Announcement

Collapse
No announcement yet.

912 schakelt vaag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 912 schakelt vaag

    Veel 912's schakelen na 40 jaar vaag. De oplossing is het vervangen van de ring van de versnellingsstang en de bus van de versnellingspook. De reparatie is goed zelf te doen, het geeft een behoorlijke verbetering in het schakelgedrag van de auto. Een korte beschrijving van de reparatie :


    Schroef de basis los waarop de schakelpook is bevestigd, totaal 5 boutjes. Bij de eerste serie 911/912 zit de verwarmingsbediening voor de versnellingspook, de zwarte dop kun je er vanaf draaien.



    Je kan nu de pook uit zijn houder halen. De schakelpookbus (zie onder), die onderaan de pook zit, kun je er met enige krachtsinspanning vanaf trekken.



    Vervolgens kun je de houder waar de schakelstang-ring inzit losdraaien ( er zit een klein schroefje aan de bestuurderskant) Nu kan je de houder over de versnellingsstang halen. Hierin zit de schakelstang-ring, een plastic ring die bij mij volledig verdwenen was en die er voor zorgt dat het schakelen erg 'vaag' is.
    De plastic ring geleidt de versnellingsstang. Het nieuwe plastic is stug en moeilijk in de houder te krijgen. Als je de ring even in warm water legt gaat het een stuk gemakkelijker.



    Schroef alles weer in elkaar en voorzie de diverse onderdelen van vet en de bak schakelt weer als nieuw. In totaal was ik er een klein uur mee bezig. Mocht er desondanks toch nog speling zijn is het zaak de koppeling aan de achterzijde (voor de achterste zitjes zit een luikje) te reviseren. Ook deze ingreep is prima zelf uit te voeren.
    www.deklassieke912.nl

  • #2
    Tip: let op bij het vervangen van de nylon busjes in de achterste schakelstangkoppeling(bij de achtertunnel,nummer 8 op de tekening)

    De koppeling is gedeeltelijk van aluminium en daardoor nogal breekbaar.Bij het vervangen van de bussen is het nodig om de ijzeren dwarspin uit het ijzeren gedeelte van de koppeling te slaan.Ik heb gemerkt(na 1 koppeling gesloopt te hebben[:I])dat het beter is om eerst de oude,uitgesleten nylon bussen eruit te branden,hierdoor is het makkelijker om de pin eruit te slaan met b.v. een M10 bout.Zet het ijzeren deel hierbij vast in een bankschroef.Zet daarna alles voorzichtig in elkaar en...als nieuw!Echt de moeite waard!

    Comment


    • #3


      Nog even een fotootje van de koppeling waar Geert op doelt ...
      www.deklassieke912.nl

      Comment


      • #4
        Zo trof ik het een en ander aan:



        Gebeurde toen ik net 1 dag mijn Porsche had, dankzij het 912 registry zeer snel geholpen:

        912 BBS is the leading Forum and Resource site dedicated solely to the Porsche 912 and 912E. Major categories include: 912 Help 912 Technical 912 For Sale 912 Wanted 912 Manuals 912 Reference Information 912 Events 912 Documents 912 Resources 912 Information

        '68 912 Targa swb | Sand beige & '68 912 Coupe swb | Sand beige

        Comment


        • #5
          ik heb vorig jaar ook de ring en bus vervangen. Wanneer je dit wilt vervangen is het verstandig om alles (beugel enz.) even mee te nemen. In mijn geval zou ik volgens de originele onderdelen CD een oud type ring nodig hebben maar deze bleek niet te passen. Het nieuwe type ring paste een stuk beter.
          Marcel V

          Comment


          • #6
            In mijn auto (356) trof ik exact hetzelfde systeem. Ik moet die achterste stukjes ook nog vervangen. Mij is wel héél nadrukkelijk verteld dat je eerst de positie van de koppeling tov de bak moet markeren. Als je deze losmaakt zonder markeren kan het serieus moeilijk zijn om daarna weer de juiste posities te vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

            Comment


            • #7
              Klopt Erik, ik heb dat ooit ook eens vergeten en toen schakelde ik de bak steeds in de verkeerde versnelling onder het rijden. Het is dan een kwestie van vaak verstellen voor je de juiste afstelling weer te pakken hebt.
              Voor het verwijderen van de koppeling even met wat witte verf een streepje maken in de de lengte- in breedterichting, daar waar je hem losdraait.
              www.deklassieke912.nl

              Comment


              • #8
                De lagerbus en kom onder de versnellingspook zijn nog OEM bij Porsche te verkrijgen.
                De lagerbusjes in de "coupler" achter zijn voor weinig bij PelicanParts te scoren

                Comment


                • #9
                  De lagerbus en kom onder de versnellingspook zijn nog OEM bij Porsche te verkrijgen.
                  De lagerbusjes in de "coupler" achter zijn voor weinig bij PelicanParts te scoren

                  Comment


                  • #10
                    De schakelstangring en nylon bus zijn nieuw -origineel PORSCHE- te bestellen bij iedere PORSCHE specialist, de 2 nylonbussen voor de achterste kruiskoppeling zijn zijn niet origineel PORSCHE. Ze zijn aftermarket wél bij ERPA.nl te bestellen. PORSCHE levert een complete nieuwe kruiskoppeling. Ik heb de reparatie voor de liefhebbers op de site gezet, zie REPARATIE SCHAKELSTANG
                    www.deklassieke912.nl

                    Comment


                    • #11
                      De schakelstangring en nylon bus zijn nieuw -origineel PORSCHE- te bestellen bij iedere PORSCHE specialist, de 2 nylonbussen voor de achterste kruiskoppeling zijn zijn niet origineel PORSCHE. Ze zijn aftermarket wél bij ERPA.nl te bestellen. PORSCHE levert een complete nieuwe kruiskoppeling. Ik heb de reparatie voor de liefhebbers op de site gezet, zie REPARATIE SCHAKELSTANG
                      www.deklassieke912.nl

                      Comment


                      • #12
                        Hoewel de twee nylon busjes in mijn achterste kruiskoppeling nog redelijk goed zijn (~2mm speling in lengterichting van de schakelstang), wilde ik ze toch vervangen (had al twee nieuwe busjes liggen). Het viel me op dat de nieuwe busjes ook een kleine speling in de lengterichting hebben (gat is niet helemaal rond). Is dat met opzet? Of heb ik gewoon slechte re-makes?

                        Daarnaast krijg ik de dwarspin er met geen mogelijkheid uit. Flink meppen met een zware hamer hielp niets. Ook eruit "persen" tussen de bankschroef hielp niets. Geen beweging in te krijgen. Iemand tips?

                        Comment


                        • #13
                          Het is idd normaal dat de busjes in de lengte richting wat spel hebben. De pen kan idd erg vast zitten, je moet vooral opletten dat je het hele gewricht niet breekt.

                          Succes

                          Comment


                          • #14
                            SLCV,

                            Het beste kan je dit doen met een autogeen gasbrander (800°C)
                            Met een warme luchtblazer lukt het niet.
                            Hiermee kan je alleen de stang kortstondig opwarmen (niet de dwarspin ) dan op bankschroef leggen met de dwarspin vertikaal .
                            Met een M10 draadstang of dergelijk kan je het met een hamer doorkloppen.
                            Met 2 personen lukt het beter, de ene klopt en de andere positionneert... pas op voor de vingers[B)]
                            Porsche 912 '67

                            Comment


                            • #15
                              Dank voor de tips. Ik ga het dit weekend weer eens proberen.

                              Overigens vanavond (weer) met de pook zelf bezig geweest: slijtage in het veermechanisme. Zie topic http://forum.deklassieke912.nl/frm/t...?TOPIC_ID=1308 . Hopelijk heb ik na dit weekend weer een als nieuw schakelend geheel

                              Comment

                              Working...
                              X