Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gietijzeren cilinders/gebroken krukas

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gietijzeren cilinders/gebroken krukas

Ik heb vandaag met Kraan Porsche gebeld over een te grote axiale speling in de krukas. Hier werden mij dingen verteld die me, (ondanks dat ik toegeef een Porsche leek te zijn) vreemd in de oren klonken. Allereerst zou de speling te verklaren zijn door een gebroken krukas. De motor is goed draaiend uit de auto gekomen dus een gebroken krukas lijkt mij heel sterk. Volgens Kraan echter zou de motor gewoon blijven draaien met een gebroken krukas. Naar mijn idee draait direct de hele boel direct volledig in puin ? Als ik de poelie axiaal beweeg, beweegt het vliegwiel ook ,bij een gebroken krukas kan dit toch niet ? Toen ik aangaf dat motor verder nog in zeer goede staat was, werd me verteld dat mijn niet originele gietijzeren cilinders hooguit 10000 km meegaan en dat de cilinders origineel van aluminium horen te zijn ? Een motor gereviseerd in Amerika (zoals de mijne) zou bij voorbaat uit elkaar gehaald moeten worden en anders geen lang leven beschoren zijn.
    Nu ik bijna klaar ben word ik er allemaal niet vrolijker van.
    Iemand die deze verhalen kan bevestigen, of liever nog kan ontkrachten ?
    sigpic

Na de technische lezing bij Porsche centrum Gelderland sprak ik met eigenaar Eric over motorrevisies bij 912's. Hij vertelde dat je krukassen eigenlijk altijd moet laten fluxen. Er wordt dan ijzervijlsel op de krukas gestrooid en er wordt vervolgens stroom op de krukas gezet. Aan het magnetisme (richting vijlsel) is voor de kenner te zien of er haarscheuren of grotere scheuren in de krukas zitten. Dat kan onzichtbaar zijn aan de buitenzijde!

Ik zou ook nog eens bellen met CPR in Almere en vragen naar Vincent. Hij kan je alles vertellen over de motor van de 912. Leg jouw vragen ook eens aan hem voor (ik heb geen aandelen in CPR )

Helaas worden er tijdens revisies in de V.S. vaak slechte Big Bore sets gemonteerd, dat verhaal klopt wel. Ik adviseer de mensen die gaan reviseren altijd om voor de Bigbore cilinders van SHASTA te gaan, absolute topklasse. Mart heeft ze ook op zijn blok. Als men liever voor orgineel gaat, dan de originele Mahle cilinders.

Zie ook DEZE TOPIC
    www.deklassieke912.nl

Comment

quote:Originally posted by gerakroo

Ik heb vandaag met Kraan Porsche gebeld over een te grote axiale speling in de krukas. Hier werden mij dingen verteld die me, (ondanks dat ik toegeef een Porsche leek te zijn) vreemd in de oren klonken. Allereerst zou de speling te verklaren zijn door een gebroken krukas. De motor is goed draaiend uit de auto gekomen dus een gebroken krukas lijkt mij heel sterk. Volgens Kraan echter zou de motor gewoon blijven draaien met een gebroken krukas. Naar mijn idee draait direct de hele boel direct volledig in puin ? Als ik de poelie axiaal beweeg, beweegt het vliegwiel ook ,bij een gebroken krukas kan dit toch niet ? Toen ik aangaf dat motor verder nog in zeer goede staat was, werd me verteld dat mijn niet originele gietijzeren cilinders hooguit 10000 km meegaan en dat de cilinders origineel van aluminium horen te zijn ? Een motor gereviseerd in Amerika (zoals de mijne) zou bij voorbaat uit elkaar gehaald moeten worden en anders geen lang leven beschoren zijn.
      Nu ik bijna klaar ben word ik er allemaal niet vrolijker van.
      Iemand die deze verhalen kan bevestigen, of liever nog kan ontkrachten ?
      Een motor die goed draait met een gebroken krukas, lijkt mij stug

Comment

En de Fabeltjeskrant is een echt dagblad ....[8D]

Comment

quote:Originally posted by Keeswestrik Een motor die goed draait met een gebroken krukas, lijkt mij stug
          Dat ben ik met je eens Kees. Dat verhaal van het fluxen is dan ook uit voorzorg om te voorkomen dat de krukas breekt als men een keurig gereviseerd blok in elkaar heeft gezet en na b.v. 1000 km de krukas breekt.
          www.deklassieke912.nl

Comment

vwb de krukas is hetgeen Van Kraan je heeft verteld pure waanzin. Heb een gebroken krukas gehad en je rijdt geen meters meer verder.
            1. Een geweldige slag gehoord.
            2. Motor begint te roken
            3. olie loopt uit de motor
            Cylinders : kan wel kloppen hoewel met een korrel zout te nemen. Eigenlijk worden geen slechte cylinders gemaakt. Zelf zou ik bij een revisie ook opteren voor shasta (big bore) of Mahle (origineel), maar dat andere cylinders na 10000 km het loodje leggen, betwijfel ik.

Comment

volgens mij kom je toch ook geen meter verder met een gebroken krukas en ok aluminium is wel lichter maar gietijzer gaat veel langer mee dan 10000 km denk maar eens even aan al die amerikaanse slees met hun gietijzeren V8 motoren ik zou het sterk vinden als iedereen daar vroeger om de 10000 km even een ander blok gingen steken

Comment

Als de krukas gebroken zou zijn, zou je hem iets uit elkaar kunnen trekken. Maar je geeft al aan dat als je aan de poelie trekt het vliegwiel meegaat. Er zal wel verschil in kwaliteit zijn voor wat betreft de cilinderbussen, maar slechts 10.000 km met een setje bussen lijkt me wel erg weinig. Weet je welk merk bussen er nu op zitten?.

Comment

hoi lui,
                  dat verhaal van die krukas lijkt mij ook sterk; het zou kunnen dat alles nog draait als de krukas niet recht op de asrichting maar diagonaal gebroken is maar dan is er bij het heen en weer bewegen zeker ruimte en een hoop gerammel. dat van die goedkope cilinders zou kunnen, alle waar naar zijn geld maar ik denk dat het veel meer te maken heeft met hoe iemand met z'n motortje omspringt; met een koude motor vol op het gas of geregeld aan wedstijden of rallies meedoen zal zeker van invloed zijn op de levensduur.
                  groet, eric

Comment

Dank voor alle antwoorden, jullie bevestigen eigenlijk wat ik ook al dacht. En dat van die originele aluminium cilinders ? Toch gek, ik heb eigenlijk wel een heilig vertrouwen in de expertise van Kraan Porsche.
                    Misschien heb ik gewoon een schoonmaker o.i.d voor de telefoon gehad. De motor op zich was erg smerig, maar voor de rest ziet alles er echt als nieuw uit, dus in dat opzicht verwacht ik weinig problemen.
                    Feit blijft dat de axiale speling nu te groot is, ik kan verklaren dat bij het rondtornen van de motor de krukas iets naar buiten komt daar de nokkenas t.o.v van het distributiewiel op de krukas weerstand zal bieden, en door de schuine vertanding de krukas iets naar buiten duwt.
                    Ik ga nu de distributie ook maar eens loshalen en eens kijken hoe de situatie bij het hoofdlager er uit ziet. Iemand ervaring met te veel axiale speling ? Het bijzondere is dat de motor er kennelijk goed mee liep.
                    sigpic

Comment

quote:Originally posted by gerakroo

Dank voor alle antwoorden, jullie bevestigen eigenlijk wat ik ook al dacht. En dat van die originele aluminium cilinders ? Toch gek, ik heb eigenlijk wel een heilig vertrouwen in de expertise van Kraan Porsche.
                      Misschien heb ik gewoon een schoonmaker o.i.d voor de telefoon gehad. De motor op zich was erg smerig, maar voor de rest ziet alles er echt als nieuw uit, dus in dat opzicht verwacht ik weinig problemen.
                      Feit blijft dat de axiale speling nu te groot is, ik kan verklaren dat bij het rondtornen van de motor de krukas iets naar buiten komt daar de nokkenas t.o.v van het distributiewiel op de krukas weerstand zal bieden, en door de schuine vertanding de krukas iets naar buiten duwt.
                      Ik ga nu de distributie ook maar eens loshalen en eens kijken hoe de situatie bij het hoofdlager er uit ziet. Iemand ervaring met te veel axiale speling ? Het bijzondere is dat de motor er kennelijk goed mee liep.
                      De speling moet zitten tussen 0,14 en 0,17 mm, met een slijtagelimiet van 0,22 mm Ofwel normaal gesproken heb je een speling van 0,14 to 0,17 mm. Als de speling meer is dan 0,22 moet je opnieuw uitvullen (tussen lager en vliegwiel)

Comment

dat zijn ook de zelfde maten als bij een kevermotor toeval [?] maar nooit meer dan 3 shims dus als je speling hebt moet je er eentje uit halen en een dikkere terug plaatsen

Comment

Beste leden van de klassieke 912,

Ik, Marcel Kraan, wil graag het volgende recht zetten. Inderdaad heb ik “gerakroo” aan de telefoon gehad. De vragen die meneer aan mij gesteld heeft en de antwoorden die ik hem heb gegeven komen niet overeen met wat er op internet staat geschreven. De vraag was:” als ik een axiale speling heb van ongeveer een millimeter wat zou hier de storing van kunnen zijn?”. Wat ik hem heb verteld heb is dat het zou kunnen zijn dat de krukas gebroken is. Het klinkt voor een hoop Porsche rijders ongeloof waardig maar dat is niet het geval. Wij krijgen eens in de zoveel tijd een lopende 356 of 912 motor binnen met een gebroken krukas. Uiteraard is dit niet goed en kan je dit vaak horen. Als de krukas gunstig is gebroken dan loopt de motor wel maar gaat de poelie een stuk heen en weer. Het hoeft niet dat de olie er direct uit loopt. De Akrukas breekt op de krukwang. (Leden van de klassieke 912 mogen langs komen om te zien hoe zón krukas er uit ziet als deze is gebroken en begrijpen dan ook waarom zón motor nog kan lopen). Meneer geeft aan dat als hij de krukas heen en weer beweegt dat vliegwiel mee gaat toen heb ik hem verteld dat de krukas dan wel niet gebroken zal zijn maar dat ze misschien bij de revisie in Amerika zijn vergeten de axiaal speling ring te monteren. Deze zijn leverbaar van 0,80 mm tot 1,15 mm dus een 1 mm speling zou hier aan kunnen liggen. Hij zou dit gaan controleren. Wat de zuigers en cilinders betreft is er niet goed geluisterd. Een 912 motor werd afgeleverd met een biral cilinder. Dit is een aluminium cilinder met gietijzeren binnen wand, nu wordt door Porsche alleen maar een compleet aluminium cilinder geleverd. Als er een gietijzeren cilinder in zit dan is dit in 9 van de 10 gevallen een Big-Bore cilinder. Het probleem hier van is dat hoe goed de kwaliteit ook is van deze zuiger en/of cilinder dat je altijd de dunne cilinder wand houdt. De oppervlakte druk van deze cilinder is hierdoor veel hoger dan die van de originele Porsche cilinder. Door deze hoge oppervlakte druk zakt deze cilinder weg in het aluminium van de cilinderkop. Deze levensduur van de motor is heel kort omdat de cilinderkoppen los komen te liggen. Een zuiger met cilinder van Porsche is veel duurder dan die van de Big-Bore vandaar dat deze vaak gemonteerd worden.

Wat betreft “schoonmaker” gesproken is ook dit niet correct. Mijn vader heeft sinds 1960 bij Pon Porsche gewerkt. Hij is hier zelfs lange tijd chef werkplaats geweest. Ik ben er mee opgegroeid en weet niet beter dan Porsche is het. Hij heeft het mij geleerd hoe ik deze motoren moet repareren en te reviseren. Met meer dan tien jaar werk ervaring weet ik wel hoe een motor gerepareerd moet worden.

Wat ik erg jammer vind is dat ik een kwartier met hem een de telefoon heb gesproken en dat “gerakroo” mij door de telefoon verteld dat hij erg blij was met de informatie. Hij vroeg aan mij dat als er nog iets zou zijn of hij mij dat kon vragen en heb hem daar bij gezegd dat dit geen probleem zou zijn. Ik heb hem zelfs aangeboden om bij ons langs te komen met de onderdelen van de motor zodat wij kunnen zeggen wat wel en niet goed is aan deze motor.

Als er een verhaal op het internet word gezet dan moet er wel goed geluisterd worden wat er telefonisch word door gegeven.

Dit is geen aanval op het forum maar een correctie.

Als er nog vragen zijn bel (0297-540842) of kom langs.

Met vriendelijke groeten,

Marcel Kraan

Comment

Marcel,

Mijn complimenten voor de correcte 'wederhoor'.
                            Wellicht de Gerard zijn 'hoor' beter had kunnen formuleren.
                            Een forum blijft een beperkt medium.

Maar ik denk dat je jullie kant van de zaak aardig hebt toegelicht
                            en de mensen hier nu een beter plaatje hebben van het geheel.

Comment

Beste Marcel,
                              Ik vind het zeer "chique", zoals we in België zeggen, dat u een weerwoord plaatst en er meteen wat meer technische uitleg bij geeft. Zoals Barwaut reeds heeft aangehaald is een forum een beperkt (maar krachtig) medium. Ik hoop, dat we discussie hiermee kunnen afsluiten en, dat iedereen iets wijzer is geworden. Laten we het erop houden, dat de uitlatingen op een misverstand berusten.
                              Mvg,
                              Gianni Vangaever

Comment

Working...
                              X