Weet iemand wat de standaard maat is voor de o ring tussen cilinders en motorblok ? Moeten deze altijd vervangen worden als de cilinders los zijn geweest ? Volgens Kraan Porsche is de standaard maat 0,25mm echter de mijne zijn 1mm ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
O ring tussen cilinder en blok.,dikte ?
Collapse
X
-
Barwaut
De maat is afhankelijk van de hoogte van je kop.
Tussen zuiger en bovenste wand van je kop mag ongeveer 1mm speling zitten (exacte waarden even voorbehouden)
Koppen kunnen afgevlakt zijn of je hebt een niet standaard set zuigers/cylinders.
Met andere woorden deze ringen zijn om de 'dekhoogte' in te stellen en dus per motor verschillend.
Ze hoeven in principe niet vervangen te worden. Maar omdat de dekhoogte zo belangrijk is, is het wel lekker om nieuwe te hebben die tenminste zeker allemaal even dik zijn.
-
Barwaut
De maat is afhankelijk van de hoogte van je kop.
Tussen zuiger en bovenste wand van je kop mag ongeveer 1mm speling zitten (exacte waarden even voorbehouden)
Koppen kunnen afgevlakt zijn of je hebt een niet standaard set zuigers/cylinders.
Met andere woorden deze ringen zijn om de 'dekhoogte' in te stellen en dus per motor verschillend.
Ze hoeven in principe niet vervangen te worden. Maar omdat de dekhoogte zo belangrijk is, is het wel lekker om nieuwe te hebben die tenminste zeker allemaal even dik zijn.
Comment
-
gilles
-
gilles
-
Dag voor de info, ik heb de 1mm ringen inmiddels in huis en ga ze morgen monteren. Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
0.25 mm. is een standaard ring, 0.50 mm. wordt gebruikt als de cilinderkoppen uitgedraaid worden en 1 mm. wordt gebruikt bij Big Bore cilinders.
Vermoedelijk heeft u Big Bores en dient u de 1 mm. ringen te gebruiken. De cilinderkoppen horen uitgeliterd te worden om de juiste verbrandingsruimte te meten, hier worden de ringen op uitgemeten.
Iemand enig idee hoe uitliteren in z'n werk gaat ? Ik vervang de ringen door nieuwe ringen van dezelfde dikte. De verbrandingsruimte blijft dan toch hetzelfde ?
sigpic
Comment
-
Dag voor de info, ik heb de 1mm ringen inmiddels in huis en ga ze morgen monteren. Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
0.25 mm. is een standaard ring, 0.50 mm. wordt gebruikt als de cilinderkoppen uitgedraaid worden en 1 mm. wordt gebruikt bij Big Bore cilinders.
Vermoedelijk heeft u Big Bores en dient u de 1 mm. ringen te gebruiken. De cilinderkoppen horen uitgeliterd te worden om de juiste verbrandingsruimte te meten, hier worden de ringen op uitgemeten.
Iemand enig idee hoe uitliteren in z'n werk gaat ? Ik vervang de ringen door nieuwe ringen van dezelfde dikte. De verbrandingsruimte blijft dan toch hetzelfde ?
sigpic
Comment
-
Barwaut
quote:Originally posted by gerakroo
Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.
Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.
Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.
Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.
Comment
-
Barwaut
quote:Originally posted by gerakroo
Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.
Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.
Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.
Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.
Comment
-
Keeswestrik
quote:Originally posted by Barwaut
quote:Originally posted by gerakroo
Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.
Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.
Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.
Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.
Comment
-
Keeswestrik
quote:Originally posted by Barwaut
quote:Originally posted by gerakroo
Het antwoord van Kraan Porsche : De dikte van ringen heeft te maken met de afstand tussen het carter en de cilinderkop.
Als jij verder niets aan je set up wijzigt dan kan je dezelfde ringen monteren.
Dat 'uitliteren' gaat als volgt:
Je legt een kop met de verbrandingskamers naar boven. Kleppen moeten er al inzitten. Dan neem je een doorzichtig stuk perspex zodat een kamer volledig bedekt kan worden. In dat perspex boor je een gat van 5-10 mm. Dan ga je met een pipet aan de slag. Er kan ongeveer 58-62 cc in een kop dus je moet een pipet kiezen die wel een beetje inhoud heeft maar wel op de cc nauwkeurig kan druppelen.
Dan vul je de kamer door het gat in het perspex en telt het aantal cc's wat er in gaat totdat de hele kamer vol zit tot aan het gat in je perspex. Nu weet je het aantal cc's van je kamer.
Dit doe je voor alle vier de verbrandingskamers.
In het ideale geval zijn alle vier de kamers gelijk. Zoniet dan zou je de kamers gelijk moeten laten frezen. Er wordt dan een klein beetje materiaal uit de kamer gehaald.
Nieuwe koppen hadden volgens mij 62cc en koppen met een historie liggen rond de 58.
Comment
Comment