Eerste ontmoeting met een klassieke 911:
Al heel lang ben ik gek van (sport)auto's. Toen ik tijdens mijn (parttime) werkzaamheden bij een projectontwikkelaar op een woensdag door renswoude reed zag ik een klassieke porsche 911L uit 1968. De kleur was donker groen. De vraagprijs was slechts 7600 euro. Het interieur was niet orgineel, zeg maar gewoon verprutst. De heer Ploeg (van autobedrijf A. van Ploeg) vertelde mij dat hij de auto gisteravond had opgehaald bij iemand die de auto al heel lang had staan. De auto was uit elkaar geweest en geheel opnieuw overgespoten. Hiervan waren enkele foto's aanwezig.
Thuisgekomen van mijn eerste ontmoeting met een klassieke porsche 911 had ik besloten om nog eens een kijkje te gaan nemen bij deze auto met iemand die iets meer van een 'kenner' is op gebied van klassieke auto's. Al met al de volgende dag geregeld wanneer we langs zouden kunnen komen. Donderdag aan het einde van de dag gebeld om een afspraak te regelen bij autobedrijf A. Ploeg in Renswoude en ja hoor, verkocht net die middag was er iemand langsgekomen en had de auto gekocht en direct meegenomen.
De zoektocht naar een klassieke 911 (of 912)
Na deze 'teleurstelling' was ik vastbesloten om een klassieke 911 te kopen. Via internet was ik de site van Marcel (de klassieke 912) tegengekomen en had ik mijn zoektocht verruimt, het mocht ook een 912 worden. Ik heb twee 912'jes bekeken. De eerste rode 912 was in Zutphen (koste 12.500 euro en had overal zeer duidelijke roestplekken, maar met een gereviseerde ruilmotor). De tweede 912 (eveneens een rode) was in Lunteren bij een VW bus specialist. De auto was zeer netjes en de prijs was 10.000 euro, maar had een zing in de versnellingsbak wat duidde op verslechte synchroon ringen. Na overleg wilde ik een aankoopkeuring laten uitvoeren in Renkum, maar naar telefonisch contact was ik iets wat afgeschrikt van zijn reactie wat betreft de reparatiekosten van een versnellingsbak, wat de vraagprijs voor mijn idee te hoog werd.
Gevonden 'KIP'
Na deze zoektocht had ik toch besloten dat het een 911 moest worden, aangezien de kosten voor alle onderdelen en onderhoud hetzelfde zijn, afgezien van het motorblok (en een 356 blok kan toch niet veel goedkoper zijn). Op internet kwam ik uiteindelijk bij Union Jack Vintage Cars uit Oldenzaal, op deze website stond een donker groene 911 uit 1969 (foutje want later bleek 1968). Deze 911 was netjes maar zou zeker geen prijzen winnen. De vraagprijs was ook nog niet bekend, want was afhankelijk van de dollar stand en Hans Franke (eigenaar Union Jack Vintage Cars) wilde de auto eerst zien en deze stond nog enige tijd in Amerika. Hij dacht aan 12.500 maar wist het nog niet zeker. Na enkele weken wachten was het eindelijk zo ver de auto moest nu wel in Nederland zijn, dus ik bellen. De auto was op een donderdag aangekomen en ik zou hem op zaterdagochtend gaan bekijken in Oldenzaal wel werd mij nadrukkelijk gezegd dat de lak niet mooi was en dat de auto eigenlijk overgespoten moet worden. Dit schikte mij echter geheel niet af. Aangekomen bij Bakkerij Franke in Oldenzaal was er geen Hans. We werden naar een klein schuurtje gebracht waar Hans bezig was met een Austin Healy. De Porsche en andere auto's stonden in een loods op het industrieterrein.
Eenmaal aangekomen bij de loods stond de donker groene 911 vooraan. Ik vond de lak zeker niet super slecht zoals mij verteld werd. Ik weet niet of het door de donkere loods kwam of dat het inderdaad klopt dat liefde blind maakt. Een paar keer om de auto gelopen en ik werd 'smoor verliefd' dit moest hem worden. Wat een prachtig model en wat een gaaf geluid. De prijs moest nog even over nagedacht worden en mij werd gevraagd of ik maandag wilde bellen.
Maandag de aankoop
Op maandagochtend naar Union Jack Vintage Cars gebeld en gevraagd naar de vraagprijs. Het antwoord van Hans was dat hij had nagedacht en hij kwam met een prijs die hij er toch minimaal voor nodig had en dat lag onder de 12.500 die hij eerst vermelde. Ik wilde een aankoopkeuring gaan regelen, maar toch enigszins afgeschikt doordat het overgrote gedeelte van de collectie uit twee loodsen op slechts 1 enkele zaterdag werd verkocht aan enkele handelaren etc. toch gewoon de auto gekocht zonder eerst een aankoopkeuring te doen.
Eerste foto van KIP op haar nieuwe thuisadres:

(Foto is 1 dag na aankomst in Veenendaal op de oprit met de orginele knipperlichten)



Het verkrijgen van een NL-Kenteken
Het leek mij verstandig om de auto te laten ophalen door een gespecialiseerde porsche garage niet heel ver van ons vandaag. De auto werd opgehaald en er werd afgesproken dat de auto volledig nagelopen zou worden en klaargemaakt zou worden voor de RDW, waar ik van dacht dat het een hele zware keuring zou worden. Bovendien werd er afgesproken dat de bodemplaat waar enkele scheurtjes in zaten, omdat ze de auto met een heftruck op of af de boot hebben gehaald de onderkant had beschadigd. Dit zou allemaal uitgevoerd worden en er zou een afspraak gemaakt worden met de RDW. Vanwege een geplande vakantie met twee vrienden naar Ill de Re in Frankrijk zou het voor mijn vakantie geregeld zijn, echter werd (achteraf met smoesjes) mij duidelijk dat het niet zo vlot gaat bij de RDW in Arnhem dus het zou direct naar mijn vakantie zijn. Echter moest ik terugkomen van mijn vakantie en constateren dat er niets was geregeld. Dus ik boos en ja, hoor binnen een week (op vrijdag) ik naar de RDW. Moest ik in Arnhem erachter komen dat ze bij de zogenaamde Porsche specialist geen reet hadden gedaan, behalve de koplampen en knipperlichten voor veranderen (en dat in dik 8 weken tijd). Het werd al snel duidelijk dat de auto was afgekeurd, maar ik had toch op maandag mijn kentekenpapieren en APK-keuring binnen. Ik snapte er dus niets meer van. Ik had besloten dat KIP heel snel weg moest bij die zogenaamde porsche specialist (die overigens zeer goed bekend staat in Nederland). Volgens deze specialist was het geen origineel blok vanwege de klepdeksels, echter bleek na wat uitzoekwerk dat het de originele klepdeksels waren en dat de auto volledig matching number was (zowel versnellingsbak en motor hoorde origineel bij deze auto).
Foto's van de motorrevisie
Hieronder staan enkele foto's van de zeer uitvoerige revisie van het motorblok (uitgevoerd bij Erpa). Veel eigenaren besluiten vaak deelrevisies uit te voeren. Ook staan er regelmatig klassieke porsches te koop waarbij wordt vermeld dat het blok totaal is gereviseerd, echter is dit heel vaak niet het geval. Vaak wordt de krukas en lagerschalen vergeten om kosten te besparen.
Opbouwfoto's





Klaar




Foto's pedaalcluster revisie


Carrosserie restauratie

(bekende roestplek, valt nog reuze mee)

Al heel lang ben ik gek van (sport)auto's. Toen ik tijdens mijn (parttime) werkzaamheden bij een projectontwikkelaar op een woensdag door renswoude reed zag ik een klassieke porsche 911L uit 1968. De kleur was donker groen. De vraagprijs was slechts 7600 euro. Het interieur was niet orgineel, zeg maar gewoon verprutst. De heer Ploeg (van autobedrijf A. van Ploeg) vertelde mij dat hij de auto gisteravond had opgehaald bij iemand die de auto al heel lang had staan. De auto was uit elkaar geweest en geheel opnieuw overgespoten. Hiervan waren enkele foto's aanwezig.
Thuisgekomen van mijn eerste ontmoeting met een klassieke porsche 911 had ik besloten om nog eens een kijkje te gaan nemen bij deze auto met iemand die iets meer van een 'kenner' is op gebied van klassieke auto's. Al met al de volgende dag geregeld wanneer we langs zouden kunnen komen. Donderdag aan het einde van de dag gebeld om een afspraak te regelen bij autobedrijf A. Ploeg in Renswoude en ja hoor, verkocht net die middag was er iemand langsgekomen en had de auto gekocht en direct meegenomen.
De zoektocht naar een klassieke 911 (of 912)
Na deze 'teleurstelling' was ik vastbesloten om een klassieke 911 te kopen. Via internet was ik de site van Marcel (de klassieke 912) tegengekomen en had ik mijn zoektocht verruimt, het mocht ook een 912 worden. Ik heb twee 912'jes bekeken. De eerste rode 912 was in Zutphen (koste 12.500 euro en had overal zeer duidelijke roestplekken, maar met een gereviseerde ruilmotor). De tweede 912 (eveneens een rode) was in Lunteren bij een VW bus specialist. De auto was zeer netjes en de prijs was 10.000 euro, maar had een zing in de versnellingsbak wat duidde op verslechte synchroon ringen. Na overleg wilde ik een aankoopkeuring laten uitvoeren in Renkum, maar naar telefonisch contact was ik iets wat afgeschrikt van zijn reactie wat betreft de reparatiekosten van een versnellingsbak, wat de vraagprijs voor mijn idee te hoog werd.
Gevonden 'KIP'
Na deze zoektocht had ik toch besloten dat het een 911 moest worden, aangezien de kosten voor alle onderdelen en onderhoud hetzelfde zijn, afgezien van het motorblok (en een 356 blok kan toch niet veel goedkoper zijn). Op internet kwam ik uiteindelijk bij Union Jack Vintage Cars uit Oldenzaal, op deze website stond een donker groene 911 uit 1969 (foutje want later bleek 1968). Deze 911 was netjes maar zou zeker geen prijzen winnen. De vraagprijs was ook nog niet bekend, want was afhankelijk van de dollar stand en Hans Franke (eigenaar Union Jack Vintage Cars) wilde de auto eerst zien en deze stond nog enige tijd in Amerika. Hij dacht aan 12.500 maar wist het nog niet zeker. Na enkele weken wachten was het eindelijk zo ver de auto moest nu wel in Nederland zijn, dus ik bellen. De auto was op een donderdag aangekomen en ik zou hem op zaterdagochtend gaan bekijken in Oldenzaal wel werd mij nadrukkelijk gezegd dat de lak niet mooi was en dat de auto eigenlijk overgespoten moet worden. Dit schikte mij echter geheel niet af. Aangekomen bij Bakkerij Franke in Oldenzaal was er geen Hans. We werden naar een klein schuurtje gebracht waar Hans bezig was met een Austin Healy. De Porsche en andere auto's stonden in een loods op het industrieterrein.
Eenmaal aangekomen bij de loods stond de donker groene 911 vooraan. Ik vond de lak zeker niet super slecht zoals mij verteld werd. Ik weet niet of het door de donkere loods kwam of dat het inderdaad klopt dat liefde blind maakt. Een paar keer om de auto gelopen en ik werd 'smoor verliefd' dit moest hem worden. Wat een prachtig model en wat een gaaf geluid. De prijs moest nog even over nagedacht worden en mij werd gevraagd of ik maandag wilde bellen.
Maandag de aankoop
Op maandagochtend naar Union Jack Vintage Cars gebeld en gevraagd naar de vraagprijs. Het antwoord van Hans was dat hij had nagedacht en hij kwam met een prijs die hij er toch minimaal voor nodig had en dat lag onder de 12.500 die hij eerst vermelde. Ik wilde een aankoopkeuring gaan regelen, maar toch enigszins afgeschikt doordat het overgrote gedeelte van de collectie uit twee loodsen op slechts 1 enkele zaterdag werd verkocht aan enkele handelaren etc. toch gewoon de auto gekocht zonder eerst een aankoopkeuring te doen.
Eerste foto van KIP op haar nieuwe thuisadres:

(Foto is 1 dag na aankomst in Veenendaal op de oprit met de orginele knipperlichten)



Het verkrijgen van een NL-Kenteken
Het leek mij verstandig om de auto te laten ophalen door een gespecialiseerde porsche garage niet heel ver van ons vandaag. De auto werd opgehaald en er werd afgesproken dat de auto volledig nagelopen zou worden en klaargemaakt zou worden voor de RDW, waar ik van dacht dat het een hele zware keuring zou worden. Bovendien werd er afgesproken dat de bodemplaat waar enkele scheurtjes in zaten, omdat ze de auto met een heftruck op of af de boot hebben gehaald de onderkant had beschadigd. Dit zou allemaal uitgevoerd worden en er zou een afspraak gemaakt worden met de RDW. Vanwege een geplande vakantie met twee vrienden naar Ill de Re in Frankrijk zou het voor mijn vakantie geregeld zijn, echter werd (achteraf met smoesjes) mij duidelijk dat het niet zo vlot gaat bij de RDW in Arnhem dus het zou direct naar mijn vakantie zijn. Echter moest ik terugkomen van mijn vakantie en constateren dat er niets was geregeld. Dus ik boos en ja, hoor binnen een week (op vrijdag) ik naar de RDW. Moest ik in Arnhem erachter komen dat ze bij de zogenaamde Porsche specialist geen reet hadden gedaan, behalve de koplampen en knipperlichten voor veranderen (en dat in dik 8 weken tijd). Het werd al snel duidelijk dat de auto was afgekeurd, maar ik had toch op maandag mijn kentekenpapieren en APK-keuring binnen. Ik snapte er dus niets meer van. Ik had besloten dat KIP heel snel weg moest bij die zogenaamde porsche specialist (die overigens zeer goed bekend staat in Nederland). Volgens deze specialist was het geen origineel blok vanwege de klepdeksels, echter bleek na wat uitzoekwerk dat het de originele klepdeksels waren en dat de auto volledig matching number was (zowel versnellingsbak en motor hoorde origineel bij deze auto).
Foto's van de motorrevisie
Hieronder staan enkele foto's van de zeer uitvoerige revisie van het motorblok (uitgevoerd bij Erpa). Veel eigenaren besluiten vaak deelrevisies uit te voeren. Ook staan er regelmatig klassieke porsches te koop waarbij wordt vermeld dat het blok totaal is gereviseerd, echter is dit heel vaak niet het geval. Vaak wordt de krukas en lagerschalen vergeten om kosten te besparen.
Opbouwfoto's





Klaar




Foto's pedaalcluster revisie


Carrosserie restauratie

(bekende roestplek, valt nog reuze mee)


Comment