Announcement

Collapse
No announcement yet.

vertragingsbak

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vertragingsbak

rare vraag misschien, maar is van een 4 bak ook een 5 bak te maken?
    En ja het is inderdaad geen versnellings, maar een vertragingsbak.
    In de volksmond een versnellingsbak.

Ik heb laatst het boekje 'Zo werkt een auto' , destijds een uitgave van Shell, nog eens helemaal door gelezen. Bij navraag blijkt dit voor heel veel mensen een soort 'standaardwerk' geworden te zijn. Met het veel geraadpleegde laatste hoofdstuk waarin probleem en mogelijke oplossing(en) worden behandeld. In dit boekje las ik voor het eerst dat een versnellingsbak eigenlijk 'vertragingsbak' zou moeten heten. Alles heel duidelijk uitgelegd met zo mogelijk nog duidelijkere illustraties. Bovenstaand exemplaar is voor 1 euro van eigenaar veranderd op Ebay.nl

1966 Karmann Coupe

Comment

Ik heb laatst het boekje 'Zo werkt een auto' , destijds een uitgave van Shell, nog eens helemaal door gelezen. Bij navraag blijkt dit voor heel veel mensen een soort 'standaardwerk' geworden te zijn. Met het veel geraadpleegde laatste hoofdstuk waarin probleem en mogelijke oplossing(en) worden behandeld. In dit boekje las ik voor het eerst dat een versnellingsbak eigenlijk 'vertragingsbak' zou moeten heten. Alles heel duidelijk uitgelegd met zo mogelijk nog duidelijkere illustraties. Bovenstaand exemplaar is voor 1 euro van eigenaar veranderd op Ebay.nl

1966 Karmann Coupe

Comment

Mike, als je "opschakeld" versnelt je auto toch. Je gaat toch sneller rijden. Maar je "vertraagd" wel het toerental van de krukas. Dus lijkt me "versnellingsbak" een best wel logische benaming.
        Haha, best wel leuk die woordspeling.
        Mart, inderdaad, een heel leuk naslagwerk met duidelijke tekst en uitleg.
        met groet, uit het warme Zuiden.

Comment

ja uiteraard klinkt het erg logisch, maar het is echt een vertragingsbak.
          Wij blijven het gewoon versnellingsbak noemen.

Comment

Mike,

Antwooord op je vraag is; nee, dat kan niet. De behuizing is iets anders van binnen. Je zal een 5 bak moeten zoeken. Zijn rond de 1000 euro voor een gebruikte en dan maar hopen dat ie goed is. Ik heb dat gedaan en heb hem laten reviseren (nieuwe lagers, synchromessen, ander tandwiel voor de 5, en nieuwe schakelvork)
            Heb je een tiptopbak die heerlijk schakelt en weer minstens 250.000 km meegaat.

Gr Sander

Comment

quote:Originally posted by Sander

Mike,

Antwooord op je vraag is; nee, dat kan niet. De behuizing is iets anders van binnen. Je zal een 5 bak moeten zoeken. Zijn rond de 1000 euro voor een gebruikte en dan maar hopen dat ie goed is. Ik heb dat gedaan en heb hem laten reviseren (nieuwe lagers, synchromessen, ander tandwiel voor de 5, en nieuwe schakelvork)
              Heb je een tiptopbak die heerlijk schakelt en weer minstens 250.000 km meegaat.

Gr Sander
              Wat kost zo'n revisie en ombouw ?
              www.deklassieke912.nl

Comment

Working...
              X