Ik kan ergens een Porsche motor 616/33-1 kopen,een zogenaamde industriemotor.Wie weet wat de verschillen zijn tussen deze en een gewone motor?Het gaat me dan voornamelijk om het blok zelf.De motor is nu voorzien van een enkele carb,dus dat zullen dan twee Webers of Solexen moeten worden.Wie weet of er vershillen zijn in cilinderkoppen/krukas/cilinders/zuigers.[?]
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Porsche industriemotor
Collapse
X
-
Geert, ik zou deze vraag even posten op het Porsche 356 forum, http://forum.porsche356club.nl/forum, mensen als Jan Balder van deze club weten hier veel van.
Ik weet alleen dat deze motoren goedkoper zijn, maar ook veel minder PK's leveren. Volgens mij geen goede optie voor een 912 ...
-
imported_n/a
Hallo.
Ik heb zelf een nieuw 616/33/1 blok van het Zwitserse leger, als res. voor mijn 356 B.
Het onderblok is identiek aan een C motor, dus met de juiste Zeniths en aanzuigbuizen peur je er 75 Pk uit.
De koppen zijn niet zonder meer geschikt voor Solexen en ook is de compr.verh. lager dan de 1:9,25 van de 912.
Verder is het derde carterdeel niet voorzien voor de achterste ophanging zoals toegepast in de 912.
M.vr.gr.,
Jan Balder.
Comment
-
geert
Bedankt voor de info Jan,hier kan ik wat mee.
Jammer,ik had gehoopt er een 90pk blok van te kunnen maken,dat zit er dus niet in.
Hoe zit het eigenlijk met de overige delen zoals stoterstangen/kleppen/klepstoters,waren deze ook hetzelfde als bij de "normale" blokken?Ik heb ergens op het internet gelezen dat goedkopere onderdelen werden gebruikt.
Comment
-
imported_n/a
Geert,
Bij mijn 616/33/1 motor ziet alles er toch erg C achtig uit.
Volgens mij waren dit gewoon productiemotoren.
Vanaf de 616/3 en vroeger weet ik het niet.
Op mijn motor zit een plaatje met 56 PK bij 3000 omw./min., dus kan ik me voorstellen dat het bij 5000 omw./min. en met twee dubbele carbs 75 Pk. levert.
Productietechnisch is het niet erg waarschijnlijk dat voor industriemotoren andere delen werden gebruikt van mindere kwaliteit.
Ik denk eerder dat dit smoesjes zijn, verzonnen door de diverse reparateurs om je af te houden van een rel. goedkoop ind. blok.
In ieder geval lijkt zo'n blok me niet erg geschikt voor een 912, zeker niet als je het org. wil houden.
Er is weinig literatuur over Ind. motoren.
Groet,
Jan.
Comment
-
De industriemotoren zijn perfect te gebruiken als basis voor de 912 motor. Er zijn nooit goedkopere of onderdelen van mindere kwaliteit gebruikt. Als je de motor voor een aanvaardbaar bedrag kan kopen, mag je deze, mijn insziens, nooit laten liggen. Hoewel, deze week is een 912 motor verkocht op ebay voor ongeveer 1300 USD. Spijtig genoeg wou de man niet verschepen naar Europa. Veel succes met de evt ombouw.
Prettig eindejaar,
Gianni
Comment
Comment