Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rollenbank

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rollenbank

    Gister heb ik een ochtendje doorgebracht bij Bas Auto Service In Lichtenvoorde. (op advies van mijn specialist Paul Geeris). Dit jaar is mijn motortje redelijk onderhanden genomen (Krukas vervangen) en de Weber carburateurs zijn gereviseerd. Daarnaast is er 7 jaar geleden in Amerika en Big Bore kit gemonteerd. Omdat een Weber natuurlijk niet gemaakt is voor onze 912jes en ik en bigbore kit heb was een afstelling een uitdaging. Mijn 912 reed goed maar je voelde dat het beter kon.

    Dus gister heeft hij een ochtend op de rollenbank gestaan (sowieso leuk om te zien en mee te maken). Het probleem was vooral het vermogen onderin en de omschakeling van deellast naar vollast. Doormiddel van de rollenbank is deze afstelling goed te maken. Na 1- 2 uur was mijn 912 klaar en tijdens het rijden merkte ik meteen verschil. Het vermogen bouwt lekker lineair op en rijdt ook gewoon lekker in de lagere toerentallen.

    Dat afstellen is leuk maar het is natuurlijk heel fijn om te weten hoeveel paardjes het 912 blokje nou eigenlijk levert. Met mijn 1720cc big bore kit, webers en Bursche uitlaat kwam ik uit op een mooie 104pk. (Laat die 911Tjes maar komen )

    Ik kan dit iedereen aanraden om te laten doen en kan Bas zeker aanbevelen. Zelf had ik al redelijk wat geld uitgegeven aan de revisies en dit was net het puntje op de i wat van een goed rijdende 912 een heerlijk rijdende 912 maakt. Wat kost zo iets? In mijn geval, omdat alles al redelijk goed was, 350 euro dus daar hoef je niet wakker van te liggen. (en tegen mijn vrouw heb ik gezegd dat ik dat ook terug verdien omdat hij nu zuiniger rijdt )

    Wel jammer dat ik hier geen filmpjes van het gejank van de motor kan plaatsen
    Click image for larger version  Name:	Rollenbank 1.jpeg Views:	0 Size:	263.1 KB ID:	86571 Click image for larger version  Name:	Rollenbank 2.jpeg Views:	0 Size:	254.0 KB ID:	86572
    Attached Files
    Last edited by theblue912; 25-11-20, 10:24.

  • #2
    Zeker leuk om een keer te laten doen! En hoe beter alles is afgesteld, hoe fijner en zuiniger de wagen rijdt!

    Ik heb ook een keer de motor laten stellen en zo'n grafiek laten maken bij AMT Dyno. De motor was toen uit de wagen. Standaard blok en standaar uitlaten brachten toen dus een standaard 90PK. Zal eens kijken of ik een scan van dat grafiekje kan maken.
    1969 Karmann Coupe "Ossi Blau"

    Comment

    Working...
    X