Announcement

Collapse
No announcement yet.

versnellingsbak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • versnellingsbak

    Heren
    Bij "mijn rit van vandaag" heb ik al verteld dat de motor van mijn 912 de vakantie niet overleefd heeft. Nu die toch ter reparatie bij de garage is vroeg ik me af of ik de versnellingsbak (4-bak) zelf onderhanden kan nemen? Volgens de autoshop boeken is het niet raadzaam dit te doen zonder specifieke ervaring en de juiste tools. Ik heb geen van beiden maar wel gezond verstand (dat hoop je dan he :-)).
    Is het raadzaam gewoon te beginnen met openschroeven (eerst drainen natuurlijk) en kijken hoever ik kom of raden jullie dit af??

    Graag uw reacties,
    groeten David
    Gr. David
    \'67 rules

  • #2
    Hier heb je wat te lezen



    It's almost typical to have a 901 that crunches or is difficult to get into first gear. The repair is relatively easy, if you have all the right parts.

    Comment


    • #3
      Hier heb je wat te lezen



      It's almost typical to have a 901 that crunches or is difficult to get into first gear. The repair is relatively easy, if you have all the right parts.

      Comment


      • #4
        Oke, ik denk dat ik er toch maar mee aan de slag ga. Eerst mijn garage puin-vrij maken om daarna een hele grote tafel te installeren om de boel netjes uit te kunnen stallen. Ik zal jullie a.d.h.v. foto's op de hoogte houden...

        Tips en trucs blijven natuurlijk welkom!!
        Gr. David
        \'67 rules

        Comment


        • #5
          Oke, ik denk dat ik er toch maar mee aan de slag ga. Eerst mijn garage puin-vrij maken om daarna een hele grote tafel te installeren om de boel netjes uit te kunnen stallen. Ik zal jullie a.d.h.v. foto's op de hoogte houden...

          Tips en trucs blijven natuurlijk welkom!!
          Gr. David
          \'67 rules

          Comment


          • #6
            ik weet niet of dit een werkje is voor amateurs. als de bak het zelfde is als die van de 356 dan schijnt het afstellen van het kroon en pion wiel een specialistenklus te zijn; volgens de verhalen bakt zelfs CPR daar niets van en moet je naar Kraan of naar duitsland.
            groet, eric

            Comment


            • #7
              ik weet niet of dit een werkje is voor amateurs. als de bak het zelfde is als die van de 356 dan schijnt het afstellen van het kroon en pion wiel een specialistenklus te zijn; volgens de verhalen bakt zelfs CPR daar niets van en moet je naar Kraan of naar duitsland.
              groet, eric

              Comment


              • #8
                Ik zou nooit zelf aan de bak gaan sleutelen... Ik weet al genoeg horror verhalen. Ik heb net zelf mijn blok compleet gereviseerd maar een bak is zeer moeilijk! En belangrijker nog; je hebt heel speciaal gereedschap nodig.
                Ik heb mijn 5 bak laten reviseren en heb de overbrenging van de 5e versnelling laten aanpassen. Als je wil moet je maar contact met me opnemen; wellicht dat ik kan regelen dat mijn contact de bak voor je wil doen. Kost normaal minimaal 2500 euro bij Porsche garages. Ik heb het voor 1500 laten doen. Uiteraard is het afhankelijk van de staat van de bak.

                Groeten Sander

                Comment


                • #9
                  Ik zou nooit zelf aan de bak gaan sleutelen... Ik weet al genoeg horror verhalen. Ik heb net zelf mijn blok compleet gereviseerd maar een bak is zeer moeilijk! En belangrijker nog; je hebt heel speciaal gereedschap nodig.
                  Ik heb mijn 5 bak laten reviseren en heb de overbrenging van de 5e versnelling laten aanpassen. Als je wil moet je maar contact met me opnemen; wellicht dat ik kan regelen dat mijn contact de bak voor je wil doen. Kost normaal minimaal 2500 euro bij Porsche garages. Ik heb het voor 1500 laten doen. Uiteraard is het afhankelijk van de staat van de bak.

                  Groeten Sander

                  Comment


                  • #10
                    quote:Originally posted by dbessems

                    Hallo mensen,
                    Deze oude post wil ik weer tot leven roepen aangezien ik (eindelijk) heb besloten dat er iets moet gebeuren aan mijn bak. Ik hoor tijdens het rijden door het gieren van de bak mijn motor niet meer en dat is toch wel heel erg jammer. Ook krijg ik hem steeds moeilijker in de eerste en tweede versnelling. Voor ik tot actie over ga deze winter toch eerst een aantal (leken) vragen:
                    1- Hoe kan ik de olie (hoeveelheid/staat) testen en vervangen? Of kan dit niet simpelweg het probleem zijn?
                    2- wie heeft er een adresje voor me als revisie echt nodig is? Sander eventueel begreep ik?
                    3- kan ik de bak zelf ontkoppelen zonder de motor te lichten?
                    4- Hebben meer mensen ervaring met bak-revisie en bijbehorende prijzen? info graag

                    Ik vind het allemaal behoorlijk spannend aangezien je bij uitbesteding nooit weet of er goed werk wordt geleverd en of je niet teveel betaald hebt. Vandaar dat ik probeer zoveel mogelijk ervaringen op te doen alvorens zelf de stap te wagen...

                    Groeten David
                    Ik zag vorige week dat Bob Hahn (zie rubriek adressen) ook een versnellingsbak van een 912 deed (een originele Nederlandse softwindow Targa 912, aanwezig op onze meeting in juni j.l.) Wellicht even een belrondje maken?
                    www.deklassieke912.nl

                    Comment


                    • #11
                      Hallo mensen,
                      Deze oude post wil ik weer tot leven roepen aangezien ik (eindelijk) heb besloten dat er iets moet gebeuren aan mijn bak. Ik hoor tijdens het rijden door het gieren van de bak mijn motor niet meer en dat is toch wel heel erg jammer. Ook krijg ik hem steeds moeilijker in de eerste en tweede versnelling. Voor ik tot actie over ga deze winter toch eerst een aantal (leken) vragen:
                      1- Hoe kan ik de olie (hoeveelheid/staat) testen en vervangen? Of kan dit niet simpelweg het probleem zijn?
                      2- wie heeft er een adresje voor me als revisie echt nodig is? Sander eventueel begreep ik?
                      3- kan ik de bak zelf ontkoppelen zonder de motor te lichten?
                      4- Hebben meer mensen ervaring met bak-revisie en bijbehorende prijzen? info graag

                      Ik vind het allemaal behoorlijk spannend aangezien je bij uitbesteding nooit weet of er goed werk wordt geleverd en of je niet teveel betaald hebt. Vandaar dat ik probeer zoveel mogelijk ervaringen op te doen alvorens zelf de stap te wagen...

                      Groeten David
                      Gr. David
                      \'67 rules

                      Comment


                      • #12
                        David, wellicht wat uit jouw buurt, maar dat adresje is wat mij betreft CPR (Vincent). Een relatie van mij had ook problemen met de bak van zijn klassieke 911. Heb hem naar CPR gestuurd die de bak onder handen hebben genomen. Uiteindelijk was 'ie zeer te spreken en tevreden over het resultaat.

                        1966 Karmann Coupe

                        Comment


                        • #13
                          Hallo David,

                          Dat is ook toevallig, voor de winter heb ik dezelfde plannen.
                          Een ding weet ik zeker, de motor moet er ook uit.
                          De motor en bak heb je er in notime onderweg.
                          De bak alleen er uit halen is volgens mij onmogelijk.
                          Mijn bak giert ook, en van de ene kant denk ik dat ik me veel geld bespaar als ik hetzelf doe, van de andere kant zijn het wel erg veel tandwieltjes. Tevens heb ik geen idee wat nou de typische versleten zaken zijn. Bij mij gaat het terugschakelen naar 1 niet lekker, iets wat volgens mij aan de synchromesh ringen ligt. Heb ooit bij Kraan eens gevraagd wat dit zou gaan kosten en deze gaven toen aan dat dit rond de 15 a 1700 euro zou zijn. Ben benieuwd naar hoe het jou vergaat. (misschien wacht ik dat maar even af dan)
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            In maart heb ik mijn 912 bij CPR gebracht voor gigalekkage, slippende koppeling, speling op de versnelling. Heb meteen naar de versnellingsbak laten kijken, nou de boel toch los lag. Lekt geen druppel meer, en koppelt goed en schakelt nu weer strak.
                            Weliswaar moet er bij jou wat anders gebeuren, maar je bent bij hun aan het juiste adres.
                            sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!

                            Comment


                            • #15
                              quote:Originally posted by robo912

                              In maart heb ik mijn 912 bij CPR gebracht voor gigalekkage, slippende koppeling, speling op de versnelling. Heb meteen naar de versnellingsbak laten kijken, nou de boel toch los lag. Lekt geen druppel meer, en koppelt goed en schakelt nu weer strak.
                              Weliswaar moet er bij jou wat anders gebeuren, maar je bent bij hun aan het juiste adres.
                              Dat zeg ik...

                              1966 Karmann Coupe

                              Comment

                              Working...
                              X