Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke motorolie?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke motorolie?

Bij zowel Castrol Classic 20W50 als Castrol TXT geeft de motor op de olievuldop een witte aanslag (slush) wat zou duiden op het feit dat de olie niet op temperatuur komt. Welke olie zou ik beter kunnen gebruiken? Marcel Vermeulen.

Ik gebruik havoline van Kendall of Texaco 20W50 en daar heb ik geen problemen mee. Dit werd mij voorgeschreven van de monteur alwaar ik mijn 912 had gekocht. Mike.

Volgens mij kan het niet aan de olie liggen. Al die olien van tegenwoordig zijn zo goed...
    Rijd je veel korte afstanden? Af en toe gewoon even doorrijden zou de remedie moeten zijn.
    Zelf gebruik ik, o.g.v. CPR, Shell Helix super (de minerale versie, niet de synthetische) 15w40. Barwaut.

Zelf gebruik ik minerale 20W50 motorolie van Valvoline. Gewoon gekocht in de bouwmarkt, voor een fractie van de prijs van de motorolie bij de garage (controleer de specificaties op de verpakking) De Porsche 356/912 motor behoeft geen hi-tech motorolie, moet echter wel regelmatig gewisseld worden. Sludge in de vulpot komt vaker voor, mede omdat de pot ver van het blok verwijderd is. Wordt dus niet snel warm, waardoor condens in de olievulpot ontstaat, met als gevolg roest in deze vulpot en sludge op de vuldop. Volgens mij moet goed warm rijden inderdaad helpen.Groet Marcel, De Klassieke 912.

Ik denk ook niet dat het aan de olie ligt. Ik doe vaak de vuldop na een rit eraf zodat alles een etmaal kan luchten en het vocht kan verdampen. Ik gebruikte altijd 15W40 van Castrol. Ik heb nu 15W50 (niet in NL verkrijgbaar) en ik ben razend enthousiast. De 912 zweet geen druppel meer en is kurkdroog. Het is eigenlijk (zeker voor circuit en lange afstanden)een betere olie. Sander.
    www.deklassieke912.nl

Adviseerde CPR tijdens de meeting nou 15W50 of 20W50 olie?
    '68 912 Targa swb | Sand beige & '68 912 Coupe swb | Sand beige

Comment

CPR gebruikt in ieder geval een W40 olie (toch? dat vertellen ze mij altijd) volgens mij maakt het daarna niet veel uit of je 15 of 20 gebruikt...

Comment

Op mijn briefje heb ik genoteerd (tijdens de technische sessie) 15W40 mineraalolie.

Comment

Twee weken geleden olie gehaald bij CPR, Klaas gaf me 5 liter 20W50 mee.

Comment

Ik heb vorige week olie ververst en gebruik nu Castrol GTX High Mileage 15W40. Even kijken hoe het bevalt. Ik zit ieder keer met olie verversen te @#**#@@# hoe ik de olie uit het oliefilter huis moet krijgen. Ik schroef de spanband los en kantel het huis om het restant er uit te laten lopen. Wie heeft hier een handiger manier voor?

Marcel Vermeulen

Comment

Ik heb het met poetspapier gedaan. Dat neemt redelijk olie op. Gewoon een paar keer een goede prop er doorheen halen.

Comment

Ik gebruik hiervoor een 500 cc plastic flesje van plastic (leeg energydrink flesje) met een stukje tuinslang aan de dop. Knijp vantevoren in de fles en zuig daarna zo alle olie eruit, zonodig een keer herhalen. Er bestaat volgens mij een speciaal balgje voor dit soort doeleinden.
                www.deklassieke912.nl

Comment

Misschien een stomme vraag, maar moet je het oliefilterhuis ook weer volgooien bij het verversen?
                  En klopt het dat er 4 liter olie moet worden toegevoegd bij het verversen?

Comment

Het filterhuis hoef je niet vol te gooien tijdens het verversen, deze zit namelijk bijna onmiddelijk weer vol zodra je de motor start.
                    Uiteraard daarna nog wel even het niveau checken.( zie ander topic)
                    Haal bij het verversen het filterhuis wel even los, en verwijder de eventuele vuiligheid op de bodem van het huis. (filter natuurlijk ook vervangen) 20w50 zal iets dikker zijn en dat is denk ik beter voor onze motoren. Bij wijze van spreken is de olie die je nu bij de Aldi koopt nog altijd vele malen beter dan de olie die er 40 jaar terug in zat.
                    sigpic

Comment

Ik vernam ook dat vroeger veel dikkere olie was. Dit voorkomt het ietwat lekken van de papieren pakkingen.
                      In de scheepsmotoren verkopen ze nog steeds die dikkere olie, maar of dat wat is weet ik niet.

Comment

Ik heb toch nog even een olie vraag.

Ik heb deze week mijn auto (356 SC) bij Porsche service Kraan gebracht en de olie laten verversen. Zij hebben het blok gevuld met half sythetische motorolie (10 W 40) van Castrol. Nu is mij altijd verteld dat er alleen minerale olie gebruikt mag worden. Volgens Kraan geen probleem. Zij zouden het moeten weten toch? Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?

Comment

quote:Originally posted by Vvoister

Ik heb toch nog even een olie vraag.

Ik heb deze week mijn auto (356 SC) bij Porsche service Kraan gebracht en de olie laten verversen. Zij hebben het blok gevuld met half sythetische motorolie (10 W 40) van Castrol. Nu is mij altijd verteld dat er alleen minerale olie gebruikt mag worden. Volgens Kraan geen probleem. Zij zouden het moeten weten toch? Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?
                          Dat is inderdaad vreemd. Bob Hahn vertelde me ook nog dat die semi-synthetische olie de pakkingen oplost en garant staat voor olielekkage ...
                          www.deklassieke912.nl

Comment

Ik denk dat een half synthetische geen enkel probleem is bij een pas gereviseerde, (en dus schone)motor. Bij een motor die al wat kilometers achter zich heeft zal de synthetische olie de altijd aanwezige vuiligheid kunnen oplossen, die vervolgens de oliekanaaltjes kan doen verstoppen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de pakkingen zouden oplossen Bij hele oude auto's moet er zelfs nog specialere olie in (ongedoped) om de zelfde reden. Die olie is zo dik, dat hij uit zich zelf al bijna niet uit de fles stroomt. (als keukenstroop)
                            sigpic

Comment

Zie ook DIT TOPIC, een lezing van Eric Hendriks van Porsche Centrum Gelderland. Hij adviseerde ook om minerale olie te gebruiken voor de oudere motoren.
                              www.deklassieke912.nl

Comment

Working...
                              X