Announcement

Collapse
No announcement yet.

klepspeling en versnellingsbakolie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • klepspeling en versnellingsbakolie

    Voor dat ik naar CPR ga,lijkt het me verstandig om eerst de kleppen even te stellen. Pakkingen zijn besteld, ik heb alleen nog steeds geen technisch handboek. Kan iemand mij vertellen wat de klepspeling is (inlaat/uitlaat) en stel deze je bij een 912 warm of koud ? Ook de versnellingsbakolie wil ik nog verversen,kan iemand vertellen wat voor olie ik hiervoor moet gebruiken?
    sigpic

  • #2
    Gerard, Ik heb even in het instructieboekje gekeken : de kleppen koud stellen, inlaatklep 0,10 mm , uitlaatklep 0,15 mm




    Het instructieboekje is voor jouw 912 uit 1969 nog nieuw te bestellen bij de Porschespecialist, kost €38,40 ex. BTW

    Als versnellingsbak olie gebruik ik KROON Gearlube GL5 80W90

    Even off-topic - Als motorolie gebruik ik Valvoline 20W50 (gewone minerale olie!) De meeste garages gebruiken Shell Helix 15W40/50. Echter de oudere Porsche hebben snel de neiging om te gaan lekken bij de keerringen, met name na langere tijd stilstaan. Zelf heb ik nu na de restauratie ook lekkage bij de beide keerringen, ondanks het feit dat ik 2 wekelijks de poelie gedraaid heb met sleutel 30 (tegen de klok in)
    Hiermee kan je tijdens langdurige stalling voorkomen dat de keerringen ovaal worden. Dit zou volgens de kenners beter zijn als even starten en stationair draaien. De 356C/912 motor heeft als zwak punt dat er bij lage toeren bij een pas gestarte motor te weinig smering plaats vindt. Gevolg extra veel slijtage en condenswater in olie en uitlaat. Dus met andere woorden: als je tijdens landurige stalling de motor start even een flink stuk rijden.
    www.deklassieke912.nl

    Comment


    • #3
      Gerard, Ik heb even in het instructieboekje gekeken : de kleppen koud stellen, inlaatklep 0,10 mm , uitlaatklep 0,15 mm




      Het instructieboekje is voor jouw 912 uit 1969 nog nieuw te bestellen bij de Porschespecialist, kost €38,40 ex. BTW

      Als versnellingsbak olie gebruik ik KROON Gearlube GL5 80W90

      Even off-topic - Als motorolie gebruik ik Valvoline 20W50 (gewone minerale olie!) De meeste garages gebruiken Shell Helix 15W40/50. Echter de oudere Porsche hebben snel de neiging om te gaan lekken bij de keerringen, met name na langere tijd stilstaan. Zelf heb ik nu na de restauratie ook lekkage bij de beide keerringen, ondanks het feit dat ik 2 wekelijks de poelie gedraaid heb met sleutel 30 (tegen de klok in)
      Hiermee kan je tijdens langdurige stalling voorkomen dat de keerringen ovaal worden. Dit zou volgens de kenners beter zijn als even starten en stationair draaien. De 356C/912 motor heeft als zwak punt dat er bij lage toeren bij een pas gestarte motor te weinig smering plaats vindt. Gevolg extra veel slijtage en condenswater in olie en uitlaat. Dus met andere woorden: als je tijdens landurige stalling de motor start even een flink stuk rijden.
      www.deklassieke912.nl

      Comment


      • #4
        Gooie link voor de juiste motorolie : http://356forum.de/viewtopic.php?t=5...ight=motor%F6l. Beter gaat niet. Is van Porsche Classic.

        Marcel, met de Castrol GTX3 uit de bovertse link is de lekkage an mijn 356 en 912 kleiner dan met en 15(20)/50 Olie. Ik denk dat de 15/50 of 20/50 iets dunner is.

        En, ik heb ooits en cd gekocht met de reparatiebook van de 356 B daarop. Het is moogelijk oom kompleete chapters (Motor) in pdf-format te mailen. Dit is en groote hulp ook bij de reparatie en onderhouding van de 912 motor.

        Vrienden van mij gebruiken an hun 356 SC/912 steets en kleepstelling van 0,15 voor de uitlaat en de inlaat. Volgens hun is dit de instelling die 40 jaar geleden door porsche garages woord gedaan. Ik- voor mij- gebruik steets de instellingen uit de instructieboek.

        Wolli

        Comment


        • #5
          Gooie link voor de juiste motorolie : http://356forum.de/viewtopic.php?t=5...ight=motor%F6l. Beter gaat niet. Is van Porsche Classic.

          Marcel, met de Castrol GTX3 uit de bovertse link is de lekkage an mijn 356 en 912 kleiner dan met en 15(20)/50 Olie. Ik denk dat de 15/50 of 20/50 iets dunner is.

          En, ik heb ooits en cd gekocht met de reparatiebook van de 356 B daarop. Het is moogelijk oom kompleete chapters (Motor) in pdf-format te mailen. Dit is en groote hulp ook bij de reparatie en onderhouding van de 912 motor.

          Vrienden van mij gebruiken an hun 356 SC/912 steets en kleepstelling van 0,15 voor de uitlaat en de inlaat. Volgens hun is dit de instelling die 40 jaar geleden door porsche garages woord gedaan. Ik- voor mij- gebruik steets de instellingen uit de instructieboek.

          Wolli

          Comment


          • #6
            quote:Originally posted by Wolfgang

            Gooie link voor de juiste motorolie : http://356forum.de/viewtopic.php?t=5...ight=motor%F6l. Beter gaat niet. Is van Porsche Classic.

            Marcel, met de Castrol GTX3 uit de bovertse link is de lekkage an mijn 356 en 912 kleiner dan met en 15(20)/50 Olie. Ik denk dat de 15/50 of 20/50 iets dunner is.

            En, ik heb ooits en cd gekocht met de reparatiebook van de 356 B daarop. Het is moogelijk oom kompleete chapters (Motor) in pdf-format te mailen. Dit is en groote hulp ook bij de reparatie en onderhouding van de 912 motor.

            Vrienden van mij gebruiken an hun 356 SC/912 steets en kleepstelling van 0,15 voor de uitlaat en de inlaat. Volgens hun is dit de instelling die 40 jaar geleden door porsche garages woord gedaan. Ik- voor mij- gebruik steets de instellingen uit de instructieboek.

            Wolli
            Hee, goeie info Wolfgang. Ik ga die olie van jou in de toekomst ook eens proberen.
            www.deklassieke912.nl

            Comment


            • #7
              quote:Originally posted by Wolfgang

              Gooie link voor de juiste motorolie : http://356forum.de/viewtopic.php?t=5...ight=motor%F6l. Beter gaat niet. Is van Porsche Classic.

              Marcel, met de Castrol GTX3 uit de bovertse link is de lekkage an mijn 356 en 912 kleiner dan met en 15(20)/50 Olie. Ik denk dat de 15/50 of 20/50 iets dunner is.

              En, ik heb ooits en cd gekocht met de reparatiebook van de 356 B daarop. Het is moogelijk oom kompleete chapters (Motor) in pdf-format te mailen. Dit is en groote hulp ook bij de reparatie en onderhouding van de 912 motor.

              Vrienden van mij gebruiken an hun 356 SC/912 steets en kleepstelling van 0,15 voor de uitlaat en de inlaat. Volgens hun is dit de instelling die 40 jaar geleden door porsche garages woord gedaan. Ik- voor mij- gebruik steets de instellingen uit de instructieboek.

              Wolli
              Hee, goeie info Wolfgang. Ik ga die olie van jou in de toekomst ook eens proberen.
              www.deklassieke912.nl

              Comment


              • #8
                Ok, bedankt voor de info, hoe denken jullie over het toevoegen van additieven aan de olie ? Ik heb ook een Volvo Amazon 122S gehad uit 66 met een opgevoerde B20 motor met speciale nokkenas en dubbele webers, en daar had ik TSL (olie additief) aan de olie toegevoegd. In principe had ik er niet zo veel vertrouwen in maar vanuit de Volvo club was iedereen er lovend over. Nadat ik dit had toegevoegd liep de motor (nog maar gereviseerd) beduidend soepeler. Ook de versnellingbak schakelde beter en maakte minder lawaai. Zijn er 911 of 912 bezitters die ook TSL gebruiken ?

                Zie: http://www.lare.nl/

                sigpic

                Comment


                • #9
                  Ok, bedankt voor de info, hoe denken jullie over het toevoegen van additieven aan de olie ? Ik heb ook een Volvo Amazon 122S gehad uit 66 met een opgevoerde B20 motor met speciale nokkenas en dubbele webers, en daar had ik TSL (olie additief) aan de olie toegevoegd. In principe had ik er niet zo veel vertrouwen in maar vanuit de Volvo club was iedereen er lovend over. Nadat ik dit had toegevoegd liep de motor (nog maar gereviseerd) beduidend soepeler. Ook de versnellingbak schakelde beter en maakte minder lawaai. Zijn er 911 of 912 bezitters die ook TSL gebruiken ?

                  Zie: http://www.lare.nl/

                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Gerard, op het vw-bus-forum staat een goede beschrijving over het stellen van de kleppen met tekst en foto's. Bij onze motor gaat het precies hetzelfde.
                    'T enigste verschil wat ik doe is de uitlaatklep van de derde cilinder op 0,16 zetten zodat deze zijn warmte beter afvoert.
                    met groet en succes, Ruud

                    Comment


                    • #11
                      Gerard, op het vw-bus-forum staat een goede beschrijving over het stellen van de kleppen met tekst en foto's. Bij onze motor gaat het precies hetzelfde.
                      'T enigste verschil wat ik doe is de uitlaatklep van de derde cilinder op 0,16 zetten zodat deze zijn warmte beter afvoert.
                      met groet en succes, Ruud

                      Comment


                      • #12
                        Wolfgang, ben je zeker van die klepspeling, 0,15 voor IN- en UITlaat???
                        Wat is daar dan het voordeel van?
                        met groet, Ruud

                        Comment


                        • #13
                          Wolfgang, ben je zeker van die klepspeling, 0,15 voor IN- en UITlaat???
                          Wat is daar dan het voordeel van?
                          met groet, Ruud

                          Comment


                          • #14


                            Ruud
                            volgens deze pagina uit het boek "Typen, Maße,Toleranzen" voor de 356 kun je lezen dat het altijd wisselt tussen 0,10 uitlaat of 0,15 uitlaat en het zelfde voor de inlaat.
                            Ik denk dat ze toen die tijd 40 jaar geleden de simpleste weeg hebben genomen en konstant 0,15mm hebben ingestellt.
                            Kijk alleen de verschillende instellingen voor de 356 SC motor. En deze motor hebben wij ja bijnaar ook.
                            De 0,15mm woord volgend mij ervaring stets genomen tegen de warmteontwikeling van de cylinders (de 3.).

                            groeten
                            Wolli

                            Comment


                            • #15


                              Ruud
                              volgens deze pagina uit het boek "Typen, Maße,Toleranzen" voor de 356 kun je lezen dat het altijd wisselt tussen 0,10 uitlaat of 0,15 uitlaat en het zelfde voor de inlaat.
                              Ik denk dat ze toen die tijd 40 jaar geleden de simpleste weeg hebben genomen en konstant 0,15mm hebben ingestellt.
                              Kijk alleen de verschillende instellingen voor de 356 SC motor. En deze motor hebben wij ja bijnaar ook.
                              De 0,15mm woord volgend mij ervaring stets genomen tegen de warmteontwikeling van de cylinders (de 3.).

                              groeten
                              Wolli

                              Comment

                              Working...
                              X