Announcement

Collapse
No announcement yet.

O ring tussen cilinder en blok.,dikte ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • O ring tussen cilinder en blok.,dikte ?

    Weet iemand wat de standaard maat is voor de o ring tussen cilinders en motorblok ? Moeten deze altijd vervangen worden als de cilinders los zijn geweest ? Volgens Kraan Porsche is de standaard maat 0,25mm echter de mijne zijn 1mm ?

    sigpic

  • #2
    De maat is afhankelijk van de hoogte van je kop.
    Tussen zuiger en bovenste wand van je kop mag ongeveer 1mm speling zitten (exacte waarden even voorbehouden)
    Koppen kunnen afgevlakt zijn of je hebt een niet standaard set zuigers/cylinders.

    Met andere woorden deze ringen zijn om de 'dekhoogte' in te stellen en dus per motor verschillend.
    Ze hoeven in principe niet vervangen te worden. Maar omdat de dekhoogte zo belangrijk is, is het wel lekker om nieuwe te hebben die tenminste zeker allemaal even dik zijn.

    Comment


    • #3
      De maat is afhankelijk van de hoogte van je kop.
      Tussen zuiger en bovenste wand van je kop mag ongeveer 1mm speling zitten (exacte waarden even voorbehouden)
      Koppen kunnen afgevlakt zijn of je hebt een niet standaard set zuigers/cylinders.

      Met andere woorden deze ringen zijn om de 'dekhoogte' in te stellen en dus per motor verschillend.
      Ze hoeven in principe niet vervangen te worden. Maar omdat de dekhoogte zo belangrijk is, is het wel lekker om nieuwe te hebben die tenminste zeker allemaal even dik zijn.

      Comment


      • #4
        kijk hier eens effe: http://www.hillmanimages.com/912/engine_limits.html

        Comment


        • #5
          kijk hier eens effe: http://www.hillmanimages.com/912/engine_limits.html

          Comment


          • #6
            Volgens mij staat daar de dekhoogte niet bij.
            Maar is ook niet zo relevant voor de vraag van Gerard.

            Kan het later wel opzoeken als jullie geinteresseerd zijn...

            Comment


            • #7
              Volgens mij staat daar de dekhoogte niet bij.
              Maar is ook niet zo relevant voor de vraag van Gerard.

              Kan het later wel opzoeken als jullie geinteresseerd zijn...

              Comment


              • #8
                Dag voor de info, ik heb de 1mm ringen inmiddels in huis en ga ze morgen monteren. Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
                0.25 mm. is een standaard ring, 0.50 mm. wordt gebruikt als de cilinderkoppen uitgedraaid worden en 1 mm. wordt gebruikt bij Big Bore cilinders.
                Vermoedelijk heeft u Big Bores en dient u de 1 mm. ringen te gebruiken. De cilinderkoppen horen uitgeliterd te worden om de juiste verbrandingsruimte te meten, hier worden de ringen op uitgemeten.


                Iemand enig idee hoe uitliteren in z'n werk gaat ? Ik vervang de ringen door nieuwe ringen van dezelfde dikte. De verbrandingsruimte blijft dan toch hetzelfde ?

                sigpic

                Comment


                • #9
                  Dag voor de info, ik heb de 1mm ringen inmiddels in huis en ga ze morgen monteren. Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
                  0.25 mm. is een standaard ring, 0.50 mm. wordt gebruikt als de cilinderkoppen uitgedraaid worden en 1 mm. wordt gebruikt bij Big Bore cilinders.
                  Vermoedelijk heeft u Big Bores en dient u de 1 mm. ringen te gebruiken. De cilinderkoppen horen uitgeliterd te worden om de juiste verbrandingsruimte te meten, hier worden de ringen op uitgemeten.


                  Iemand enig idee hoe uitliteren in z'n werk gaat ? Ik vervang de ringen door nieuwe ringen van dezelfde dikte. De verbrandingsruimte blijft dan toch hetzelfde ?

                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    quote:Originally posted by gerakroo

                    Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
                    Een goede bevestiging

                    Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.

                    Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
                    Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
                    Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.

                    Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
                    In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.

                    Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.

                    Comment


                    • #11
                      quote:Originally posted by gerakroo

                      Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
                      Een goede bevestiging

                      Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.

                      Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
                      Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
                      Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.

                      Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
                      In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.

                      Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.

                      Comment


                      • #12
                        quote:Originally posted by Barwaut

                        quote:Originally posted by gerakroo

                        Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
                        Een goede bevestiging

                        Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.

                        Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
                        Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
                        Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.

                        Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
                        In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.

                        Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.
                        Nog iets over de ringen: Omdat er nu dikkere ringen gemonteerd waren, zijn in het verleden de koppen waarschijnlijk gevlakt. Hierdoor veranderd de dekhoogte. Dit wil zekken dat de bovenkant van de zuiger tegen de kop kan aankomen in het BDP. (vaak alleen het geval bij een zuiger en cylinder met een hoge compressie verhouding), of als de kop extreem is afgevlakt. Als je nu de koppen niet hebt laten vlaken, zou je zonder problemen dezelfde ring kunnen gebruiken. Echter als je de koppen hebt laten vlakken, is het verstandig om the checken, of de zuigers in de BDP niet de kop raken.

                        Comment


                        • #13
                          quote:Originally posted by Barwaut

                          quote:Originally posted by gerakroo

                          Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
                          Een goede bevestiging

                          Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.

                          Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
                          Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
                          Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.

                          Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
                          In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.

                          Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.
                          Nog iets over de ringen: Omdat er nu dikkere ringen gemonteerd waren, zijn in het verleden de koppen waarschijnlijk gevlakt. Hierdoor veranderd de dekhoogte. Dit wil zekken dat de bovenkant van de zuiger tegen de kop kan aankomen in het BDP. (vaak alleen het geval bij een zuiger en cylinder met een hoge compressie verhouding), of als de kop extreem is afgevlakt. Als je nu de koppen niet hebt laten vlaken, zou je zonder problemen dezelfde ring kunnen gebruiken. Echter als je de koppen hebt laten vlakken, is het verstandig om the checken, of de zuigers in de BDP niet de kop raken.

                          Comment


                          • #14
                            Als een 356/912 motor wordt opgebouwd moet je altijd de dekhoogte checken.
                            Ongeacht afvlakken/ringen etc...

                            Comment


                            • #15
                              Als een 356/912 motor wordt opgebouwd moet je altijd de dekhoogte checken.
                              Ongeacht afvlakken/ringen etc...

                              Comment

                              Working...
                              X