Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porsche 912 van Marcel Vermeulen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Porsche 912 van Marcel Vermeulen

<center>

</center>

Auto in 2001 gekocht bij Joop Stolze in De Lier, ben 2 jaar bezig geweest met (technisch) restaureren. Uitgevoerd met 14" Fuchsvelgen, Dell'Orto carburateurs, Bosch 050 ontsteking. Cilinderkoppen laten lassen en nieuwe kleppen, geleiders en zittingen (BAS Duitsland)Tank gesealed met Fertan. De auto wordt gebruikt voor het rijden van klassieke rally's en is FIVA gekeurd. Verder voorzien van GTI RallyTwin, stabilisator stang voor, extra Hella breedstralers, Cibie Oscar verstralers en Schroth 4-puntsgordels. In 2004 zo'n 5000 rally-miles gereden.

Klassieke rally’s

Ik gebruik mijn 912 uit 1969 voor het rijden van klassieke rally’s. Dit zijn rally’s waarbij de auto’s meestal minimaal 25 jaar oud moeten zijn. In sommige gevallen, zoals een Tulpenrally, moet het bouwjaar zelfs van voor 1969 zijn.
    De rally bestaat meestal uit meerdere trajecten met verschillende kaartleessystemen. Veel gebruikte systemen zijn o.a. bol-pijl, grensbenadering, ingetekende lijn, visgraat en pijlen vrije route of bijvoorbeeld de op een na kortste route. Een traject kan ook nog gereden moeten worden met een zeer constante snelheid, de zogenaamde regularity. Deze snelheid wordt door de organisatie op geheime punten gecontroleerd en levert strafpunten op voor iedere seconde die te hard of te langzaam gereden is.

Iedere equipe bestaat uit een rijder en navigator en deze equipe’s starten 1 minuut na elkaar. Het routeboek wordt op de starttijd uitgereikt waarna de juiste route moet worden bepaald door de navigator. Deze meet op de routekaarten de afstanden tussen de te rijden punten met een schaallineaal zodat deze met een mechanische afstandmeter (tripmaster) nauwkeurig nagereden kan worden. Vaak kloppen deze kaartfragmenten niet doordat ze verouderd zijn of doordat de organisatie hier iets in heeft veranderd. Soms staat er een weg getekend die er in werkelijkheid niet is. In zo’n geval moet de navigator een nieuwe route bepalen die zoveel mogelijk de route uit het routeboek benadert.

Langs de route heeft de organisatie bordjes neergezet waarop een letter staat. Deze letters worden in de volgorde van langsrijden door de navigator op een controlekaart gezet. Wanneer een letter wordt gemist of in een verkeerde volgorde genoteerd is, is niet de juiste route gereden en dit levert weer strafpunten op.
    De rally’s worden verreden op de openbare weg en meestal met een gemiddelde snelheid van 50km/uur. Dit houdt in dat een traject van 50km binnen 1 uur gereden moet kunnen worden. Wanneer een equipe te laat bij een trajectcontrole komt levert ook dit weer strafpunten op.

De equipe mag alleen gebruik maken van een mechanische afstandmeter, dus geen GPS of fietscomputertje. Een digitale stopwatch en een radiografisch gestuurde klok mogen wel gebruikt worden. Deze zaken worden soms voor de rally door de organisatie gecontroleerd.
    De meeste rally’s worden georganiseerd volgens regels van de FEHAC. Deze organisatie zorgt ervoor dat de deelnemers met een zo origineel mogelijke auto meedoen. Hiervoor worden de auto uitgebreid gekeurd en krijgen ze een FIVA identity card. Informatie hierover staat op www.fehac.nl.

De Dutch Historic Rally Organisation DHRC organiseert een aantal keren per jaar speciale kaartleesritten voor beginners en gevorderden. Informatie over deze kaartlezen in praktijk KLIP staat op www.dhrc.nl

Marcel Vermeulen

<center></center>

ROZ classic 2004

www.deklassieke912.nl

Marcel,

Ik heb je 912 nog zien staan op het eindpunt van de Kastelenrit. Gelijk even een fotootje van genomen. Mooie machine! Je hebt wel je hella's vervangen voor extra cibie's op voorklep?

Comment

Afgelopen 2 weken heb ik een cursus kaartlezen gevolgd bij de Automobiel Sport Club de Baronierijders te Breda (www.baronierijders.nl). Tijdens deze cursus werden de basis beginselen uitgelegd van het kaartlezen en de diverse systemen die er zijn. Marcel noemde in zijn stuk al de meest gebruikte zoals bol-pijl, pijlenrit kortste route en baril.

Er waren 30 deelnemers (maximum aantal) en de deelnemers bestonden uit een gevarieerd gezelschap. Ik was samen met een andere Porsche liefhebber (was ook mij tijdens de 912 toer, rijdt zelf een 911 uit 1982).

Na twee avonden en een ochtend theorie mochten we dan echt aan de slag. We gingen de 35ste Herfstrit rijden, een pijlenrit kortste route in en om Oosterhout. Na de ideale route te hebben ingetekend op de kaart gingen we van start. Dat viel niet mee, ik was navigator maar het valt best tegen om je continu goed te orienteren.

Zoals Marcel ook al aangaf kom je onderweg diverse bordjes tegen met letters en getallen (zogenaamde controles) welke je moet noteren. Aan het einde van de rit wordt aan de hand hiervan en de gereden tijd de score bepaald.

Tijdens het rijden kom je ook deelnemers van andere klasses tegen die een hele andere route kunnen rijden, hierdoor twijfel je vaak aan jezelf. Zij gaan ook die kant op...

Eenmaal over de finish hadden we een goed gevoel. Maar helaas we hadden toch 300 strafpunten (elke foute controle levert 30 strafpunten op).

Ik vond het een erg leuke bezigheid en zal zeker meer oldtimerritten gaan rijden.

Wellicht een keer leuk om met een aantal 912's deel te nemen?
      '68 912 Targa swb | Sand beige & '68 912 Coupe swb | Sand beige

Comment

Liesbeth en ik hebben een paar jaar geleden ook zo'n cursus gevolgd i.v.m. de voorbereiding van de Tulpenrally. Was erg leuk om te doen...

Comment

Er zijn nog een paar startplaatsen over voor de NOL 2005.
          Voor info zie www.amac.tv
          &lt;isschien tot dan
          Marcel Vermeulen

Comment

Marcel, is de NOL een leuke rit? Heb je hem al eerder gereden? Is het iets voor beginners?

'68 912 Targa swb | Sand beige & '68 912 Coupe swb | Sand beige

Comment

Ik heb de NOL 2 x gereden en is een vrij lastige rit. Je rijdt de hele nacht over onverlichte landweggetjes. Wel spectaculair. Als je geen of weinig ervaring hebt in rallyrijden is het misschien verstandig om in te schrijven in de toerklasse. Hier ligt de gemiddelde snelheid iets lager, heb je makkelijkere constructies en geen regelmatigheidsproeven.
              Je zou het eens moeten ervaren....
              Marcel Vermeulen

Comment

Working...
              X