Announcement

Collapse
No announcement yet.

trilling/resonantie -> oorzaak?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• trilling/resonantie -> oorzaak?

Hoi,

Gisteren nadat ik de banden had opgepompt 1.9bar (zie andere topic)
    ging in de snelweg op.
    Rond de 55 a 60mph (~90km/hr) begon mijn stuur gigantisch te trillen.
    Eerste afslag genomen, aan de kant gezet en gekeken.
    Niets te vinden maar ik snuifde wel de geur van 'te hete' remmen. [?]

Rustig terug naar huis getuffeld en vandaag nogmaals gekeken en gereden.
    De trilling is weg bij alle snelheden.

Hebben jullie enig idee wat dit heft kunnen zijn, licht aanlopende remmen [?] of kan dat niet??

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Wat het kan zijn is dat de blokken na lang stilstaan of na het wassen met vochtige remmen weg gezet een afdruk hebben achter gelaten in de schijf en dat die tijdens het rijden weer schoon geremd is daarbij ontstaat extra wrijving dit is de verklaring van de geur en het slingeren.

Ook kunnen de remmen niet helemaal gangbaar meer zijn dit is te testen door de auto op te krikken en aan het wiel te draaien hij moet dan soepel ronddraaien dan voor de zekerheid rem intrappen los laten en nog een keer aan het wiel draaien als die dan nog goed ronddraait is er niks aan de hand.

Succes ermee

Comment

Wat het kan zijn is dat de blokken na lang stilstaan of na het wassen met vochtige remmen weg gezet een afdruk hebben achter gelaten in de schijf en dat die tijdens het rijden weer schoon geremd is daarbij ontstaat extra wrijving dit is de verklaring van de geur en het slingeren.

Ook kunnen de remmen niet helemaal gangbaar meer zijn dit is te testen door de auto op te krikken en aan het wiel te draaien hij moet dan soepel ronddraaien dan voor de zekerheid rem intrappen los laten en nog een keer aan het wiel draaien als die dan nog goed ronddraait is er niks aan de hand.

Succes ermee

Comment

Tja of gewoon uit balanceren. Ook niet goed uitgebalanceerde wielen zijn niet bij elke snelheid voelbaar.

Comment

Tja of gewoon uit balanceren. Ook niet goed uitgebalanceerde wielen zijn niet bij elke snelheid voelbaar.

Comment

Alex, heeft je auto enige tijd stil gestaan met te lage bandenspanning? Je krijgt dan nl een "vlak" stuk in je banden wat verdwijnt nadat de banden zijn warm gereden. Ik pomp de banden altijd iets harder op als aangegeven. Tevens controleer ik de druk met een goede en geijkte spanningsmeter omdat de apparaten bij de benzinestations niet altijd de juiste druk aangeven.
            Bij mijn 912 deed ik voor 2.1 en achter 2.3.
            met groet, ruud

Comment

Alex, heeft je auto enige tijd stil gestaan met te lage bandenspanning? Je krijgt dan nl een "vlak" stuk in je banden wat verdwijnt nadat de banden zijn warm gereden. Ik pomp de banden altijd iets harder op als aangegeven. Tevens controleer ik de druk met een goede en geijkte spanningsmeter omdat de apparaten bij de benzinestations niet altijd de juiste druk aangeven.
              Bij mijn 912 deed ik voor 2.1 en achter 2.3.
              met groet, ruud

Comment

De "niet ronde banden" en "onbalans" zijn mogelijk niet de oorzaak omdat Alex zegt dat het later verdwenen was. Ik sluit me bij ADJ aan.
                www.deklassieke912.nl

Comment

De "niet ronde banden" en "onbalans" zijn mogelijk niet de oorzaak omdat Alex zegt dat het later verdwenen was. Ik sluit me bij ADJ aan.
                  www.deklassieke912.nl

Comment

Ja inderdaad daar heb je gelijk in als het daarna weg is. Had ik even over het hoofd gezien.

Comment

Ja inderdaad daar heb je gelijk in als het daarna weg is. Had ik even over het hoofd gezien.

Comment

Bedankt voor de tips....ik weet wat te doen.

Comment

Bedankt voor de tips....ik weet wat te doen.

Comment

Hoi,

Afgelpoen vrijdag APK keuring gedaan en mag weer een jaartje
                            rondkachelen.

Het probleem met de trilling lijkt te zijn veroorzaakt doordat
                            de remmen 'stroef' gingen.
                            Dit heeft de garage verholpen en tot dusver geen problemen gehad.
                            Niet echt veel gereden sinds vrijdag maar voordat hij naar de stalling gaat wil ik nog een stukje rijden om het zeker te weten.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie input.

Comment

Hoi,

Afgelpoen vrijdag APK keuring gedaan en mag weer een jaartje
                              rondkachelen.

Het probleem met de trilling lijkt te zijn veroorzaakt doordat
                              de remmen 'stroef' gingen.
                              Dit heeft de garage verholpen en tot dusver geen problemen gehad.
                              Niet echt veel gereden sinds vrijdag maar voordat hij naar de stalling gaat wil ik nog een stukje rijden om het zeker te weten.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie input.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎