Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vervolg motorrevisie...kleppen en zuigerveren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vervolg motorrevisie...kleppen en zuigerveren

    Het verwijderen van alle onderdelen gaat door, en langzaam aan kom ik steeds verder. Ik kom er wel achter dat bijna alle ringetjes/pakkingen/rubbers keihard zijn geworden. Deze zullen dus allemaal vervangen moeten worden. Wat ook vreemd is is dat ondanks dat ik het idee had dat de auto goed liep, de kleppen allemaal een soort van aanslag hebben die overigens vrij makkelijk te verwijderen is. Als iemand weet wat hier de oorzaak van is dan hoor ik dat graag. Alle kleppen zijn inmiddels weer schoon en ik ben nu bezig om ze met schuurpasta op te schuren voor een goede afdichting. Ik wil nu graag de cilinders verwijderen alleen heb ik geen idee hoe ze na het schoonmaken er weer in gaan. Bij een "normale" motor klem je er een soort van bus om heen en klopt dan met een hamersteel de zuiger het blok in, maar bij een boxer schuif je de cilinder om de zuiger. Ik heb geen idee hoe je de bus er achter dan weer verwijderd. Het zal wel een ander stuk gereedschap zijn, ik heb het echter nog nooit gezien. Iemand die het wel weet ? Bij deze wat foto's....












    sigpic

  • #2
    1 ding weet ik zeker: ben ongelooflijk jaloers dat zou ik dus ook willen doen met men karretje..
    verder euhm op deze site staat een hele manual misschien staat daar wel iets over het terug steken
    http://www.hillmanimages.com/912/manual.html

    Comment


    • #3
      1 ding weet ik zeker: ben ongelooflijk jaloers dat zou ik dus ook willen doen met men karretje..
      verder euhm op deze site staat een hele manual misschien staat daar wel iets over het terug steken
      http://www.hillmanimages.com/912/manual.html

      Comment


      • #4
        quote:Originally posted by gilles

        1 ding weet ik zeker: ben ongelooflijk jaloers dat zou ik dus ook willen doen met men karretje..
        verder euhm op deze site staat een hele manual misschien staat daar wel iets over het terug steken
        http://www.hillmanimages.com/912/manual.html
        Als je de cylinderkop verwijderd hebt, is het demonteren van de zuigers en cylinders niet veel werk meer. De cylinder zit namenlijk gewoon over de 4 tapeinden geschoven. Je kunt deze dus gewoon los trekken. Vervolgens kan je de borgringen van de piston pen verwijderen (1 is volgens mij voldoende,) de piston pen uit uitdrijven, en de zuiger verwijderen. Monteren in omgekeerde volgorde. Je hebt wel een speciale klem nodig voor de zuigerveren. Let op: houd wel de zuigers en cylinders die bij elkaar horen, bij elkaar.

        Comment


        • #5
          quote:Originally posted by gilles

          1 ding weet ik zeker: ben ongelooflijk jaloers dat zou ik dus ook willen doen met men karretje..
          verder euhm op deze site staat een hele manual misschien staat daar wel iets over het terug steken
          http://www.hillmanimages.com/912/manual.html
          Als je de cylinderkop verwijderd hebt, is het demonteren van de zuigers en cylinders niet veel werk meer. De cylinder zit namenlijk gewoon over de 4 tapeinden geschoven. Je kunt deze dus gewoon los trekken. Vervolgens kan je de borgringen van de piston pen verwijderen (1 is volgens mij voldoende,) de piston pen uit uitdrijven, en de zuiger verwijderen. Monteren in omgekeerde volgorde. Je hebt wel een speciale klem nodig voor de zuigerveren. Let op: houd wel de zuigers en cylinders die bij elkaar horen, bij elkaar.

          Comment


          • #6
            De cilinder er om weg halen is nu inderdaad geen punt meer, alleen hoe gaat hij er daarna weer op. Om deze speciale klem gaat het mij, ik heb geen idee hoe deze er uit ziet ?
            sigpic

            Comment


            • #7
              De cilinder er om weg halen is nu inderdaad geen punt meer, alleen hoe gaat hij er daarna weer op. Om deze speciale klem gaat het mij, ik heb geen idee hoe deze er uit ziet ?
              sigpic

              Comment


              • #8
                quote:Originally posted by gerakroo

                De cilinder er om weg halen is nu inderdaad geen punt meer, alleen hoe gaat hij er daarna weer op. Om deze speciale klem gaat het mij, ik heb geen idee hoe deze er uit ziet ?
                Het is een zuigerveerklem. Je kunt hem bij de automaterialen zaak kopen. Ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Het belangrijkste is dat je de diameter van de zuiger weet, want de klemmen zijn in verschillende diameterranges te koop. De klem is eigenlijk niets anders dan een soort stalen band die je om de zuigerveren heen doet. Door de band aan te draaien (diameter te verkleinen) druk je de zuigerveren in, zodat je de cylinder er weer kunt terug schuiven.

                Groet,

                Kees

                Comment


                • #9
                  quote:Originally posted by gerakroo

                  De cilinder er om weg halen is nu inderdaad geen punt meer, alleen hoe gaat hij er daarna weer op. Om deze speciale klem gaat het mij, ik heb geen idee hoe deze er uit ziet ?
                  Het is een zuigerveerklem. Je kunt hem bij de automaterialen zaak kopen. Ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Het belangrijkste is dat je de diameter van de zuiger weet, want de klemmen zijn in verschillende diameterranges te koop. De klem is eigenlijk niets anders dan een soort stalen band die je om de zuigerveren heen doet. Door de band aan te draaien (diameter te verkleinen) druk je de zuigerveren in, zodat je de cylinder er weer kunt terug schuiven.

                  Groet,

                  Kees

                  Comment


                  • #10
                    btw gianning had deze manual al in een word document gestoken
                    ik heb dit document verder aangepast zodat de dubbele delen eruit zijn en heb dan ook een index gemaakt voor de mensen die er eentje willen stuur me dan een mailtje het bestand is op de kop 300pg's en ongeveer 3MB groot

                    Comment


                    • #11
                      btw gianning had deze manual al in een word document gestoken
                      ik heb dit document verder aangepast zodat de dubbele delen eruit zijn en heb dan ook een index gemaakt voor de mensen die er eentje willen stuur me dan een mailtje het bestand is op de kop 300pg's en ongeveer 3MB groot

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb de cilinders inmiddels verwijderd en ga ze morgen schoonmaken.
                        Snap alleen nog steeds niet hoe ik ze er weer op krijg.
                        Het stuk gereedschap wat ik ken wordt om de zuiger geplaatst, en de cilinder zou je er dan om heen kunnen schuiven. Het gereedschap zit dan echter nog steeds tussen de cilinder en het motorblok?
                        De zuigerveer die jij bedoelt Kees, kan toch niet helemaal uit elkaar ?
                        Wil ze er graag straks wel weer op kunnen plaatsen!
                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb de cilinders inmiddels verwijderd en ga ze morgen schoonmaken.
                          Snap alleen nog steeds niet hoe ik ze er weer op krijg.
                          Het stuk gereedschap wat ik ken wordt om de zuiger geplaatst, en de cilinder zou je er dan om heen kunnen schuiven. Het gereedschap zit dan echter nog steeds tussen de cilinder en het motorblok?
                          De zuigerveer die jij bedoelt Kees, kan toch niet helemaal uit elkaar ?
                          Wil ze er graag straks wel weer op kunnen plaatsen!
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            quote:Originally posted by gerakroo

                            Ik heb de cilinders inmiddels verwijderd en ga ze morgen schoonmaken.
                            Snap alleen nog steeds niet hoe ik ze er weer op krijg.
                            Het stuk gereedschap wat ik ken wordt om de zuiger geplaatst, en de cilinder zou je er dan om heen kunnen schuiven. Het gereedschap zit dan echter nog steeds tussen de cilinder en het motorblok?
                            De zuigerveer die jij bedoelt Kees, kan toch niet helemaal uit elkaar ?
                            Wil ze er graag straks wel weer op kunnen plaatsen!
                            Zorg ervoor dat de zuiger in z'n bovenste dode punt staat, zodat je ruimte hebt om de klem te verwijderen. De klem zit dus niet meer om de zuigerveer als deze in de cylinder zit.
                            Ik zal anders dit weekeinde even een paar plaatjes zien te vinden voor je.

                            Comment


                            • #15
                              quote:Originally posted by gerakroo

                              Ik heb de cilinders inmiddels verwijderd en ga ze morgen schoonmaken.
                              Snap alleen nog steeds niet hoe ik ze er weer op krijg.
                              Het stuk gereedschap wat ik ken wordt om de zuiger geplaatst, en de cilinder zou je er dan om heen kunnen schuiven. Het gereedschap zit dan echter nog steeds tussen de cilinder en het motorblok?
                              De zuigerveer die jij bedoelt Kees, kan toch niet helemaal uit elkaar ?
                              Wil ze er graag straks wel weer op kunnen plaatsen!
                              Zorg ervoor dat de zuiger in z'n bovenste dode punt staat, zodat je ruimte hebt om de klem te verwijderen. De klem zit dus niet meer om de zuigerveer als deze in de cylinder zit.
                              Ik zal anders dit weekeinde even een paar plaatjes zien te vinden voor je.

                              Comment

                              Working...
                              X