Ja, en dan gaat het branden!
Wat? Het rode lampje aan de linkerkant onder je olietemp-meter. Tijdens een rit afgelopen zaterdag ging het plotseling aan. Auto langs de kant, klepje omhoog, kijken, hmmm, niets vreemds. Dan maar naar huis. Zondagochtend vroeg op. Even meten op de accu. Zonder draaiende motor 12,4V. Motor gestart en nog steeds 12,4V. Toerental naar 2000tpm en nog steeds 12,4V. Het lijkt op een defecte dynamo. Spanningsregelaar open gemaakt en geen vastgeplakte contacten. Vandaag dynamo gedemonteerd+ spannings-regelaar en daarmee naar de specialist. Ja meneer, helaas, deze dynamo is dood. Nieuwe dynamo op de testbank en getest met mijn spanningsregelaar. En ja hoor. Meneer deze werkt niet goed en is vermoedelijk blijven "hangen". Daarom is uw dynamo doorgebrand.
Tip vanuit deze ervaring: laat je spanningsregelaar testen. Kosten ca 5 euro. Indien nodig een nieuwe, kosten 62 euro. Een nieuwe dynamo kostte me ook nog eens 154 euro. (Was geen Bosch)
Maar .............het rode lampje is uit !!!


Tip vanuit deze ervaring: laat je spanningsregelaar testen. Kosten ca 5 euro. Indien nodig een nieuwe, kosten 62 euro. Een nieuwe dynamo kostte me ook nog eens 154 euro. (Was geen Bosch)
Maar .............het rode lampje is uit !!!

Comment