Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bougies vervangen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bougies vervangen

    Vandaag dacht ik even met mij 912 naar ERPA te gaan, ik had wat nieuwe slangen besteld en die wilde ik ophalen. Maar na wat start pogingen sloeg de motor wel aan maar niet van harte. Bij het wegrijden merkte ik het al, hij liep maar op drie cilinders. Ik heb vorige week de motor schoongemaakt dus misschien per ongeluk een bougie kabel of iets anders losgetrokken. Alles nagelopen maar zo ver ik kan zien zit alles goed. Wederom gestart klein stukje gereden maar nog steeds maar op drie cilinders. Nu dan maar even de bougies er uit draaien. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn bougie sleutel was tekort en ik kon gelijk met een stuk ijzerdraad gaan vissen om hem überhaupt weer terug te krijgen.

    Op naar de Brezam voor een goede bougie sleutel, eentje met rubber zodat de bougie er niet uit kan vallen. Nog maar een keer proberen, maar ook dit keer lukt het mij niet.

    Wie o wie kan mij helpen? Hoe krijg ik die bougies er uit en daarna ook weer in. Ik heb originele solex carburateurs dus het zou moeten kunnen.

    Heeelllluuupppp! ik heb het er inmiddels een beetje mee gehad[xx(]

    Groet,
    Arnoud

  • #2
    Bougies wisselen bij een 912 is een kl#te klus, vooral als er Weber carburateurs op zitten (minder ruimte) De beste bougiesleutel is m.i. de originele



    of die van een latere Porsche, b.v.de 944 (heeft ERPA vast wel)



    Bougie iets los draaien en er vervolgens uitdraaien met een zelfgemaakt hulpmiddeltje, de Porsche tuinslang ...



    Een stukje tuinslang met een tierib er om heen. De bougie zit dan klem en valt niet tussen de koelmantel (ook een feest) Ook het indraaien van de bougie doe ik met de tuinslang, je voorkomt dan dat je de draad molt.

    Even algemeen : Het komt wel vaker voor dat de bougie te nat wordt (benzine), gevolg geen vonk meer. De motor loopt dan op 3 of minder poten. Je mag dan eigenlijk niet door rijden, omdat de desbetreffende cilinder niet meer gesmeerd wordt en de cilinderwand dan extra slijt (de niet verbrande benzine spoelt de olie weg) In het slechtste geval kun je een carterexplosie krijgen als er teveel benzine in de carterolie terecht komt (gebeurt gelukkig niet vaak) De carburateurs moeten dan eerst afgesteld worden.

    Om te kijken of het niet ligt aan een breuk in een bougiekabel, kun je er (één voor één) een bougiedop af trekken en met nieuwe bougie tegen het blok testen of er uberhaupt wel stroom naar de bougie gaat.

    Gebruik de enige juiste bougie, BOSCH SUPER W5AC, als je b.v. NKG gebruikt ben je vaker aan de beurt...


    www.deklassieke912.nl

    Comment


    • #3
      Bougies wisselen bij een 912 is een kl#te klus, vooral als er Weber carburateurs op zitten (minder ruimte) De beste bougiesleutel is m.i. de originele



      of die van een latere Porsche, b.v.de 944 (heeft ERPA vast wel)



      Bougie iets los draaien en er vervolgens uitdraaien met een zelfgemaakt hulpmiddeltje, de Porsche tuinslang ...



      Een stukje tuinslang met een tierib er om heen. De bougie zit dan klem en valt niet tussen de koelmantel (ook een feest) Ook het indraaien van de bougie doe ik met de tuinslang, je voorkomt dan dat je de draad molt.

      Even algemeen : Het komt wel vaker voor dat de bougie te nat wordt (benzine), gevolg geen vonk meer. De motor loopt dan op 3 of minder poten. Je mag dan eigenlijk niet door rijden, omdat de desbetreffende cilinder niet meer gesmeerd wordt en de cilinderwand dan extra slijt (de niet verbrande benzine spoelt de olie weg) In het slechtste geval kun je een carterexplosie krijgen als er teveel benzine in de carterolie terecht komt (gebeurt gelukkig niet vaak) De carburateurs moeten dan eerst afgesteld worden.

      Om te kijken of het niet ligt aan een breuk in een bougiekabel, kun je er (één voor één) een bougiedop af trekken en met nieuwe bougie tegen het blok testen of er uberhaupt wel stroom naar de bougie gaat.

      Gebruik de enige juiste bougie, BOSCH SUPER W5AC, als je b.v. NKG gebruikt ben je vaker aan de beurt...


      www.deklassieke912.nl

      Comment


      • #4
        Bougies wisselen bij een 912 is een kl#te klus, vooral als er Weber carburateurs op zitten (minder ruimte) De beste bougiesleutel is m.i. de originele



        of die van een latere Porsche, b.v.de 944 (heeft ERPA vast wel)



        Bougie iets los draaien en er vervolgens uitdraaien met een zelfgemaakt hulpmiddeltje, de Porsche tuinslang ...



        Een stukje tuinslang met een tierib er om heen. De bougie zit dan klem en valt niet tussen de koelmantel (ook een feest) Ook het indraaien van de bougie doe ik met de tuinslang, je voorkomt dan dat je de draad molt.

        Even algemeen : Het komt wel vaker voor dat de bougie te nat wordt (benzine), gevolg geen vonk meer. De motor loopt dan op 3 of minder poten. Je mag dan eigenlijk niet door rijden, omdat de desbetreffende cilinder niet meer gesmeerd wordt en de cilinderwand dan extra slijt (de niet verbrande benzine spoelt de olie weg) In het slechtste geval kun je een carterexplosie krijgen als er teveel benzine in de carterolie terecht komt (gebeurt gelukkig niet vaak) De carburateurs moeten dan eerst afgesteld worden.

        Om te kijken of het niet ligt aan een breuk in een bougiekabel, kun je er (één voor één) een bougiedop af trekken en met nieuwe bougie tegen het blok testen of er uberhaupt wel stroom naar de bougie gaat.

        Gebruik de enige juiste bougie, BOSCH SUPER W5AC, als je b.v. NKG gebruikt ben je vaker aan de beurt...


        www.deklassieke912.nl

        Comment


        • #5
          kl#te klus? Nou, niet bepaald. Heeeerlijk karweitje om af te kicken na een dag stressen! En helemaal als je bougie tussen de koelmantel valt.
          Wel alleen doen, garage dicht en de radio hard zodat niemand je hoort!!!!!

          Comment


          • #6
            kl#te klus? Nou, niet bepaald. Heeeerlijk karweitje om af te kicken na een dag stressen! En helemaal als je bougie tussen de koelmantel valt.
            Wel alleen doen, garage dicht en de radio hard zodat niemand je hoort!!!!!

            Comment


            • #7
              kl#te klus? Nou, niet bepaald. Heeeerlijk karweitje om af te kicken na een dag stressen! En helemaal als je bougie tussen de koelmantel valt.
              Wel alleen doen, garage dicht en de radio hard zodat niemand je hoort!!!!!

              Comment


              • #8
                Weet iemand soms een manier om snel te kunnen bepalen welke bougie het is? Zelf dacht ik er aan om de motor stationair te laten draaien en dan één voor één een bougiedop er af te trekken en weer er op te drukken, bij de bougie waar dit geen impact heeft op het draaien van de motor is dus de defecte bougie. Heeft iemand het al eens zo geprobeerd?

                Marcel, het testen van de bougiekabels zoals jij dat hierboven beschrijft, wordt deze test met een stationair lopende motor uitgevoerd?

                Groet,
                Arnoud

                Comment


                • #9
                  Weet iemand soms een manier om snel te kunnen bepalen welke bougie het is? Zelf dacht ik er aan om de motor stationair te laten draaien en dan één voor één een bougiedop er af te trekken en weer er op te drukken, bij de bougie waar dit geen impact heeft op het draaien van de motor is dus de defecte bougie. Heeft iemand het al eens zo geprobeerd?

                  Marcel, het testen van de bougiekabels zoals jij dat hierboven beschrijft, wordt deze test met een stationair lopende motor uitgevoerd?

                  Groet,
                  Arnoud

                  Comment


                  • #10
                    Weet iemand soms een manier om snel te kunnen bepalen welke bougie het is? Zelf dacht ik er aan om de motor stationair te laten draaien en dan één voor één een bougiedop er af te trekken en weer er op te drukken, bij de bougie waar dit geen impact heeft op het draaien van de motor is dus de defecte bougie. Heeft iemand het al eens zo geprobeerd?

                    Marcel, het testen van de bougiekabels zoals jij dat hierboven beschrijft, wordt deze test met een stationair lopende motor uitgevoerd?

                    Groet,
                    Arnoud

                    Comment


                    • #11
                      quote:Originally posted by Arnoud

                      Weet iemand soms een manier om snel te kunnen bepalen welke bougie het is? Zelf dacht ik er aan om de motor stationair te laten draaien en dan één voor één een bougiedop er af te trekken en weer er op te drukken, bij de bougie waar dit geen impact heeft op het draaien van de motor is dus de defecte bougie. Heeft iemand het al eens zo geprobeerd?
                      Ja, dat is een prima methode

                      quote:Originally posted by ArnoudMarcel, het testen van de bougiekabels zoals jij dat hierboven beschrijft, wordt deze test met een stationair lopende motor uitgevoerd? Groet,Arnoud
                      Meestal doe je dit als de motor helemaal niet meer start en laat je iemand anders starten. Wel een geisoleerde tang of handschoen gebruiken. Ik zou inderdaad voor eerstgenoemde methode gaan.

                      Als je vermoedt dat het aan een bougiekabel ligt kun je ook de weerstand doormeten.
                      www.deklassieke912.nl

                      Comment


                      • #12
                        quote:Originally posted by Arnoud

                        Weet iemand soms een manier om snel te kunnen bepalen welke bougie het is? Zelf dacht ik er aan om de motor stationair te laten draaien en dan één voor één een bougiedop er af te trekken en weer er op te drukken, bij de bougie waar dit geen impact heeft op het draaien van de motor is dus de defecte bougie. Heeft iemand het al eens zo geprobeerd?
                        Ja, dat is een prima methode

                        quote:Originally posted by ArnoudMarcel, het testen van de bougiekabels zoals jij dat hierboven beschrijft, wordt deze test met een stationair lopende motor uitgevoerd? Groet,Arnoud
                        Meestal doe je dit als de motor helemaal niet meer start en laat je iemand anders starten. Wel een geisoleerde tang of handschoen gebruiken. Ik zou inderdaad voor eerstgenoemde methode gaan.

                        Als je vermoedt dat het aan een bougiekabel ligt kun je ook de weerstand doormeten.
                        www.deklassieke912.nl

                        Comment


                        • #13
                          quote:Originally posted by Arnoud

                          Weet iemand soms een manier om snel te kunnen bepalen welke bougie het is? Zelf dacht ik er aan om de motor stationair te laten draaien en dan één voor één een bougiedop er af te trekken en weer er op te drukken, bij de bougie waar dit geen impact heeft op het draaien van de motor is dus de defecte bougie. Heeft iemand het al eens zo geprobeerd?
                          Ja, dat is een prima methode

                          quote:Originally posted by ArnoudMarcel, het testen van de bougiekabels zoals jij dat hierboven beschrijft, wordt deze test met een stationair lopende motor uitgevoerd? Groet,Arnoud
                          Meestal doe je dit als de motor helemaal niet meer start en laat je iemand anders starten. Wel een geisoleerde tang of handschoen gebruiken. Ik zou inderdaad voor eerstgenoemde methode gaan.

                          Als je vermoedt dat het aan een bougiekabel ligt kun je ook de weerstand doormeten.
                          www.deklassieke912.nl

                          Comment


                          • #14
                            De test werkte goed, binnen 5 minuten wist ik welke bougie defect is. Ik heb ook nog even de kabel getest maar met een nieuwe bougie vonkt hij er lustig op los. Ik weet niet welk cilindernummer het is maar als je achter de auto staat is het aan de rechterkant degene waar je het moeilijkst bij kan. Ik heb nog niet de moed gehad om hem er uit te draaien.

                            Was overigens erg duidelijk of de bougiedop nu op de bougie zat of niet het maakte voor het lopen van de motor niks uit. Trok ik er een andere bougie dop uit dan moest ik hem snel terug duwen anders sloeg de motor af.

                            Comment


                            • #15
                              De test werkte goed, binnen 5 minuten wist ik welke bougie defect is. Ik heb ook nog even de kabel getest maar met een nieuwe bougie vonkt hij er lustig op los. Ik weet niet welk cilindernummer het is maar als je achter de auto staat is het aan de rechterkant degene waar je het moeilijkst bij kan. Ik heb nog niet de moed gehad om hem er uit te draaien.

                              Was overigens erg duidelijk of de bougiedop nu op de bougie zat of niet het maakte voor het lopen van de motor niks uit. Trok ik er een andere bougie dop uit dan moest ik hem snel terug duwen anders sloeg de motor af.

                              Comment

                              Working...
                              X