Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vakantie Cote d’Azur (F) en Liguria (I)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vakantie Cote d’Azur (F) en Liguria (I)

Een aantal maanden geleden heb ik op dit forum gevraagd wat de ervaringen zijn van een vakantie naar Zuid-Frankrijk met de 912! Inmiddels ben ikzelf terug van een dergelijke vakantie en wil mijn ervaringen (omtrent de auto dan ) graag met jullie delen. We zijn op 22 juni om 7 uur 's morgens vertrokken vanuit Eindhoven naar Ornans (Jura, vlak onder Besançon, ongeveer 700 km rijden).

Onderweg veel positieve reacties gehad maar helaas ook een aantal keren de vluchtstrook op moeten zoeken wegens een opengesprongen voorklep. Daar heeft de auto eigenlijk zelden last van maar helaas zijn de Belgische autowegen net iets grover dan de Nederlandse... 2 Dagen later via de Source de Lison richting Zuid-Frankrijk gereden (wederom 700 km). Ik vermoedde dat de volgepakte auto erg heet zou worden in de Alpen, maar met gemiddeld 65 Mph (zo'n 100 kmph) bleef de motor prima koel.

Ook in de "cockpit" was het met de klapraampjes open prima vol te houden. Laat in de middag aangekomen op een erg mooie camping in Port-Grimaud. Van daaruit 2 dagen later een dagtocht gemaakt naar Les Gorges du Verdon.

Erg mooi maar wel flink klimmen voor de auto. Hier merkten we dat de auto steeds meer begon te knallen in de uitlaat bij het remmen op de motor. Weet iemand wat daar de oorzaak van kan zijn? De volgende camping hoopten we ergens bij de Gorges du Loup te vinden maar daar konden we geen camping vinden. Even op een parking gestopt om langs een meertje wat te eten en bij terugkomst wachtte ons een minder aangename verassing.

De beide klapraampjes waren ingetikt en al onze spullen waren uit de auto gestolen. 4 Tassen met o.a. mijn kleren en alle strandspullen waren weg en aan de resterende spullen zat bloed van de dief(ven). Dat was even slikken. Gelukkig zijn we goed verzekerd en hebben de dieven op de ruitjes na geen schade aangericht. Daarna in Antibes gestrand want daar zit een Porsche garage die ook oldtimer ondersteuning biedt. Helaas waren de raampjes niet op voorraad dus heb ik zelf de rol ducktape bij de hand genomen.

Na 2 dagen bijkomen zijn we naar Italië gereden. Na zo'n 300 km rijden aangekomen in Levanto, een heel mooi plaatsje vlak boven het natuurgebied van Cinque Terra (aanrader!!).

Onderweg hebben we nog een vreemd iets meegemaakt. Na eventjes gestopt te hebben om te eten start de auto niet meer? De lampen etc. doen het nog dus de accu is oke dachten we, maar de startmotor laat op een vage 'klik' na niets horen. Een behulpzame man laat ons vervolgens op zijn accu starten en dat werkt wel. Als we 100 km verderop gaan tanken blijkt de accu nog steeds leeg te zijn want wederom hebben we hulp van een externe accu nodig. Daarna lijkt het probleem opgelost want de rest van de route hebben we geen problemen meer gehad. Vanuit Levanto zijn we vervolgens op 11 juli in een keer naar huis gereden. 16 Uur onderweg, 1300 km, 7 keer de voorklep open gehad en gemiddeld 1 op 11 gereden!! Al met al was het een geslaagde vakantie en heeft de Porsche 2250 mijlen (3600 km) uitstekend gepresteerd.

Vriendelijke groet, David Bessems

www.deklassieke912.nl

Hoi David,

Je verhaal gelezen. Mooie tocht inderdaad! Ik ben vaak met volbeladen 912 naar Frankrijk en Italie geweest. (2 personen, bagage en kampeerspullen en rubberboot). Ik rij altijd flink door. 150 km over de peage en ook in de bergen wordt de auto niet gespaard. het blijft een sportwagen is mijn mening. De olietemperatuurmeter moet ongeveer in het midden staan bij een warme zomerdag. Bij bergwegen en goed doorrijden op 2/3 maar niet meer. (wel zorgen dat je temp.meter ge-ijkt is. Dat kan door de temp meter in kokend water te stoppen en kijken waar 100 graden is).
    Belangrijk is dat je oliekoeler goed schoon is. Hier kom je alleen achter door de koeltunnel te verwijderen. Vaak is er na jaren rijden veel aangekoekt vuil tussen de koelribben gaan zitten hetgeen voor flinke hitte kan zorgen/of minder goede oliekoeling.
    Verder kun je de bagageklep afstellen waardoor die niet meer open mag springen. Ook niet bij hele slechte wegen.

Groeten,

Sander Maaskant

Comment

Sander, bij mijn 912 springt ook zo nu en dan de kofferbak open. Ik heb al eens gekeken hoe ik dit euvel kan verhelpen, maar het lijkt erop dat het gewoon slijtage is. Hoe kan ik dit afstellen?

Groet,
      Arnoud

Comment

David, gisteren al met belangstelling je (beeld)verhaal gelezen. Een uitstekende 'move' natuurlijk om met de 912 naar het zuiden te trekken. Maar wat een gedoe dan weer met zo'n inbraak. (Mijn vader zei dan altijd: 'Hun klauwen zouden er terplekke moeten afvallen')
        Over de foto van dat plaatsje in de Cinque Terra; is dat Levanto? Volgens mij is het Vernazze. Overigens, heb je dat met de auto (aan)gedaan?

1966 Karmann Coupe

Comment

quote:Originally posted by Arnoud

Sander, bij mijn 912 springt ook zo nu en dan de kofferbak open. Ik heb al eens gekeken hoe ik dit euvel kan verhelpen, maar het lijkt erop dat het gewoon slijtage is. Hoe kan ik dit afstellen?Groet,Arnoud
          Het slot is er op gemaakt dat het open springt als de kabel breekt. Dit was een euvel van de 356 destijds. Als de slotkabel van een 356 breekt en je kan niet in de bagageruimte komen, heb je dus een probleem. Het slot van de 912 springt gelukkig open bij een kabelbreuk, dit is tevens jouw probleem als de kabel te los afgesteld is. Het is dus zaak om het slot en kabel niet te strak en niet te los af te stellen, een kwestie van proberen. Dus met schroevedraaier kabel los draaien aan achterzijde voorslot, en kijken naar slot. Dusdanig strak afstellen dat je de vergrendeling in het slot ziet aanspannen (valt niet mee om uit te leggen, zoiets moet je doen )
          www.deklassieke912.nl

Comment

Mhwoaaah ..... je legt het goed uit. Zelfs IK snap het

Comment

Marcel, klinkt allemaal erg logisch maar of ik het echt begrepen heb weten we aankomende zaterdag, dan zal ik is een poging wagen

Thanks,
              Arnoud

Comment

Tja, ik heb ook al meerdere keren geprobeerd het slot juist af te stellen. Ik heb echter het vermoeden dat door slijtage geen optimum meer te bereiken is. Het testen of hij op een bepaalde manier goed zit is ook lastig. Dan moet ik ergens een flink gat in een weg opzoeken en daar overheen crossen...
                Wat betreft de temperatuur, die kwam inderdaad niet verder dan de helft, behalve als ik 'm echt op de staart trapte. Dan ging hij tot 2/3. Waar moet de wijzer eigenlijk staan bij 100 graden??
                En Sander, het gefotografeerde dorpje was inderdaad Vernazze. De tocht tussen de dorpen hebben te voet en met de boot gedaan!! Mocht de 912 ook even uitrusten

Bedankt voor de reacties allemaal! Iemand een idee wat het probleem is wanneer de auto bij remmen op de motor knalt? Kleppen afstelling?
                Groeten David
                Gr. David
                \'67 rules

Comment

David, ontsteking iets later zetten kan werken. Dus vergrendeling losmaken en met de klok meedraaien. (rechtsom) Of 98 tanken ipv 95.
                  BTW: mooie rit, goed verhaal, en ik mag hopen dat die dieven zich ooit ergens tegen de lamp lopen.
                  Succes.

Comment

quote:Originally posted by dbessems

Het testen of hij op een bepaalde manier goed zit is ook lastig. Dan moet ik ergens een flink gat in een weg opzoeken en daar overheen crossen...
                    Gewoon trekken of voorzichtig op en neer bewegen (met beleid !) aan de voor- of achterklep. Je trek hem dan wel los als het slot versleten is. Groeten, Marcel
                    www.deklassieke912.nl

Comment

David, de - bij jou ingetikte - groene driehoeksruitjes zijn weer nieuw leverbaar. Mocht je van plan zijn om ze zelf te vervangen, dan hebben PAT en ik nog wel tips voor je
                      www.deklassieke912.nl

Comment

Is dat zo ? Ik heb die krengen er nog steeds niet uitgekregen ![V]
                        sigpic

Comment

Die van (2 stuks) zitten er keurig opnieuw in
                          www.deklassieke912.nl

Comment

quote:Originally posted by project 911

Is dat zo ? Ik heb die krengen er nog steeds niet uitgekregen ![V]
                            Volgens mij weet David hier wel raad mee.
                            Porsche 911 | 1968

Comment

David,

Helaas nog geen oplossing voor je, maar ik kan je vertellen dat het accuprobleem niet specifiek een 912 probleem is. Mijn vader heeft een Mazda 626. Af en toe start zijn auto niet, soms al na een uurtje geparkeerd stilstaan. Maar met een startkabel is hij zo aan. Een verschil is dat zijn accu na een uur rijden wel weer geladen is. Maar een paar dagen later weer hetzelfde; auto start alleen met startkabel. Garages in Frankrijk en Nederland hebben nog niet kunnen vinden wat het probleem is. De accu lijkt in orde, wordt netjes opgeladen, er blijft geen licht branden etc. Het onderzoek loopt nog.
                              Mocht er een oplossing komen, dan laat ik je weten wat zijn probleem was.

Over het knallen van de uitlaat; mijn 912 knalde ook behoorlijk (best gaaf als je op wilt vallen [8D]), maar na het synchroniseren van de carburateurs was dat bij normaal rijden weg. Dit weekend, op het circuit van Zandvoort, waren toch weer flinke knallen te horen bij gas loslaten. Gisteren weer nergens last van. Ik wijt het dus gewoon aan zware omstandigheden in combinatie met hoge temperatuur. Of is dat te gemakkelijk gedacht, en is het toch te verhelpen? [?] Wie het weet mag het zegen.

Ronald B.
                              sigpic NIET LULLEN, NIET POETSEN, MAAR RIJDEN!

Comment

Working...
                              X