Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verschil 911/912

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verschil 911/912

Hallo,

Ik heb met interesse u site bekeken,
    erg mooi en veel info.

NU sta ik op het punt om een 911 of 912 te kopen, maar het
    Probleem is dat ik over te weinig techn kennis beschik.

De een zegt nooit een 912 , te zwakke motor raak je nooit meer kwijt.
    Een ander-garagehouder- zegt dan weer,altijd problemen met 911,
    Onderdelen motor veel duurder, veel meer onderhoud, lopen allemaal
    olie leidingen die regelmatig kapot gaan, de wegligging is slecht
    omdat de motor verder achter in ligt.

IK ben maar een zondags rijder wat is U mening?

Zou graag en porsche rijden 911/912 jaren 60
    Of een karmann ghia.

Graag u reactie,

Vr gr Thom van Amsterdam

Welkom Thom,

Gevaarlijke vraag stel je op een 912 site: een 911? wat is dat
    Ik kan je helaas nu niet antwoorden, moet weg maar misschien dat een van de anderen al vast wil beginnen, dan ga ik morgen wel verder...

Groeten,
    Barwaut

Comment

Thom,
      de legendarische 911 spreekt het meest tot de verbeelding. Het is een type aanduiding die nog steeds gebruikt wordt.
      Echter aan de vroege modellen kleven nog al wat nadelen. Je noemde zelf al de wegligging. Deze is door het verlengen van de wielbasis (in 1968?) verbeterd. De wegligging van de 912 is altijd wat beter geweest door het lagere gewicht van de motor. Dat deze motor te weinig vermogen heeft zal je alleen merken op het circuit. Een 912 van 970 kg met standaard 90 pk komt prima mee, ook in het dagelijks verkeer. Ik rijd zelf klassieke rally's met de 912 en deze komt niets te kort. Verder zijn de motor onderdelen wat goedkoper bij een 912. Maar Porsche onderdelen zijn niet goedkoop.
      Als je een auto zoekt met de uitstraling van een klassieke sportwagen en je gaat er lekker mee toeren, zou ik zeggen: koop een 912!
      Wat betreft de VW Karmann......een mooie auto maar smaken verschillen!
      Succes met de zoektocht.
      Marcel Vermeulen. '69 912 coupe

Comment

Ik sluit me aan bij Marcel Vermeulen.

De 911 heeft zijn imago mee. Kort door de bocht is natuurlijk alles aan de klassieke versies gelijk op de motor na. Dus wat dat betreft geen verschil in kosten, problemen e.d.
        De 6 cylinder is lastiger in onderhoud maar daar staat tegenover dat de onderdelen voor de 356/912 motor ook aardig aan de prijs zijn geworden. Voor mijn gevoel is de staat van de aandrijflijn het meest van belang als je kijkt naar de keuze voor 911/912. Een goede 911 is dan een beter keuze als een slechte 912...

Comment

Thom, het enige grote verschil is de motor. De eerste 911's kregen een 2.0 liter zes-cylinder, goed voor 140 pk. Het 'schorre koffiemolengeluid' dat deze motoren produceerden werd uiteindelijk zeer karakteristiek voor de 911. Omdat destijds de meeste 356-rijders de overstap naar de 911 te duur vonden besloot Porsche om de 911 ook met de oude maar verder 'geperfectioneerde' vier-cylinder op de markt te brengen (90 pk). Dit werd dus de 912. De techniek van deze motor is een stuk 'eenvoudiger' dan de zes-cylinder en er is dus ook makkelijker (zelf) aan te sleutelen.
          Dus die verhalen over de 'duurdere' 911 zijn zeker niet uit de lucht gegrepen...

1966 Karmann Coupe

Comment

quotee eerste 911's kregen een 2.0 liter zes-cylinder, goed voor 140 pk
            Om verwarring te voorkomen en zeker het verschil in pk's tussen 911-912 niet te groot te maken hadden de eerste 11jes "maar" 130 pk.

Comment

quote:Originally posted by Classic912
              Om verwarring te voorkomen en zeker het verschil in pk's tussen 911-912 niet te groot te maken hadden de eerste 11jes "maar" 130 pk.
              Ook dat is nog een leuke invalshoek. Er zijn genoeg 912's die gebruik hebben gemaakt van de grotere cylinder-kits die er zijn. Qua 'originaliteit' misschien twijfelachtig (maar je ziet er toch geen donder van onder de kap) maar de inhoud gaat wel van 1600 naar bijna 1800. En daar de motor een stuk lichter is dan de vroege 911 motor zal je in de praktijk qua rijplezier niet veel missen met zo'n 912.

Comment

hoi Thom,

bij alle argumenten die hier boven worden genoemd, en waarvan ik de meeste van harte onderschrijf, mis ik een hele belangrijke en dat is het prijsverschil bij de aanschaf.Een mooie, goed lopende 911 is in aanschaf een stuk duurder dan een vergelijkbare 912 van het zelfde bouwjaar. Gaat het jou dus om de looks, de betere wegligging, de lagere onderhoudskosten, het simpelere zelf sleutelen en een aanzienlijk aangenamere aanschafprijs dan zou je op zoek moeten naar een mooie 912. zijn de prijs, de onderhoudskosten en een soms tricky weggedrag geen probleem en ga je voor de legendarische typeaanduiding (en natuurlijk het kippenvel veroorzakende hese gehuil bij hoge toeren) dan is een vroege 911 de aangewezen wagen. Ga echter niet over een nacht ijs, zoek een goede, mooie wagen en laat hem uitgebreid keuren door iemand die er echt verstand van heeft; als de wagen goed is zal de verkoper daar geen problemen mee hebben en heeft hij die wel dan zegt dat meestal iets over de conditie van de wagen.
                succes, eric

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎