Announcement

Collapse
No announcement yet.

De juiste brandstof

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• De juiste brandstof

Graag wat hulp bij onderstaande vragen; welke brandstoffen zijn geschikt, en welke brandstof het meest geschikt?

Soms lees of hoor ik van aanpassingen aan het kleppenwerk om op loodvrij te rijden. Zelf heb ik op de brandstofleiding een soort buisje met (naar men zegt) loden kogeltes, dat al was ingebouwd vlak voor ik mijn 912 kocht. Geen idee hoe dat heet trouwens.

Bij Shell heb je tegenwoordig al:
    Euro 95
    Pura (octaan 95)
    V-power (octaan 95)
    Super Plus (octaan 98)

En dan is er uiteraard nog het flesje met loodvervanger dat je zelf kunt bijmengen.

Hoe zit het nou precies, wat kan/mag ik tanken, en welke is het beste voor mijn 912?[?]

Ronald Bosma
    sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!

Wat mij verteld was is dat loodvervanger niet nodig is vanwege de harde kleppen die porsche gebruikte. Echter is het wel beter om V-Power erin te gooien, omdat bij lange stilstand Euro 95 een soort van kalkaanslag geeft in de carburateurs (sinds vorige week gooi ik er dus voor de zekerheid V-Power in).

Overigens heeft V-Power een hoger octaan nummer, dacht ik.
    Porsche 911 | 1968

Comment

In de tijd dat de 912 op de markt kwam had men twee type brandstoffen: normaal (octaan 95) en super (octaan 98),
      beide overigens met lood. De motor van de 912 is ontwikkeld voor super benzine, dit heeft een octaan getal van 98, wat betekent dat deze benzine minder snel ontbrand dan euro 95. Benzine met loodvervanger is altijd beter want de loodvervanger zorgt voor een betere smering van de kleppen en klepgeleiders. Natuurlijk is het zo dat je de kop kan aanpassen zodat loodvrije benzine gebruikt kan worden, maar volgens Paul van ERPA is dit nooit optimaal.

Ikzelf heb gemerkt dat mijn motor rustiger loopt op 98 met loodvervanger, hij pingelt minder en heb ook minder last van back-fire.

Groet,
      Arnoud

Comment

Kan iemand het bovenstaande nog bevestigen? Is V-Power voldoende of moet er seperaat loodvervanger aan toegevoegd worden?

Verneem het graag.

Comment

quote:Originally posted by PeterMet

Kan iemand het bovenstaande nog bevestigen? Is V-Power voldoende of moet er seperaat loodvervanger aan toegevoegd worden?
          Verneem het graag.
          Ik hoor van V-Power negatieve berichten voor klassiekers; niet elke motor is geschikt. Een vrijwel nieuwe Maserati draaide recent in de soep bij een directe kennis (dus geen broodje aap verhaal) vanwege gebruik van V-Power (maar dat is de mening van Maserati volgens de dealer). De motor werd te heet, de boel is verbrand. De dealer had niet gewaarschuwd, terwijl de fabriek al wel meer vergelijkbare probleemgevallen had gehad gerelateerd aan V-Power.
          Omdat een nieuwe Maserati en een klassieke Porsche niet te vergelijken zijn, wil ik niet zeggen dat V-Power niet geschikt is. Maar ik zou je wel willen adviseren de vraag neer te leggen bij een echte deskundige.
          Zelf tank ik overigens normale benzine.

Comment

Leg eens uit Robo wat dat is die loodbuis.
            Hoe zit dat precies

Comment

Je kunt met een Porsche uit de jaren 1965-1969 gewoon met loodvrije benzine rijden zonder lood of loodvervanger. Die auto's hebben al geharde kleppen en klepzittingen.
              www.deklassieke912.nl

Comment

De een zegt dit de ander dat betreffende de geharde klepzittingen en kleppen.
                veel is er in Porsche bladen over geschreven en men is het niet altijd met de ander eens.
                Ik neem absoluut geen risico en doe er loodvervanger bij.

Comment

Vraag het maar eens aan deskundigen als Bob Hahn, Kraan of Vincent van CPR .... Het zijn de verkopers van loodvervangers of loodbuisjes (dit kan natuurlijk al helemaal niet, sorry Ronald )die de klassiekerliefhebbers onzeker maken en willen verkopen.
                  www.deklassieke912.nl

Comment

Ja ik geloof je graag.
                    Ik las ook een deskundig verhaal in de porsche 911/ 912 club en daar werd gespeculeerd dat je loodhoudende drank erbij moest gieten
                    De ander weer dat als de zitting en kleppen nog niet gehard waren dat ze vanzelf hard zouden worden naar mate je meer zou rijden.
                    Ik hoop het ook dat het zonder kan. Scheelt toch weer een paar centen.

Comment

quote:Originally posted by Marcel

Het zijn de verkopers van loodvervangers of loodbuisjes die de klassiekerliefhebbers onzeker maken en willen verkopen.
                      Ik heb mijn tekst maar aangepast. Want van loodbuisjes weet ik eigenlijk niets, behalve dat ik er 1 heb omdat 'ie al zat ingebouwd bij aanschaf. En dat het destijds een rage was bij de 2CV club, daar kende ik het van. Dat je ze tegenwoordig niet meer tegenkomt (kon zelfs met Googelen niets vinden), is op zich al een teken dat het nut wellicht beperkt is tot 0.
                      Dat V-Power tot hogere verbrandingstemperaturen leidt is wel een feit. Maar voor mij blijft toch de vraag hangen of dat nou nadelig is voor ons als klassieke Porscherijders, of uiteindelijk toch beter voor de motor. Iemand die het zeker weet?

Comment

Op de meeting van 24 september 2005 bij CPR in Almere werd het gebruik van Shell V-Power ten zeerste afgeraden. De temperatuur in de verbrandingsruimte zou te hoog zijn voor ons type motoren. Daar werd aangegeven gebruik te maken van van loodvrije benzine met een octaan gehalte van 95. Verder werd geadviseerd gebruik maken van een loodvervanger van Millers. Dit zou het beste additief zijn voor klassieke motoren.

Groetjes,

Wim Redert.
                        Groetjes,
                        Wim en Jolanda

Voorheen: Argentinian Racing Blue Porsche 912 SWB 1967

Comment

Bij de ESSO bij, in Budel althans, kan je nog
                          benzine tanken (95 of 98 weet ik even niet) met Lood.

Dit tank ik normaal voor de Porsche, kan dat dan kwaad of
                          kan ik zit gewoon blijven tanken?

Comment

Heren,
                            Ik als Shell medewerker wil toch even reageren;
                            V-power kan inderdaad leiden tot iets hogere temperaturen in verbrandings gedeelte maar met de moderne hogedruk injectie systemen is dat absoluut geen probleem. De meer optimale verbranding van V-power geeft oa. een zuiniger verbruik (10 %).
                            Onze 912's zijn van voor de V-power tijd maar als je geen top prestatie's van onze 912 verwacht (constante snelheden boven de 130 en langdurig) dan is het temperatuurs verschil verwaarloosbaar.
                            Ik zelf tank gewoon super 95 met aparte toevoeging van een loodvervanger.

Groeten Marlyn en Ed

Comment

Ik denk altijd maar, baat het niet dan schaadt het niet, en zo'n klassieke sportwagen mag best een beetje verwend worden; ik tank dus super 98 en voeg loodvervanger toe. Vindt-ie heerlijk...
                              912 uit 1966, Henry uit 1967

Comment

Working...
                              X