende BOSCH stroomverdeler (BOSCH 031) die plm. 900 euro kost (met inruil van de oude)
<center>

Veel Porsche liefhebbers kiezen daarom tegenwoordig voor de Bosch 009 (foto boven) Deze ontsteking is eigenlijk bedoeld voor een opgevoerde kever 1600 met dubbele webers. Deze vervroegingscurve van max. 10 graden hoort echter niet bij een Porsche 912. Negatief: moeizaam starten en backfire (knallen) i.v.m. te veel voorvervroeging op lage toeren, op hogere toeren geen kracht. Positief: lage aanschafwaarde van 150 euro
<center>

Ook vaak zie je BOSCH 050 stroomverdeler gemonteerd (foto boven) Positief : goed starten, lage aanschafprijs van 158 euro. Negatief : geen kracht op lage toeren.
Het beste is om een goede originele stroomverdeler te kopen (zonder speling/slijtage) en deze te laten reviseren.
Ook hoor je steeds meer over de 123 ignition, een moderne elektronische stroomverdeler met het uiterlijk van de conventionele. Dus geen (niet originele) kastjes en extra bedrading in de motorruimte. Wie heeft ervaring met deze nieuwe stroomverdeler?
Comment