<center>

</center>
Auto in 2001 gekocht bij Joop Stolze in De Lier, ben 2 jaar bezig geweest met (technisch) restaureren. Uitgevoerd met 14" Fuchsvelgen, Dell'Orto carburateurs, Bosch 050 ontsteking. Cilinderkoppen laten lassen en nieuwe kleppen, geleiders en zittingen (BAS Duitsland)Tank gesealed met Fertan. De auto wordt gebruikt voor het rijden van klassieke rally's en is FIVA gekeurd. Verder voorzien van GTI RallyTwin, stabilisator stang voor, extra Hella breedstralers, Cibie Oscar verstralers en Schroth 4-puntsgordels. In 2004 zo'n 5000 rally-miles gereden.
Klassieke rally’s
Ik gebruik mijn 912 uit 1969 voor het rijden van klassieke rally’s. Dit zijn rally’s waarbij de auto’s meestal minimaal 25 jaar oud moeten zijn. In sommige gevallen, zoals een Tulpenrally, moet het bouwjaar zelfs van voor 1969 zijn.
De rally bestaat meestal uit meerdere trajecten met verschillende kaartleessystemen. Veel gebruikte systemen zijn o.a. bol-pijl, grensbenadering, ingetekende lijn, visgraat en pijlen vrije route of bijvoorbeeld de op een na kortste route. Een traject kan ook nog gereden moeten worden met een zeer constante snelheid, de zogenaamde regularity. Deze snelheid wordt door de organisatie op geheime punten gecontroleerd en levert strafpunten op voor iedere seconde die te hard of te langzaam gereden is.
Iedere equipe bestaat uit een rijder en navigator en deze equipe’s starten 1 minuut na elkaar. Het routeboek wordt op de starttijd uitgereikt waarna de juiste route moet worden bepaald door de navigator. Deze meet op de routekaarten de afstanden tussen de te rijden punten met een schaallineaal zodat deze met een mechanische afstandmeter (tripmaster) nauwkeurig nagereden kan worden. Vaak kloppen deze kaartfragmenten niet doordat ze verouderd zijn of doordat de organisatie hier iets in heeft veranderd. Soms staat er een weg getekend die er in werkelijkheid niet is. In zo’n geval moet de navigator een nieuwe route bepalen die zoveel mogelijk de route uit het routeboek benadert.
Langs de route heeft de organisatie bordjes neergezet waarop een letter staat. Deze letters worden in de volgorde van langsrijden door de navigator op een controlekaart gezet. Wanneer een letter wordt gemist of in een verkeerde volgorde genoteerd is, is niet de juiste route gereden en dit levert weer strafpunten op.
De rally’s worden verreden op de openbare weg en meestal met een gemiddelde snelheid van 50km/uur. Dit houdt in dat een traject van 50km binnen 1 uur gereden moet kunnen worden. Wanneer een equipe te laat bij een trajectcontrole komt levert ook dit weer strafpunten op.
De equipe mag alleen gebruik maken van een mechanische afstandmeter, dus geen GPS of fietscomputertje. Een digitale stopwatch en een radiografisch gestuurde klok mogen wel gebruikt worden. Deze zaken worden soms voor de rally door de organisatie gecontroleerd.
De meeste rally’s worden georganiseerd volgens regels van de FEHAC. Deze organisatie zorgt ervoor dat de deelnemers met een zo origineel mogelijke auto meedoen. Hiervoor worden de auto uitgebreid gekeurd en krijgen ze een FIVA identity card. Informatie hierover staat op www.fehac.nl.
De Dutch Historic Rally Organisation DHRC organiseert een aantal keren per jaar speciale kaartleesritten voor beginners en gevorderden. Informatie over deze kaartlezen in praktijk KLIP staat op www.dhrc.nl
Marcel Vermeulen
<center>
</center>
ROZ classic 2004



Auto in 2001 gekocht bij Joop Stolze in De Lier, ben 2 jaar bezig geweest met (technisch) restaureren. Uitgevoerd met 14" Fuchsvelgen, Dell'Orto carburateurs, Bosch 050 ontsteking. Cilinderkoppen laten lassen en nieuwe kleppen, geleiders en zittingen (BAS Duitsland)Tank gesealed met Fertan. De auto wordt gebruikt voor het rijden van klassieke rally's en is FIVA gekeurd. Verder voorzien van GTI RallyTwin, stabilisator stang voor, extra Hella breedstralers, Cibie Oscar verstralers en Schroth 4-puntsgordels. In 2004 zo'n 5000 rally-miles gereden.
Klassieke rally’s
Ik gebruik mijn 912 uit 1969 voor het rijden van klassieke rally’s. Dit zijn rally’s waarbij de auto’s meestal minimaal 25 jaar oud moeten zijn. In sommige gevallen, zoals een Tulpenrally, moet het bouwjaar zelfs van voor 1969 zijn.
De rally bestaat meestal uit meerdere trajecten met verschillende kaartleessystemen. Veel gebruikte systemen zijn o.a. bol-pijl, grensbenadering, ingetekende lijn, visgraat en pijlen vrije route of bijvoorbeeld de op een na kortste route. Een traject kan ook nog gereden moeten worden met een zeer constante snelheid, de zogenaamde regularity. Deze snelheid wordt door de organisatie op geheime punten gecontroleerd en levert strafpunten op voor iedere seconde die te hard of te langzaam gereden is.
Iedere equipe bestaat uit een rijder en navigator en deze equipe’s starten 1 minuut na elkaar. Het routeboek wordt op de starttijd uitgereikt waarna de juiste route moet worden bepaald door de navigator. Deze meet op de routekaarten de afstanden tussen de te rijden punten met een schaallineaal zodat deze met een mechanische afstandmeter (tripmaster) nauwkeurig nagereden kan worden. Vaak kloppen deze kaartfragmenten niet doordat ze verouderd zijn of doordat de organisatie hier iets in heeft veranderd. Soms staat er een weg getekend die er in werkelijkheid niet is. In zo’n geval moet de navigator een nieuwe route bepalen die zoveel mogelijk de route uit het routeboek benadert.
Langs de route heeft de organisatie bordjes neergezet waarop een letter staat. Deze letters worden in de volgorde van langsrijden door de navigator op een controlekaart gezet. Wanneer een letter wordt gemist of in een verkeerde volgorde genoteerd is, is niet de juiste route gereden en dit levert weer strafpunten op.
De rally’s worden verreden op de openbare weg en meestal met een gemiddelde snelheid van 50km/uur. Dit houdt in dat een traject van 50km binnen 1 uur gereden moet kunnen worden. Wanneer een equipe te laat bij een trajectcontrole komt levert ook dit weer strafpunten op.
De equipe mag alleen gebruik maken van een mechanische afstandmeter, dus geen GPS of fietscomputertje. Een digitale stopwatch en een radiografisch gestuurde klok mogen wel gebruikt worden. Deze zaken worden soms voor de rally door de organisatie gecontroleerd.
De meeste rally’s worden georganiseerd volgens regels van de FEHAC. Deze organisatie zorgt ervoor dat de deelnemers met een zo origineel mogelijke auto meedoen. Hiervoor worden de auto uitgebreid gekeurd en krijgen ze een FIVA identity card. Informatie hierover staat op www.fehac.nl.
De Dutch Historic Rally Organisation DHRC organiseert een aantal keren per jaar speciale kaartleesritten voor beginners en gevorderden. Informatie over deze kaartlezen in praktijk KLIP staat op www.dhrc.nl
Marcel Vermeulen
<center>

ROZ classic 2004
Comment