Announcement

Collapse
No announcement yet.

gordels monteren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• gordels monteren

Vandaag een rit gemaakt naar Deurne, waar bij fa. van Kessel een doos zou staan met 10-tallen gordels. Wie weet zit er wat tussen voor mijn 68-er. Terplekke (tussen een aantal opzichtige en gespoilerde Porsches) stonden enkele coupe's en een Targa van voor 1973, zodat ik eens kon kijken wat er origineel in hoort te zitten. Dat viel tegen; alle 4 hadden ze verschillende setjes!
    Eerst maar eens in de doos gezocht; al snel vond ik labels met 1968, mijn bouwjaar![] En na nog wat zoeken en vragen had ik uiteindelijk een complete set samengesteld, in keurige staat.[8D]
    Bij het passen gaf een 72-er Targa-beziter me de aanwijzing hoe te monteren; het is een set die deels op de stoel(rail) gemonteerd wordt. Onder een daar los staande bestuurdersstoel van mijn type liet hij me de 2 boutjes zien die passen bij de gaatjes van de beugeltjes. Leek me een koud kunstje.[]
    Meteen ook maar een setje achtergordels meegenomen. Van een later bouwjaar, die maken mijn kinderen namelijk niet zo snel per ongeluk open onder het spelen.
    Thuis gekomen meteen aan het sleutelen gegaan. Achter zaten ze er zo in, maar voor is een ander verhaal: de boutjes zitten er wel, maar er is geen plaats voor het beugeltje, zo lijkt het. Op die plek zit al een ander beugeltje, waarmee de rugleuning vast blijft zitten en niet naar voren klapt. Misschien dat het beugeltje van de gordel dezelfde werking heeft, maar dat is lastig te proberen. Het beugeltje op de stoel zit namelijk geklonken. Ik zou het uit moeten boren, maar durf het niet meteen te doen want straks past het niet.
    Zie foto; het beugeltje heeft 2 gaatjes die corresponderen met de 2 boutjes rechts onderin.
    Wie heeft er ervaring met dit type gordels (3-punts)? Ik vermoed dat het gordels zijn voor latere types, de long-wheel-base. Zijn ze wel te monteren op mijn (wellicht uit 67-er onderdelen opgeboude 1968-er S-W-B stoelen?[?][?][?]

sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!

hallo robo,
    in mijn wagentje zaten dezelfde gordels maar voor zover ik mij kan herinneren horen de beugels andersom op de stoel te zitten. die twee boutjes aan het eind van de rail werden gebruikt en dan stak de beugel omhoog tussen de zitting en het schaniermechanisme van de rugleuning dus schuin naar voren waarna het best een gepiel was om het vrouwtje van de gordel te monteren met speciale, hele korte bouten (zo te zien heb je die erbij). mijn wagen is wel een lwb maar ik dacht dat er geen verschil was tussen de stoelen van de latere wagens.

Comment

hallo robo,
      in mijn wagentje zaten dezelfde gordels maar voor zover ik mij kan herinneren horen de beugels andersom op de stoel te zitten. die twee boutjes aan het eind van de rail werden gebruikt en dan stak de beugel omhoog tussen de zitting en het schaniermechanisme van de rugleuning dus schuin naar voren waarna het best een gepiel was om het vrouwtje van de gordel te monteren met speciale, hele korte bouten (zo te zien heb je die erbij). mijn wagen is wel een lwb maar ik dacht dat er geen verschil was tussen de stoelen van de latere wagens.

Comment

quote:Originally posted by ericvdijen

hallo robo,
        Eric, bedankt voor je antwoord. Uiteraard heb ik die 2 schroefjes, want daarmee zit een metalen korte beugel vast die voorkomt dat de leuning naar voren klapt. Maar als ik die gordel-beugel er bij monteer op die plek, wordt de "slede" die door de rails schuift krom. Er zit geen MM ruimte meer tussen.
        Misschien is de oplossing dat ik het korte beugeltje moet verwijderen, en dat het gordel-beugeltje meteen het korte beugeltje vervangt. Het zou fijn zijn als je dat zou willen nakijken (dus: of dat gordel-beugeltje bij jou voorkomt dat je stoel naar voren klapt). Je kunt dat zien door de hendel om te halen op de stoel, waarmee er iets losklikt waardoor je stoel naar voren kan om de passagier kan instappen. Een foto van dat stuk stoel/beugel zou helemaal geweldig zijn.

Ronald

Comment

quote:Originally posted by ericvdijen

hallo robo,
          Eric, bedankt voor je antwoord. Uiteraard heb ik die 2 schroefjes, want daarmee zit een metalen korte beugel vast die voorkomt dat de leuning naar voren klapt. Maar als ik die gordel-beugel er bij monteer op die plek, wordt de "slede" die door de rails schuift krom. Er zit geen MM ruimte meer tussen.
          Misschien is de oplossing dat ik het korte beugeltje moet verwijderen, en dat het gordel-beugeltje meteen het korte beugeltje vervangt. Het zou fijn zijn als je dat zou willen nakijken (dus: of dat gordel-beugeltje bij jou voorkomt dat je stoel naar voren klapt). Je kunt dat zien door de hendel om te halen op de stoel, waarmee er iets losklikt waardoor je stoel naar voren kan om de passagier kan instappen. Een foto van dat stuk stoel/beugel zou helemaal geweldig zijn.

Ronald

Comment

ik kan dat niet meer nakijken want bij mij zitten er inmiddels rolgordels in maar zo te zien moet het korte beugeltje inderdaad vervangen worden door die andere, een kwestie van gewoon proberen lijkt mij.
            groet, eric

Comment

ik kan dat niet meer nakijken want bij mij zitten er inmiddels rolgordels in maar zo te zien moet het korte beugeltje inderdaad vervangen worden door die andere, een kwestie van gewoon proberen lijkt mij.
              groet, eric

Comment

Had ik al gedaan, als de korte beugeltjes niet ook met een gepopte nagel vastgeklonken zitten. Ik wou niet gaan boren en er achter komen dat het voor niets was. Ik probeer de 9e wel bij anderen te kijken of het zou moeten passen. Bedankt,

Ronald B

Comment

Had ik al gedaan, als de korte beugeltjes niet ook met een gepopte nagel vastgeklonken zitten. Ik wou niet gaan boren en er achter komen dat het voor niets was. Ik probeer de 9e wel bij anderen te kijken of het zou moeten passen. Bedankt,

Ronald B

Comment

hoi Robo,
                    ik was vandaag bij het autootje en heb nog eens goed gekeken. blijkt dat ik die steuntjes die jij aan de gordels hebt zitten gewoon gebruikt heb bij de montage van de nieuwe gordels dus ik kon goed zien hoe ze gemonteerd zijn. zoals ik al eerder schreef zitten ze vast op de rail en steken omhoog, naar voeren gericht, tussen de zitting en het scharnier. alleen vervangen ze het steuntje dat er zit niet, dat blijft gewoon zitten om het scarnierende deel op te vangen, maar zitten ze daar onmiddelijk voor gemonteerd aan de rail met twee boutjes; het vergrendelings plaatje en de steun van de gordel zitten dus achter elkaar op de rail.
                    ik hoop dat je hier iets mee kunt.
                    groet, eric

Comment

hoi Robo,
                      ik was vandaag bij het autootje en heb nog eens goed gekeken. blijkt dat ik die steuntjes die jij aan de gordels hebt zitten gewoon gebruikt heb bij de montage van de nieuwe gordels dus ik kon goed zien hoe ze gemonteerd zijn. zoals ik al eerder schreef zitten ze vast op de rail en steken omhoog, naar voeren gericht, tussen de zitting en het scharnier. alleen vervangen ze het steuntje dat er zit niet, dat blijft gewoon zitten om het scarnierende deel op te vangen, maar zitten ze daar onmiddelijk voor gemonteerd aan de rail met twee boutjes; het vergrendelings plaatje en de steun van de gordel zitten dus achter elkaar op de rail.
                      ik hoop dat je hier iets mee kunt.
                      groet, eric

Comment

Eric, jij hebt een LWB (toch?). Dan zal er een verschil zijn in de rails. Op mijn SWB stoel/rail zitten maar 2 schroefjes, en daar zit dus al dat andere beugeltje aan vast. Er is daarvoor/achter geen uitsparing voor een gordelbeugeltje, en er zijn ook geen extra gaten.
                        Ik zal de 9e toch even checken bij jou of anderen om er zeker van te zijn. Bedankt in ieder geval!

Ronald B

Comment

Eric, jij hebt een LWB (toch?). Dan zal er een verschil zijn in de rails. Op mijn SWB stoel/rail zitten maar 2 schroefjes, en daar zit dus al dat andere beugeltje aan vast. Er is daarvoor/achter geen uitsparing voor een gordelbeugeltje, en er zijn ook geen extra gaten.
                          Ik zal de 9e toch even checken bij jou of anderen om er zeker van te zijn. Bedankt in ieder geval!

Ronald B

Comment

Working...
                          X