Announcement

Collapse
No announcement yet.

koppeling slipt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• koppeling slipt

Door op Zandvoort het afgelopen weekend mijn 912 eens flink de sporen te geven, kwam ik er achter dat de koppeling slipt als ik veel gas geef. Niet alleen na het schakelen, maar ook als ik in de versnelling blijf en flink wat toeren maak.
    Zit er een hele dure reparatie aan te komen? Heeft iemand er ervaring mee?

Ronald B.

sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!

Het kan ook nog zijn dat de oliekeerring tussen de versnell. bak en motor lekt. De olie op de plaat laat de koppeling dan slippen. In beide gevallen moet de bak er af om de juiste diagnose te stellen ...
    www.deklassieke912.nl

Comment

Het kan ook nog zijn dat de oliekeerring tussen de versnell. bak en motor lekt. De olie op de plaat laat de koppeling dan slippen. In beide gevallen moet de bak er af om de juiste diagnose te stellen ...
      www.deklassieke912.nl

Comment

Ronald,

In ieder geval moet je blok eruit... Als het door olie lekkage is gebeurd zal het blok behoorlijk moeten lekken. Daarnaast is de kans groot dat dan je koppeling verglaast is en je dus zowieso een nieuwe nodig hebt. Een koppeling kost zo'n 600-650 euro compleet gok ik. (plaat-drukgroep-lager). Een keerring is niet zo duur. Ik adviseer een Viton (siliconen basis) Veel beter dan origineel. Verder goed kijken of het vliegwiel niet is ingelopen.
        Alleen koppeling vervangen kan ik zo voor je doen maar ik zou dan meteen van de gelegenheid gebruik maken om alles na te kijken etc en je tijd te nemen.

Gr

Sander Maaskant

Comment

Sander,

Dat zou tof zijn. In ieder geval lijkt me dat het nodig is om de diagnose te stellen. Hij lekt best wel wat druppeltjes olie, dus het zou me niet verbazen als die langslekkende olie de oorzaak is. Vandaag nog even rustig gereden, en dan is er niets aan de hand. Maar ik wil niet al te lang door blijven rijden. Misschien iets voor na de herstrit?

Ronald

Comment

Prima plan! Je koppeling is zeker versleten als ik het zo hoor. In een dag is ales gemaakt en rijdt ie weer. Maar wellicht dat je meteen andere zaken wil aanpakken. Bekijk mijn blok/auto maar eens (hier op forum)

Ik ga bij Bas ook alles aanpakken alleen blijft het draaiend gedeelte in elkaar. Dus alleen alles schoonmaken en spuiten etc en keerringen vernieuwen etc

Gr

sander

Comment

quote:Originally posted by Sander

Prima plan! Je koppeling is zeker versleten als ik het zo hoor. In een dag is ales gemaakt en rijdt ie weer. Maar wellicht dat je meteen andere zaken wil aanpakken. Bekijk mijn blok/auto maar eens (hier op forum)

Ik ga bij Bas ook alles aanpakken alleen blijft het draaiend gedeelte in elkaar. Dus alleen alles schoonmaken en spuiten etc en keerringen vernieuwen etc Gr Sander
              Kunnen we er gelijk geen Technische dag van maken? Sander weet er inmiddels veel van af en kan interessante tips geven!
              www.deklassieke912.nl

Comment

Ik heb verhalen gelezen over het aanpassen van het vliegwiel zodat er een goedkope VW koppeling op past. Wie heeft hier ervaring mee?
                Ik zou zelf er ook graag bij zijn als de keerringen worden vervangen. Mijn auto lekt daar ook waarschijnlijk
                Marcel V

Comment

quote:Originally posted by mv912

Ik heb verhalen gelezen over het aanpassen van het vliegwiel zodat er een goedkope VW koppeling op past. Wie heeft hier ervaring mee?
                  Ik zou zelf er ook graag bij zijn als de keerringen worden vervangen. Mijn auto lekt daar ook waarschijnlijk
                  Marcel V
                  Dit onderwerp zou je kunnen voorleggen aan de deskundigen op het 356 forum Jan Balder (Nickname JDMM) heeft hier volgens mij ervaring mee ...
                  www.deklassieke912.nl

Comment

Ik ga bij Bas ook alles aanpakken alleen blijft het draaiend gedeelte in elkaar. Dus alleen alles schoonmaken en spuiten etc en keerringen vernieuwen etc

Gr

sander
                    Sander,

Als er andere zaken nodig zijn om aan te pakken, dan zou ik die uiteraard mee willen nemen. Ik denk dat daarvoor eerst nog wat deskundige ogen naar mijn 912 moeten kijken, want ik ben te weinig technisch om dat te bepalen.
                    In ieder geval zou ik graag gebruik maken van je aanbod.

Het idee van Marcel een technische dag te organiseren lijkt me ook een goed idee, vooral omdat we dan de tijd hebben onze auto's echt eens met elkaar te vergelijken en wat dieper op zaken in te gaan.

Ronald B.

Comment

Ronald,

Ik pak persoonlijk graag de zaken goed aan als alles eruit ligt. Aan de andere kant is de boel er zo uit gesleuteld. Ik heb het behoorlijk druk (ook hobby technisch gezien; ben met Bas ook bezig met een nieuw snel blok voor zijn 912 en zijn 356 coupe wordt onder handen genomen). Het liefst sleutel ik dan ook een ochtend bijv in een keer goed door. Als er veel mensen omheen staan gaat niet niet zo lekker eerlijk gezegd. Ik zou de complete koppeling vervangen en de keeringen vervangen met de Viton seals.
                      Het idee om een aangepast vliegwiel te monteren zie ik niet zitten. Het komt vaak voor als je een 912 blok op een 356 wil monteren. Een koppeling gaat erg lang mee.

Gr

Sander

Comment

Sander misschien is het mogelijk om e.e.a. te beschrijven en tijdens het demonteren van de motor wat foto's te nemenen en deze op het forum te plaatsen. Ik kan mij voorstellen dat je niet op een hele club mensen zit te wachten die ook nog eens op je vingers kijken. Dan schiet het inderdaad niet op.
                        Ikzelf zou wat praktische info willen hebben om de motor er onder uit te halen. Ik heb dat nog niet eerder gedaan. Ik heb geen brug en doe alles met garagekrik en assteunen. Met name hoe hoog de auto moet worden opgekrikt, waar plaats je de assteunen en hoe laat je motor zakken, enz zou ik wel willen weten. En wat haal je los en wat kan eventueel blijven zitten,(verwarmingskabeltjes) ?
                        Alvast bedankt! Marcel V

Comment

Is prima plan. Ik moet alleen zeggen dat je uiteindelijk het beste goed kan kijken en logisch moet handelen. Met een brug doe je het als alles meezit (niets is vastgeroest ofzo) in een minuut of 40. Nadeel van een krik is dat je blok niet onder je auto vandaan kan. Of je moet de auto heeel erg hoog op bokken hebben. Kan wel maar handig is anders. Al met al ben je niet zo heel veel geld kwijt aan uurloon denk ik. Je kan ook je blok elders eruit halen en vervolgens gooi je het in de (andere) auto.
                          Wellicht is je vielwiel ingelopen bij de keerring (kans is groot) en dan moet je het vliegwiel polijsten of een sleeve aanbrengen. Kortom, een klus van de winter als je het mij vraagt.

Gr

sander

Comment

Is prima plan. Ik moet alleen zeggen dat je uiteindelijk het beste goed kan kijken en logisch moet handelen. Met een brug doe je het als alles meezit (niets is vastgeroest ofzo) in een minuut of 40. Nadeel van een krik is dat je blok niet onder je auto vandaan kan. Of je moet de auto heeel erg hoog op bokken hebben. Kan wel maar handig is anders. Al met al ben je niet zo heel veel geld kwijt aan uurloon denk ik. Je kan ook je blok elders eruit halen en vervolgens gooi je het in de (andere) auto.
                            Wellicht is je vielwiel ingelopen bij de keerring (kans is groot) en dan moet je het vliegwiel polijsten of een sleeve aanbrengen. Kortom, een klus van de winter als je het mij vraagt.

Gr

sander

Comment

Prima plan! Je koppeling is zeker versleten als ik het zo hoor. Gr
                              sander
                              Sander (e.a),

Dit weekend nog lekker getoerd met de 912. De motor liep tot mijn verbazing veel netter dan dat weekend van Zandvoort (wellicht door de veel lagere temperatuur[?]). Niks geen geknal uit de uitlaat bij het loslaten van het gas.
                              Maar het meest verbaasd was ik nog dat de koppeling totaal niet slipte, hoewel ik hem af en toe flink op de staart trapte. Heeft iemand een verklaring?

Ronald

Comment

Working...
                              X