Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brandstoftank restaureren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Brandstoftank restaureren

Binnenkort ben ik toe aan het restaureren van mijn brandstoftank. Ik wil de tank "kaalmaken", zonodig ontroesten (ook van binnen) en sealen.

Ik heb al wat gelezen op de 356 site en op de site van Rustbuster

Wie heeft ervaringen en tips ...
    www.deklassieke912.nl

Ik heb op een beurs ec-tanksealer gezien. Te koop via dit bedrijf:
    http://www.rustarrestor.nl/indexnederlands.htm

Gr,
    Erik

Comment

Bedankt Erik, Helaas staat er weinig informatie over het produkt of de werkwijze op hun site ... Ken je toevallig mensen die het produkt hebben gebruikt?
      www.deklassieke912.nl

Comment

Nadat ik in 2003 was uitgevallen tijdens de ROZ rally door een verstopt brandstoffiltertje van een paar euro heb ik besloten om dat probleem grondig aan te pakken. Ik heb Fertan ontroester en Tapox tanksealer gekocht bij Rustbusters in Veenendaal.(1 x Fertan E17,50 en 2 x TAPOP E47,--) Kijk ook even op www.rustbusters.nl. Daar staat alles omschreven over Fertan en Tapox. Het is een hele klus waar je ongeveer een week mee bezig bent. (klusje voor de winter?)
        Daarna heb ik meteen maar de buitenkant van de tank gespoten en nieuwe pakkingen geplaatst.L Wanneer je de pakking tussen tank en ondersupport wilt vervangen koop hier dan de originele pakking voor.(901 504 932.20) De pakking lijkt op gewoon schuimrubber tochtstrip maar het originele spul is een beetje vettig. Hierdoor neemt het geen water op en gaat de boel op den duur niet roesten.
        Marcel Vermeulen

Comment

Zit dat filtertje/zeefje onder in de tank?

Heb je ook tips over het ontroesten van het binnenzijde de tank (vor de behandeling met Fertan), je leest soms dat mensen de tank met enkele grintsteentjes of moeren vullen en dan de tank schudden of zelfs op een betonmolen binden ...

Heb je de tank gespoten met bodyschutz/undercoating (in het grijs?)
          Wim Redert heeft geloof ik goede resultaten geboekt met Hammerite verf op de tank ...

Goede tip over die pakking, zal ik bestellen.
          www.deklassieke912.nl

Comment

Marcel, het brandstoffilter in de motorruimte was bij mij helemaal verstopt. In de brandstoftank zelf zit ook een filter, ook deze zat vol met rotzooi. Ik heb niet de tank geschud met moeren of kiezels ofzo. Het is de bedoeling om de tank helemaal te vullen met een mengsel van Fertan en water, hierna weegt hij zo'n 70kg! Ikzelf kon hem toen niet meer schudden..., maar ik heb de indruk dat ontroesten met Fertan voldoende is. Daarna moet je de tank wel goed sealen met Tapox. De buitenkant heb ik met een soort Hammerite geschilderd(hamerslag verf van Karwei). Ziet er mooi uit.
            Als je de auto een tijdje niet gebruikt is het verstandig om de auto helemaal vol te tanken.
            Marcel V

Comment

hallo lui,
              het ontroesten van een benzinetank aan de binnenkant gaat prima met een paar handen grof zand en een paar liter benzine. goed dichtmaken en schudden maar, het duurt even maar de tank wordt gegarandeerd schoon. daarna de binnenkant bekleden met een roestwerende coating.
              succes van de winter, groet, eric

Comment

quote:Originally posted by ericvdijen

hallo lui,
                het ontroesten van een benzinetank aan de binnenkant gaat prima met een paar handen grof zand en een paar liter benzine. goed dichtmaken en schudden maar, het duurt even maar de tank wordt gegarandeerd schoon. daarna de binnenkant bekleden met een roestwerende coating.
                succes van de winter, groet, eric
                Heb jij dit zelf ook gedaan Eric? Met welke produkten?
                Groet, Marcel.
                www.deklassieke912.nl

Comment

Ik heb ooit een leuke tip gekregen van iemand om de tank van binnen te ontroesten:stenen erin doen en de tank boven op een betonmolen zetten en een dag laten draaien.

Comment

hoi Marcel,
                    ik heb dit zelf eens gedaan met de tank van mijn motor en dat ging prima, daarna is de tank naar de spuiter gegaan en die heeft de protctielaag van binnen aangebracht dus ik weet niet wat dat is geweest maar het roest na al die jaren nog niet dus het was goed spul; ik zal eens bij hem informeren wat hij daar voor gebruikt want hij spuit, naast klassieke wagens, ook geregeld spullen van motorfietsen.
                    groet, eric

Comment

Eric, dan heb ik het idee dat het gaat om dit produkt : http://www.tankcure.com/intro.html
                      Wordt ook voor motorfietsen gebruikt. Ik ben nog in dubio of ik dat spul van Fetan (TAPOX) of Tankcure ga gebruiken. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Tankcure ...
                      www.deklassieke912.nl

Comment

Hoi Marcel,

Dat met die stenen zou ik niet doen, ben bang dat het deuken in je tank veroorzaakt van binnenuit. Neem ipv daarvan spax-schroeven (geen verzinkte, de zinklaag laat los door het schudden in de betonmolen).

Heb bij mij de buitenkant kaalgemaakt dmv een staalborstel op de flex (zie foto), het is namelijk erg taai spul om heel lastig om anders eraf te krijgen. Deze zijn gewoon verkrijgbaar bij bv 'n bouwmarkt, wel absoluut dikke kleding en hand- en oogbescherming dragen ivm rondvliegende "borstelharen" !

Daarna heb ik de tank in de epoyprimer gezet, dan een laagje unterbodenschutz eroverheen voor het effect(ook in grijs verkrijgbaar volgens mij). Ik heb de mijne toen nog van een laag zijdeglans zwart voorzien omdat ik dat persoonlijk mooier vind dan de originele wit/grijze kleur. Toen alle pakkingen vervangen en klaar was clara !

Heb hier helaas geen foto's van gemaakt gedurende het opknappen, zal binnenkort een foto van de kant en klare tank voor je maken.

Het sealen van de tank is eigenlijk niet nodig wanneer je tank altijd redelijk gevuld is. Eventueel kun je wanneer de auto langere tijd stilstaat een additief aan de benzine toevoegen die deze "vers" houdt.

Download Attachment: [img]images/icon_paperclip.gif[/img] borstels.JPG
                        77.09KB
                        sigpic

Comment

Veel brandstoftanks van de klassieke 912 en 911 blijken toch vaak roest aan de binnenkant te hebben. De brandstoftank van mij was zelfs een beetje lek op de naad waar boven- en onderkant op elkaar gelast zijn. Ik heb dat enige jaren geleden laten lassen door een plaatselijke smid (met prima resultaat)

Ik wil de tank aan de binnenzijde schoonmaken, ontroesten en sealen. Ik heb 2 produkten in overweging; Materiaal van RUSTBUSTER en van TANKCURE

Heb van beide bedrijven een prijsopgaaf gekregen:

Rustbuster - Ontroesten doe je met FEDOX. Wil je de hele tank in 1 keer ontroesten dan heb je 5 liter nodig. 12,50 per liter. Coaten doe je met TAPOX. Voor deze tank heb je zeker 4 verpakkingen nodig. 25 euro per verpakking. Totaal € 162,50.

Tankcure - Voor een tank van 62 liter kun je de volgende hoeveelheden nemen: 2 motorporties coating, 1 liter ontroester (2 flesjes), 1 liter reiniger (2 flesjes). De totale kosten bij bedragen dan: 2 * coating 450 gram: 45,00, 2 * reiniger 17,00, 2 * ontroester 17,00, totaal € 79

www.deklassieke912.nl

Comment

Dat is nogal een prijsverschil. Is er ook veel kwaliteitverschil?

Porsche 911 | 1968

Comment

quote:Originally posted by Marcel

Ik ben nog in dubio of ik dat spul van Fertan (TAPOX) of Tankcure ga gebruiken. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Tankcure ...
                              Het is voor mij nu helemaal duidelijk ...
                              www.deklassieke912.nl

Comment

Working...
                              X