Veel 912's schakelen na 40 jaar vaag. De oplossing is het vervangen van de ring van de versnellingsstang en de bus van de versnellingspook. De reparatie is goed zelf te doen, het geeft een behoorlijke verbetering in het schakelgedrag van de auto. Een korte beschrijving van de reparatie :
Schroef de basis los waarop de schakelpook is bevestigd, totaal 5 boutjes. Bij de eerste serie 911/912 zit de verwarmingsbediening voor de versnellingspook, de zwarte dop kun je er vanaf draaien.

Je kan nu de pook uit zijn houder halen. De schakelpookbus (zie onder), die onderaan de pook zit, kun je er met enige krachtsinspanning vanaf trekken.

Vervolgens kun je de houder waar de schakelstang-ring inzit losdraaien ( er zit een klein schroefje aan de bestuurderskant) Nu kan je de houder over de versnellingsstang halen. Hierin zit de schakelstang-ring, een plastic ring die bij mij volledig verdwenen was en die er voor zorgt dat het schakelen erg 'vaag' is.
De plastic ring geleidt de versnellingsstang. Het nieuwe plastic is stug en moeilijk in de houder te krijgen. Als je de ring even in warm water legt gaat het een stuk gemakkelijker.

Schroef alles weer in elkaar en voorzie de diverse onderdelen van vet en de bak schakelt weer als nieuw. In totaal was ik er een klein uur mee bezig. Mocht er desondanks toch nog speling zijn is het zaak de koppeling aan de achterzijde (voor de achterste zitjes zit een luikje) te reviseren. Ook deze ingreep is prima zelf uit te voeren.
Schroef de basis los waarop de schakelpook is bevestigd, totaal 5 boutjes. Bij de eerste serie 911/912 zit de verwarmingsbediening voor de versnellingspook, de zwarte dop kun je er vanaf draaien.

Je kan nu de pook uit zijn houder halen. De schakelpookbus (zie onder), die onderaan de pook zit, kun je er met enige krachtsinspanning vanaf trekken.

Vervolgens kun je de houder waar de schakelstang-ring inzit losdraaien ( er zit een klein schroefje aan de bestuurderskant) Nu kan je de houder over de versnellingsstang halen. Hierin zit de schakelstang-ring, een plastic ring die bij mij volledig verdwenen was en die er voor zorgt dat het schakelen erg 'vaag' is.
De plastic ring geleidt de versnellingsstang. Het nieuwe plastic is stug en moeilijk in de houder te krijgen. Als je de ring even in warm water legt gaat het een stuk gemakkelijker.

Schroef alles weer in elkaar en voorzie de diverse onderdelen van vet en de bak schakelt weer als nieuw. In totaal was ik er een klein uur mee bezig. Mocht er desondanks toch nog speling zijn is het zaak de koppeling aan de achterzijde (voor de achterste zitjes zit een luikje) te reviseren. Ook deze ingreep is prima zelf uit te voeren.
Comment