Op het Porsche 356 forum een leuke discussie over een bekend probleem, het doorschieten van de stoelen. Wat is jullie mening hierover? Alle tips en trucs zijn welkom!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Doorschieten van de stoelen
Collapse
X
-
Tags: None
-
Ik zeg altijd tegen iedereen 'Blijf van die stoelen af, alleen voorzichtig op zitten'.
Mijn rechterstoel heeft af en toe bij zwaardere mensen het probleem naar achteren te klappen bij een drempel, voor de rest gewoon niet gebruiken = geen probleem.
Porsche 911 | 1968
Comment
-
Ik zeg altijd tegen iedereen 'Blijf van die stoelen af, alleen voorzichtig op zitten'.
Mijn rechterstoel heeft af en toe bij zwaardere mensen het probleem naar achteren te klappen bij een drempel, voor de rest gewoon niet gebruiken = geen probleem.
Porsche 911 | 1968
Comment
-
Arnoud
Ik ga toch zeer binnenkort een poging wagen. Beide stoelen hebben er last van, de ene keer kan ik een dag rijden en dan gebeurd er niks en de andere keer dan schiet hij 5 keer in het uur een tandje naar achteren. Er is mij ooit verteld dat hij hiermee niet door de APK komt, ik kan het er natuurlijk gewoon op gokken.
Comment
-
Arnoud
Ik ga toch zeer binnenkort een poging wagen. Beide stoelen hebben er last van, de ene keer kan ik een dag rijden en dan gebeurd er niks en de andere keer dan schiet hij 5 keer in het uur een tandje naar achteren. Er is mij ooit verteld dat hij hiermee niet door de APK komt, ik kan het er natuurlijk gewoon op gokken.
Comment
-
Arnoud
Ik ga toch zeer binnenkort een poging wagen. Beide stoelen hebben er last van, de ene keer kan ik een dag rijden en dan gebeurd er niks en de andere keer dan schiet hij 5 keer in het uur een tandje naar achteren. Er is mij ooit verteld dat hij hiermee niet door de APK komt, ik kan het er natuurlijk gewoon op gokken.
Comment
-
quote:Originally posted by Arnoud
Er is mij ooit verteld dat hij hiermee niet door de APK komt, ik kan het er natuurlijk gewoon op gokken.[xx(]
[8]. Maar die kans is klein, ze zitten er nauwelijks in. Bij mij heb ik ze beide keren (vorige week nog APK gekeurd, in 1 keer OK
[
]) niet eens naar de stoelen zien kijken. Mij had het niet uitgemaakt, ze zijn nog nooit terug geschoten
.
Mocht je niet door de APK komen, dan mag je best even mijn stoel lenen[^]. Maar aan de andere kant; is het niet veiliger de stoel gewoon in orde te maken?sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!
Comment
-
quote:Originally posted by Arnoud
Er is mij ooit verteld dat hij hiermee niet door de APK komt, ik kan het er natuurlijk gewoon op gokken.[xx(]
[8]. Maar die kans is klein, ze zitten er nauwelijks in. Bij mij heb ik ze beide keren (vorige week nog APK gekeurd, in 1 keer OK
[
]) niet eens naar de stoelen zien kijken. Mij had het niet uitgemaakt, ze zijn nog nooit terug geschoten
.
Mocht je niet door de APK komen, dan mag je best even mijn stoel lenen[^]. Maar aan de andere kant; is het niet veiliger de stoel gewoon in orde te maken?sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!
Comment
-
quote:Originally posted by Arnoud
Er is mij ooit verteld dat hij hiermee niet door de APK komt, ik kan het er natuurlijk gewoon op gokken.[xx(]
[8]. Maar die kans is klein, ze zitten er nauwelijks in. Bij mij heb ik ze beide keren (vorige week nog APK gekeurd, in 1 keer OK
[
]) niet eens naar de stoelen zien kijken. Mij had het niet uitgemaakt, ze zijn nog nooit terug geschoten
.
Mocht je niet door de APK komen, dan mag je best even mijn stoel lenen[^]. Maar aan de andere kant; is het niet veiliger de stoel gewoon in orde te maken?sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!
Comment
-
ericvdijen
toen ik mijn wagentje kocht had ik bij de bestuurdersstoel ook dat die af en toe een tandje versprong, bijvoorbeeld bij een verkeersdrempel die iets te snel genomen werd. ik heb toen het mechanisme uit elkaar gehaald en ontdekte dat de twee tandwielen maar voor de helft in elkaar schuiven. dit is gewoon van de fabriek uit zo, dus heb ik ze met een dremeltje voorzichtig dieper uitgeslepen zodat ze geheel in elkaar grijpen. vanzelfsprekend moeten de tandwielen droog in elkaar grijpen dus nooit vet of zo gebruiken en kun je ze nog iets stroever laten aangrijpen door er een likje kleppenslijppasta tussen te smeren, dan glijden de tanden niet langs elkaar. helpt bovenstaande niet dan kun je altijd nog de voorspanning van de veer van de rugleunigontgrendeling een slag verhogen ( het verstellen van de leuning gaat dan wel erg zwaar) of als dat ook niet meer werkt kun je een hulpveer (of twee) bevestigen die de tandwielen extra op elkaar duwen. je moet dan zorgen voor een bus en een veer die om de verbindingsas naar de andere kant van de stoel past. in deze bus boor je twee gaatjes en voorziet die van schroefdraad en twee aangepunte boutjes. schuif eerst de bus om de as en daarna de veer die dan op het buitenste tandwiel komt te rusten. door de bus tegen de veer te drukken kun je de druk op het tandwiel vergroten waarna de boutjes de bus vastzetten op de as. het is even uitzoeken hoeveel druk er nodig is om de tandwielen blijvend in elkaar te laten grijpen zonder dat de rugleuningverstelling niet meer te gebruiken is.
mooie klus voor deze winter maar wel afdoende!
groet, eric
Comment
-
ericvdijen
toen ik mijn wagentje kocht had ik bij de bestuurdersstoel ook dat die af en toe een tandje versprong, bijvoorbeeld bij een verkeersdrempel die iets te snel genomen werd. ik heb toen het mechanisme uit elkaar gehaald en ontdekte dat de twee tandwielen maar voor de helft in elkaar schuiven. dit is gewoon van de fabriek uit zo, dus heb ik ze met een dremeltje voorzichtig dieper uitgeslepen zodat ze geheel in elkaar grijpen. vanzelfsprekend moeten de tandwielen droog in elkaar grijpen dus nooit vet of zo gebruiken en kun je ze nog iets stroever laten aangrijpen door er een likje kleppenslijppasta tussen te smeren, dan glijden de tanden niet langs elkaar. helpt bovenstaande niet dan kun je altijd nog de voorspanning van de veer van de rugleunigontgrendeling een slag verhogen ( het verstellen van de leuning gaat dan wel erg zwaar) of als dat ook niet meer werkt kun je een hulpveer (of twee) bevestigen die de tandwielen extra op elkaar duwen. je moet dan zorgen voor een bus en een veer die om de verbindingsas naar de andere kant van de stoel past. in deze bus boor je twee gaatjes en voorziet die van schroefdraad en twee aangepunte boutjes. schuif eerst de bus om de as en daarna de veer die dan op het buitenste tandwiel komt te rusten. door de bus tegen de veer te drukken kun je de druk op het tandwiel vergroten waarna de boutjes de bus vastzetten op de as. het is even uitzoeken hoeveel druk er nodig is om de tandwielen blijvend in elkaar te laten grijpen zonder dat de rugleuningverstelling niet meer te gebruiken is.
mooie klus voor deze winter maar wel afdoende!
groet, eric
Comment
Comment