Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laadstroomlampje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laadstroomlampje

    Ja, en dan gaat het branden! Wat? Het rode lampje aan de linkerkant onder je olietemp-meter. Tijdens een rit afgelopen zaterdag ging het plotseling aan. Auto langs de kant, klepje omhoog, kijken, hmmm, niets vreemds. Dan maar naar huis. Zondagochtend vroeg op. Even meten op de accu. Zonder draaiende motor 12,4V. Motor gestart en nog steeds 12,4V. Toerental naar 2000tpm en nog steeds 12,4V. Het lijkt op een defecte dynamo. Spanningsregelaar open gemaakt en geen vastgeplakte contacten. Vandaag dynamo gedemonteerd+ spannings-regelaar en daarmee naar de specialist. Ja meneer, helaas, deze dynamo is dood. Nieuwe dynamo op de testbank en getest met mijn spanningsregelaar. En ja hoor. Meneer deze werkt niet goed en is vermoedelijk blijven "hangen". Daarom is uw dynamo doorgebrand.
    Tip vanuit deze ervaring: laat je spanningsregelaar testen. Kosten ca 5 euro. Indien nodig een nieuwe, kosten 62 euro. Een nieuwe dynamo kostte me ook nog eens 154 euro. (Was geen Bosch)
    Maar .............het rode lampje is uit !!!

  • #2
    hoi Ruud,
    welke specialist was dat als ik vragen mag, voor het geval ik ook eens een rood lampje krijg (niet die van de benzine want dat gebeurd geregeld)
    groet, eric

    Comment


    • #3
      hoi Ruud,
      welke specialist was dat als ik vragen mag, voor het geval ik ook eens een rood lampje krijg (niet die van de benzine want dat gebeurd geregeld)
      groet, eric

      Comment


      • #4
        Dirix Automaterialen in Beek en in Born, Limburg
        Demonteren van regelaar en dynamo was ca.een uurtje. Monteren was bijna 2 uur. Ik heb even zitten hannissen met die v-snaar. In eerste instantie was 'ie te strak en werd de poelie zeer warm. Hierna heb ik er enkele schijfjes tussen gezet. Morgen even proefrijden en kijken of alles in orde is.
        met groet, Ruud

        met groet, Ruud

        Comment


        • #5
          Dirix Automaterialen in Beek en in Born, Limburg
          Demonteren van regelaar en dynamo was ca.een uurtje. Monteren was bijna 2 uur. Ik heb even zitten hannissen met die v-snaar. In eerste instantie was 'ie te strak en werd de poelie zeer warm. Hierna heb ik er enkele schijfjes tussen gezet. Morgen even proefrijden en kijken of alles in orde is.
          met groet, Ruud

          met groet, Ruud

          Comment


          • #6
            Hallo medeforummers, even mijn verhaal afmaken. Vandaag dus proef gereden en de poelie wordt nog steeds behoorlijk warm. Maar op de as van de dynamo heb ik geen ruimte meer om meerdere tussenringen tussen de poelie-delen te plaatsen. Dit omdat de uitgaande as ca.7mm korter is als de as van de oude dynamo. Doordat hier geen plaats voor is "ligt" de v-snaar hoger in de poelie met als gevolg dat deze strak zit. Rekt deze riem iets op na een aantal km's of sneuvelt het lager van de dynamo?
            Wie heeft hier ervaring mee?

            Comment


            • #7
              Hallo medeforummers, even mijn verhaal afmaken. Vandaag dus proef gereden en de poelie wordt nog steeds behoorlijk warm. Maar op de as van de dynamo heb ik geen ruimte meer om meerdere tussenringen tussen de poelie-delen te plaatsen. Dit omdat de uitgaande as ca.7mm korter is als de as van de oude dynamo. Doordat hier geen plaats voor is "ligt" de v-snaar hoger in de poelie met als gevolg dat deze strak zit. Rekt deze riem iets op na een aantal km's of sneuvelt het lager van de dynamo?
              Wie heeft hier ervaring mee?

              Comment


              • #8
                Je zou morgen even kunnen bellen met Paul van ERPA of CPR Almere , dat is m.i. de kortste klap ...
                www.deklassieke912.nl

                Comment


                • #9
                  Je zou morgen even kunnen bellen met Paul van ERPA of CPR Almere , dat is m.i. de kortste klap ...
                  www.deklassieke912.nl

                  Comment


                  • #10
                    Dank je voor de tip, Marcel. Ik heb Paul inmiddels gebeld en volgens hem zitten er 6 of 7 ringen tussen de poelie-delen. Vandaag heb ik die dikke moer eens goed aangedraaid met zo'n grote verstelbare engelse sleutel. Hierdoor schoof het eerste deel iets verder op de as en heb ik 4 ringen ertussen gekregen en de v-snaar heeft nu een normale speling van ca 0,5 tot 1 cm. Vandaag nog getest en het is weer in orde. Dit met het oog op komende zaterdag natuurlijk !!!

                    Comment


                    • #11
                      Dank je voor de tip, Marcel. Ik heb Paul inmiddels gebeld en volgens hem zitten er 6 of 7 ringen tussen de poelie-delen. Vandaag heb ik die dikke moer eens goed aangedraaid met zo'n grote verstelbare engelse sleutel. Hierdoor schoof het eerste deel iets verder op de as en heb ik 4 ringen ertussen gekregen en de v-snaar heeft nu een normale speling van ca 0,5 tot 1 cm. Vandaag nog getest en het is weer in orde. Dit met het oog op komende zaterdag natuurlijk !!!

                      Comment


                      • #12
                        quote:Originally posted by ruud-IGSC

                        Dank je voor de tip, Marcel. Ik heb Paul inmiddels gebeld en volgens hem zitten er 6 of 7 ringen tussen de poelie-delen. Vandaag heb ik die dikke moer eens goed aangedraaid met zo'n grote verstelbare engelse sleutel. Hierdoor schoof het eerste deel iets verder op de as en heb ik 4 ringen ertussen gekregen en de v-snaar heeft nu een normale speling van ca 0,5 tot 1 cm. Vandaag nog getest en het is weer in orde. Dit met het oog op komende zaterdag natuurlijk !!!
                        Gelukkig Ruud, ik maakte me al zorgen. Tot zaterdag!
                        www.deklassieke912.nl

                        Comment


                        • #13
                          quote:Originally posted by ruud-IGSC

                          Dank je voor de tip, Marcel. Ik heb Paul inmiddels gebeld en volgens hem zitten er 6 of 7 ringen tussen de poelie-delen. Vandaag heb ik die dikke moer eens goed aangedraaid met zo'n grote verstelbare engelse sleutel. Hierdoor schoof het eerste deel iets verder op de as en heb ik 4 ringen ertussen gekregen en de v-snaar heeft nu een normale speling van ca 0,5 tot 1 cm. Vandaag nog getest en het is weer in orde. Dit met het oog op komende zaterdag natuurlijk !!!
                          Gelukkig Ruud, ik maakte me al zorgen. Tot zaterdag!
                          www.deklassieke912.nl

                          Comment


                          • #14
                            Ruud, misschien een idee om het eens uit te leggen hoe je een V-snaar vervangt met plaatjes erbij? Ik heb dat ook nog nooit gedaan ...
                            www.deklassieke912.nl

                            Comment


                            • #15
                              Ruud, misschien een idee om het eens uit te leggen hoe je een V-snaar vervangt met plaatjes erbij? Ik heb dat ook nog nooit gedaan ...
                              www.deklassieke912.nl

                              Comment

                              Working...
                              X