Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vervanging van de oude stroomverdeler (ontsteking)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vervanging van de oude stroomverdeler (ontsteking)

    De feiten over de stroomverdelers (ontsteking) op een rijtje:

    De 912’s tot 1968 hadden een BOSCH stroomverdeler met het typenummer 0231 129 022 (foto onder) In 1968 kwam er een vervanger (met cenrifugaalgewichtjes en vacuümvervroeging) de BOSCH 0231 129 061

    <center></center>

    Deze 022 stroomverdeler werkt met centrifugaalgewichtjes en een contactpuntje. Deze 022 heeft de ideale vervroegingscurve (van plm. 30 graden bij 3000 toeren) voor de 912.

    Deze stroomverdelers zijn tegenwoordig niet meer nieuw leverbaar en PORSCHE heeft een vervangende BOSCH stroomverdeler (BOSCH 031) die plm. 900 euro kost (met inruil van de oude)

    <center></center>
    Veel Porsche liefhebbers kiezen daarom tegenwoordig voor de Bosch 009 (foto boven) Deze ontsteking is eigenlijk bedoeld voor een opgevoerde kever 1600 met dubbele webers. Deze vervroegingscurve van max. 10 graden hoort echter niet bij een Porsche 912. Negatief: moeizaam starten en backfire (knallen) i.v.m. te veel voorvervroeging op lage toeren, op hogere toeren geen kracht. Positief: lage aanschafwaarde van 150 euro

    <center></center>
    Ook vaak zie je BOSCH 050 stroomverdeler gemonteerd (foto boven) Positief : goed starten, lage aanschafprijs van 158 euro. Negatief : geen kracht op lage toeren.

    Het beste is om een goede originele stroomverdeler te kopen (zonder speling/slijtage) en deze te laten reviseren.

    Ook hoor je steeds meer over de 123 ignition, een moderne elektronische stroomverdeler met het uiterlijk van de conventionele. Dus geen (niet originele) kastjes en extra bedrading in de motorruimte. Wie heeft ervaring met deze nieuwe stroomverdeler?

    www.deklassieke912.nl

  • #2
    Perfecte info.

    Thanx Marcel.

    Mike[8D]

    Comment


    • #3
      Marcel, ik heb dus een 123 laten monteren bij CPR. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel verschil merk met de originele die nog op de auto zat, maar ik heb ook nog nauwelijks gereden met mijn auto. Wat me wel opviel is dat er van uit lage toeren in de twee niet echt veel beweging in lijkt te willen komen. Het kan zijn dat de Solexen opnieuw moeten worden afgesteld. Toch ben ik vanuit puristische overwegingen geneigd om ook de originele te laten resiveren. Waar heb je dat laten doen?

      1966 Karmann Coupe

      Comment


      • #4
        Mijn 022 stroomverdeler heb ik laten reviseren bij CPR Almere.

        Mijn carburateurs destijds laten reviseren bij BCCP in Gramsbergen.Ze waren erg vies, BCCP heeft ze ultrasoon gereinigd alle sproeiers en veren vervangen (het was niet goedkoop, wél goed) Ik heb ze zelf weer gemonteerd en grofweg afgesteld. Vincent van CPR heeft ze fijn afgesteld met prima resultaat.
        www.deklassieke912.nl

        Comment


        • #5
          Marcel, dank. Vincent heeft mij al aangeboden de carburateurs opnieuw te willen fine-tunen. Ik zal hem vragen naar de stroomverdeler revisie. Waar moet ik aan denken qua kosten?

          1966 Karmann Coupe

          Comment


          • #6
            2e hands 022 stroomverdeler incl. reviseren kostte me 298 euro bij CPR (ik had een 009 ontsteking)
            www.deklassieke912.nl

            Comment


            • #7
              Tijdens de "technische sessie" vorige week bij Niessen (zie verslag van MV bij mijn Rit van vandaag) vroeg ik ook naar de keuze electronische ontsteking of origineel. De heer Niessen gaf aan dat zij meer electronische ontstekingen verwijderde dan plaatste. Het geeft vaak toch problemen.

              Ze hadden echter geen ervaring met de 123 ignition.
              '68 912 Targa swb | Sand beige & '68 912 Coupe swb | Sand beige

              Comment


              • #8
                Marcel, op blz 76 van The Complete 912 Guide schrijft Duane Spencer dat hij de laatste jaren juist wel te spreken is over de 050. Mede op zijn advies heb ik daarom de 009 vervangen door een 050. De 009 die op de auto gemonteerd zat toen ik hem kocht is waarschijnlijk door de vorige eigenaar aangepast want deze had een vervroeging van 35 graden bij 3000tpm. Ik weet niet hoe dit gedaan is. De reden van vervanging is dat de auto soms nog plofte.
                De 050 heeft inderdaad minder trekkracht op lage toeren. De auto ploft niet meer maar dit kan ook komen omdat de auto door het vele gebruik nu schoongebrand is. Misschien probeer ik de 009 nog eens.
                Niessen in Grubbevorst zei dat hij elektronische onsteking verwijderde o.a. omdat de originele ontsteking met contactpunten het voordeel heeft dat deze altijd onderweg nog te repareren is.
                De 050 kostte bij www.hoffmann-speedster.com 119 euro, de 009 kostte daar 72 euro (2004)
                Marcel

                Comment


                • #9
                  Ik zou toch voor een 022 gaan. Dan misschien iets meer investeren maar iedereen is het er over eens dat een goede 022 het beste rijdt...
                  Maar de crux zit 'm in een 'goede'...

                  Comment


                  • #10
                    Marcel V., neem van mij aan dat die 009 echt niet geschikt is. De Porsche technici hebben niet voor niets de 022 ontworpen voor de 356C en de 912
                    Ik weet dat ERPA nog een 022 heeft liggen voor 150 euro (moet nog gereviseerd worden), waarschijnlijk heeft CPR ook nog wel wat liggen ...
                    www.deklassieke912.nl

                    Comment


                    • #11
                      Marcel, je begrijpt dat ik de mijne (022) daar niet heb achtergwelaten...

                      1966 Karmann Coupe

                      Comment


                      • #12
                        Marcel V. je hebt gelijk [:I] Duane Spencer was in "1989 Handbook" niet onder de indruk van de 050 stroomverdeler. In "the complete Porsche 912 guide" is hij inderdaad positief over de 050 ontsteking, mede omdat het een goedkoop produkt is met relatief goede prestaties. De originele vervanger van Porsche, de 031 is niet te betalen!

                        Wat ik ook vergat in mijn vorige reactie is dat jij een 912 hebt uit '69, en dus origineel geen 022 maar een 061 stroomverdeler had, met vacuumvervroeging ...
                        www.deklassieke912.nl

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb nog even gekeken, maar ik heb ook een 022 verdeler in mijn 356 SC. Wat kost alleen de revisie bij CPR? (als je dus zelf al een 022 verdeler aanlevert)

                          Gr,
                          Erik

                          Comment


                          • #14
                            quote:Originally posted by Vvoister

                            Ik heb nog even gekeken, maar ik heb ook een 022 verdeler in mijn 356 SC. Wat kost alleen de revisie bij CPR? (als je dus zelf al een 022 verdeler aanlevert)Gr,Erik
                            Ik zou even bellen met CPR (036-5346729) Ik kan het niet precies zeggen omdat ik de aanschaf en revisie van de stroomverdeler heb betaald. Totaal €298
                            www.deklassieke912.nl

                            Comment


                            • #15
                              Bel ik vandaag naar CPR om te informeren..................zegt hij dat de resivie 298 euro kost. Dus OF iemand heeft een gratis verdeler gekregen OF de inflatie heeft toegeslagen bij CPR. Wie het weet mag het zeggen!

                              Comment

                              Working...
                              X